کد مطلب: ۱۸۰۱۷۰

یک فعال کارگری مطرح کرد:

بیشتر تحصیل‌کردگان مهارت کار کردن ندارند

بیشتر تحصیل‌کردگان مهارت کار کردن ندارند

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: بیشتر تحصیل‌کردگان به دلیل عدم گذراندن دوره‌های عملی و آموزش‌های مهارتی، توان ورود به بازار کار را ندارند.

علی اصلانی معتقد است: این ضعف به عدم اتصال بنگاه‌های اقتصادی و مراکز دانشگاهی بر می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی اصلانی با اشاره به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار، گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دیپلم و زیر دیپلم در بیشتر استانها ۶ تا ۷ درصد است ولی فارغ التحصیلان مدارک لیسانس و بالاتر به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

وی افزود: امروز اکثر تحصیلکرده‌ها به دنبال شغل‌هایی هستند که با مدرک تحصیلی و دانشگاهی آنها مرتبط باشد، ولی بازار از وجود بعضی رشته‌ها اشباع شده یا اینکه فرد مهارت لازم برای ورود به آن شغلها را ندارد.

اصلانی ادامه داد: فلسفه و اساسنامه دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی این بود که هر کارخانه‌ای که مایل به داشتن مرکز دانشگاهی مختص به خود بود در داخل کارخانه آن را ایجاد کند تا نیروهایش را به شکل حضوری و عملی آموزش بدهد.

وی گفت: ولی امروز تمام مراکز علمی کاربردی به دانشگاه تبدیل شدند و مدرک گرایی را رواج دادند و نیروهای کار ناچار به شکل غیر حضوری آموزش می‌بینند.

به اعتقاد عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، مافیایی که درباره کلاس‌های علمی ـ کاربردی ایجاد شده و نمی‌گذارد کنکور حذف شود، باعث رواج مدرک‌گرایی در کشور شده است.

اصلانی گفت: یک فوق لیسانس برق صنعتی با وجود داشتن مدرک دانشگاهی، به شکل عملی دوره لازم را ندیده که بخواهد وارد بازار کار شود و بخش بزرگی از این ضعف به عدم اتصال مراکز دانشگاهی با بنگاه‌های اقتصادی و عدم ارائه آموزش‌های مهارتی برمی‌گردد.

این مقام مسئول کارگری با اشاره به پیش‌بینی طرح مهارت آموزی و کارورزی در طرح اشتغال فراگیر، گفت: در فصل پنجم قانون کار به این طرح اشاره شده و موضوع مهارت آموزی نیروی کار مورد تاکید قرار گرفته تا کارگر قبل از ورود به محیط کار مهارت لازم را برای انجام کار بیاموزد.

وی تاکید کرد: مثلا یک جوشکار ابتدا آموزش عملی ببیند سپس در کارخانه مشغول کار شود.

به گفته وی، پیش‌بینی تخفیف‌های بیمه‌ای و یارانه مزد برای کارفرمایان در این طرح محل ابهام است چون همین حالا سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه سنگینی دارد و با چنین وضعی مشخص نیست چطور می‌خواهد به کارفرمایان یارانه بدهد تا نیروهای کار را حفظ کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.