کد مطلب: ۸۹۹۹۷۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گسترش پنل های خورشیدی در هند/ ایران در چه مرحله‌ای است؟

گسترش پنل های خورشیدی در هند/  ایران در چه مرحله‌ای است؟

هند برای تامین انرژی‌ پاک به سمت گسترش پنل های خورشیدی و نصب آنها روی پشت بام‌ خانه‌ها رفته است. اما ایران در حوزه انرژی خورشیدی در چه شرایطی قرار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هند با جمعیت 1.4 میلیارد نفری و تقاضای رو به رشد انرژی، به دنبال راه‌حل‌های پاک و پایدار برای تامین نیازهای انرژی خود است. یکی از این راهکارها، استفاده از پنل های خورشیدی روی پشت بام خانه‌ها است.

هند، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان، در برابر تغییرات اقلیمی نیز بسیار آسیب پذیر است. مردم هند تحت تأثیر سیل‌های مرگبار، بارندگی و گرمای شدید، خشکسالی‌های طولانی‌مدت و طوفان‌ها قرار دارند. مطالعه‌ای جدید نشان داده است که ۹ ایالت از ۲۸ ایالت هند به دلیل تغییرات اقلیمی تا اواسط قرن، در میان آسیب‌دیده‌ترین مناطق جهان قرار می‌گیرند. 

وضعیت انرژی پاک در هند

به گزارش یورونیوز، هند در سال‌های اخیر سرعت استفاده ازی انرژی پاک خود از جمله پنل های خورشیدی را افزایش داده است. این کشور، چهارمین نیروگاه تجدیدپذیر نصب‌شده پس از چین، آمریکا و برزیل را دارد. این نیروگاه تا دسامبر سال گذشته میلادی، 180 گیگاوات برق داشت که برای تامین برق حدود 18 میلیون خانه کافی بود.

در تولید تقریبا نیمی از این میزان، انرژی خورشیدی نقش دارد. بخش عمده‌ای از آن، از مزارع خورشیدی متعددی به اندازه یک زمین فوتبال، تامین می‌شود. در کمتر از 15 درصد آن از پنل‌های خورشیدی نصب شده روی پشت بام‌ها بهره می‌گیرند. هند تاکنون موفق شده است تنها 11 گیگاوات خورشیدی روی پشت بام راه‌اندازی کند. دولت هند در حال ساده‌سازی فرآیند نصب پنل های خورشیدی روی پشت بام و ارائه یارانه برای تشویق مردم به استفاده از این فناوری است.

مزایای استفاده از پنل های خورشیدی روی پشت بام

کاهش هزینه‌های برق

صاحبان خانه‌ها می‌توانند با استفاده از پنل های خورشیدی، قبض برق خود را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

انرژی خورشیدی یک منبع انرژی تجدیدپذیر و پاک است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

ایجاد شغل

صنعت انرژی خورشیدی به سرعت در حال رشد است و فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌کند.

چالش‌های استفاده از پنل های خورشیدی روی پشت بام

با وجود مزایای متعدد، هنوز هم برخی چالش‌ها برای استفاده گسترده از پنل های خورشیدی روی پشت بام در هند وجود دارد. این چالش‌ها عبارتند از:

هزینه اولیه

با وجود یارانه‌های دولتی، نصب پنل های خورشیدی می‌تواند پرهزینه باشد.

آگاهی کم

بسیاری از مردم در هند از مزایای انرژی خورشیدی پشت بام آگاه نیستند.

موانع بوروکراتیک

فرآیند دریافت مجوز برای نصب پنل های خورشیدی می تواند پیچیده و زمان بر باشد.

با وجود برخی چالش‌ها، استفاده از انرژی خورشیدی پشت بام پتانسیل زیادی برای کمک به هند در دستیابی به اهداف انرژی پاک خود دارد. دولت هند متعهد به ترویج استفاده از این فناوری است و انتظار می‌رود که بازار انرژی خورشیدی پشت بام در سال‌های آینده به طور قابل توجهی رشد کند.

وضعیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

آمارها در مورد حجم استفاده از انرژی خورشیدی در ایران، روند افزایشی را نشان می‌دهد. در دی امسال ایرنا در گزارشی نوشت: «سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور در آبان ماه امسال به یک هزار و ۸۷.۲۷ مگاوات رسید که سهم نیروگاه‌های خورشیدی از این میزان با ۴۸۴ مگاوات سهمی ۴۸.۷ درصدی است.»

با وجود این روند رو به رشد، هنوز سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید انرژی کشور ناچیز است. داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش به ایسنا گفته بود، «تنها یک درصد ظرفیت انرژی کل ایران یعنی حدود ۸۴۰ مگاوات از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است.»

ایرج حشمتی معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز در هفته هوای پاک امسال اعلام کرد: «در حالی که وزارت نیرو مکلف بود که از سال ۱۳۹۶ تا امروز سالانه ۳۰درصد از توسعه برق کشور را از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کند اما تاکنون کمتر از یک‌درصد انرژی کشور از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود.»

این آمارها در حالی است که ایران بر اساس ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی خود، ظرفیت بالایی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله پنل های خورشیدی دارد. 

راهکارهای ایران برای گسترش استفاده از انرژی خورشیدی

با وجود عقب‌ماندگی ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهکارهایی برای تشویق مردم به نصب پنل های خورشیدی در کشور وجود دارد که هنوز در مرحله اجرا چندان فراگیر نشده‌اند. 

بر اساس مقررات موجود، دولت به مشترکان خانگی اجازه می‌دهد که با خرید و نصب این پنل‌ها، برق تولیدی آن‌ها را به شبکه عمومی بفروشند و از تسهیلات ویژه برخوردار شوند.

برای نصب پنل های خورشیدی، باید چندین مرحله انجام شود:

- ارزیابی محل نصب پنل های خورشیدی و بررسی شیب، جهت، سایه، استحکام و امنیت سقف

- انتخاب نوع و تعداد پنل های خورشیدی بر اساس نیاز و بودجه مشترکان

- نصب پایه‌ها، ریل‌ها و اتصالات سقفی روی پشت بام

- قرار دادن پنل های خورشیدی روی ریل‌ها و متصل کردن آنها به همدیگر

- سیم‌کشی برق از پنل های خورشیدی به «اینورتر» (Inverter: مبدل جریان مستقیم به متناوب) و «باتری»

- نصب اینورتر و باتری در محل مناسب و اتصال آنها به یکدیگر و به شبکه

- راه‌اندازی و تنظیم اینورتر و بررسی عملکرد سیستم

این راهکارها می‌توانند به کاهش مصرف انرژی فسیلی، افزایش تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر و کاهش هزینه‌های قبض برق کمک کنند. اما برای نصب پنل های خورشیدی باید به مواردی مانند شیب و استحکام سقف، محل و جهت قرارگیری پنل‌ها، سیم کشی و اتصالات برقی، انتخاب اینورتر و باتری مناسب و راه‌اندازی و نگهداری پنل‌ها توجه کرد. برای این منظور می‌توان از کارشناسان و متخصصان مربوطه کمک گرفت یا از آموزش‌های موجود در اینترنت استفاده کرد.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.