خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۷۹۵۸

اما و اگرهای یک طرح شکست‌خورده

اما و اگرهای یک طرح شکست‌خورده

طرح رجیستری که آمده بود تا بازار تلفن همراه را سر و سامان دهد، نابسامانی را به بالاترین حد ممکن رساند و بسیاری از فعالان بازار تلفن همراه با اجرایی شدن این طرح متضرر شدند چرا که قاچاقچیان به راحتی گوشی‌های وارداتی را با رقمی پایین‌تر به فروش رساندند و اقبال از گوشی‌هایی که به صورت رسمی وارد بازار شده بود کم و کمتر شد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 28 مهرماه امسال را آغاز اجرای طرح رجیستری اعلام کرده است. طرحی که ورود آن به حوزه آی‌تی سابقه چندین ساله دارد، اواسط سال 1385 به منظور جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق و نظارت بیشتر بر مرزهای کشور طرحی به تصویب رسد که طی آن تنها گوشی‌هایی در شبکه مخابرات کشور فعال شود که از مبادی رسمی وارد شده است و گوشی‌های قاچاق در شبکه فعال نشود.

طرحی که نتوانست موفق شود و با شکست مواجه شد چرا که قاچاقچیان و واردکنندگان از مبادی غیر رسمی راه حل خوبی برای این مساله پیدا کردند، آن‌ها توانستند سریال گوشی‌هایی که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌کنند را در شبکه مخابراتی کشور ثبت و فعال کنند. راه حلی که باعث شد تا تیرماه 1386 طرح رجیستری موبایل لغو شود.

طرح رجیستری که آمده بود تا بازار تلفن همراه را سر و سامان دهد، نابسامانی را به بالاترین حد ممکن رساند و بسیاری از فعالان بازار تلفن همراه با اجرایی شدن این طرح متضرر شدند چرا که قاچاقچیان به راحتی گوشی‌های وارداتی را با رقمی پایین‌تر به فروش رساندند و اقبال از گوشی‌هایی که به صورت رسمی وارد بازار شده بود کم و کمتر شد.

در شرایطی که طرح رجیستری کاملا شکست خورده بود و بازار نابسامانی و آشفتگی خود را داشت در سال 94 دوباره زمزمه‌هایی از اجرای مجدد این طرح به گوش رسید و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستار اجرایی شدن این طرح شد با این تفاوت که این بار نقش کمرگ و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پر رنگ‌تر از گذشته شود و دیگر امکان ثبت شماره سریال گوشی‌های قاچاق (به هر طریق ممکن ) میسر نشود و بسیاری از راهکارهای نظامند و سخت گیرانه تا اجرای مجدد این طرح به بن‌بست نخورد.

پافشاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اجرای مجدد رجیستری به ناگهان با رویکردی متفاوت به تصویب رسید بدین شکل که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد از این پس گوشی‌های آیفون که از مبادی غیر رسمی و شرکت‌هایی که مجوز واردات محصولات اپل را ندارند، وارد کشور می‌شود در شبکه مخابراتی کشور فعال نمی‌شود. خبری که باعث نگرانی کاربران و برخی وارد کنندگان رسمی شد.

بعد از چند هفته و با آشفته شدن بیشتر بازار تلفن همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت اسامی چند شرکت را به عنوان واردکننده رسمی محصولات اپل اعلام کرد. اسامی که با اما و اگرهایی همراه بود.

اجرای مجدد طرح رجیستری و تغییر رویکرد این طره در خصوص گوشی‌های آیفون باعث شد تا سو استفاده‌کنندگان به بهانه کالای رسمی و قانونی محصولات خود را با قیمت بالاتر عرضه کنند و باز هم دولت نتوانست نبض بازار تلفن همراه را در دست بگیرد.

حال بعد از اعلام تاریخ‌های متعدد و در حالیکه انتظار می‌رفت اجرای مجدد طرح رجیستری در دولت یازدهم کلید بخورد، واعظی وزیر ارتباطات وقت اعلام کرد که اجرای مجدد رجیستری به عمر دولت یازدهم نمی‌رسد و باید شاهد اجرای آن در دولت بعدی باشیم، اما زمان دقیق آن اعلام نشد تا اینکه روز گذشته خبرگزاری فارس از اجرایی شدن مجدد رجیستری در تاریخ 28 مهرماه به نقل از مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داده است.

مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقدند روزانه سه میلیارد تومان درآمد نصیب قاچاقچیان گوشی تلفن همراه می‌شود، رقمی که به واقع بیانگر یک فاجعه بزرگ اقتصادی و اجتماعی است، مسئولان این ستاد همچنین از متضرر شدن سالانه یک هزار میلیارد تومان از طریق ورود غیر رسمی گوشی تلفن همراه خبر می‌دهند و معتقدند در صورت اجرایی شدن طرح رجیستری به شکل کامل و درست می‌توان از این ضرر جلوگیری کرد. چرا که پولی که باید به عنوان درآمدهای عمومی دولت وصول شود بدون هیچ زحمتی وارد جیب قاچاقچیان می‌شود از این رو دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گمرک باید در اجرای این طرح تعجیل کنند.

حال باید منتظر ماند تا 28 مهرماه فرا برسد و طرح رجیستری اجرایی شود (البته اگر بازهم به زمان دیگری موکول نشود) و دید که آیا این طرح می‌تواند باعث سروسامان بازار تلفن همراه شود؟ آیا این طرح می‌تواند درآمد یک هزار میلیارد تومانی که مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدعی هستند که به جیب قاچاقچیان می‌رود وارد درآمد عمومی کشور شود؟ یا اینکه بازهم این قاچاقچیان هستند که یک یا چند گام از قانون جلوتر گام برمی‌دارند و باز هم با راه‌حل‌هایی خلاقانه دولت را آن‌گونه شگفت‌زده می‌کنند تا بازهم اجرای مجدد طرح رجیستری این بار نه در بن‌بست بلکه در باتلاق مدفون شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.