خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۶۹۳۵

پیش‌بینی‌هایی که به اقتصاد ایران ضربه می‌زند

پیش‌بینی‌هایی که به اقتصاد ایران ضربه می‌زند

محمد جواد ظریف طی نشستی در اتاق بازرگانی ایران گفت: دیپلماسی قایق‌های توپدار که فقط تعداد توپ‌ها و برد آنها ملاک برتری بود، مربوط به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است و از ابتدای قرن بیستم قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی قرار گرفته و این مولفه باعث پیشرفت یا عقب‌ماندگی یک کشور شده است.

میلاد مرادی: دیروز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در پارلمان بخش خصوصی حضور یافت تا به پای درد و دل کارفرمایان بنشیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر امور خارجه در اتاق بازرگانی ایران سخنانی را در مورد خروج آمریکا از برجام و شرایط پیش‌روی اقتصادی مطرح کرد. صحبت‌هایی که صبح امروز مطبوعات کشور آن را به صورت گسترده‌ای بازتاب داده‌اند.

روزنامه آرمان با تیتر « تضعیف روحانی شرایط را بدتر می‌کند » به تشریح سخنان محمد جواد ظریف پرداخته است. این روزنامه در بخشی از مطلب خود به صحبت‌های ظریف مبنی بر آمادگی شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران پرداخته است.

آرمان به نقل از محمدجواد ظریف می‌نویسد: اخیرا اروپایی‌ها گفته‌اند که ما پنج‌هزار شرکت کوچک و متوسط برای کار با شما تجهیز می‌کنیم. در حالی که ما باید خودمان به‌نحوی رفتار کنیم که انتخاب‌کننده این شرکت‌ها باشیم و خودمان شرکت‌هایی را که می‌خواهیم با ایران کار کنند. انتخاب کنیم چنان‌که به‌نحوی نباشد که فردا دلواپسان بگویند که شرکت‌های ورشکسته اروپایی آمدند با ایران کار کنند.

آرمان همچنین به صحبت‌های ظریف مبنی بر اینکه دیگر تنها قدرت نظامی ملاک نیست و باید به قدرت اقتصادی نیز توجه شود اشاره کرده و می‌نویسد: دیپلماسی قایق‌های توپدار که فقط تعداد توپ‌ها و برد آنها ملاک برتری بود، مربوط به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است و از ابتدای قرن بیستم قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی قرار گرفته و این مولفه باعث پیشرفت یا عقب‌ماندگی یک کشور شده است.

روزنامه اعتماد نیز با تیتر « هدف ایران است نه نظام یا روحانی » به صحبت‌های محمدجواد ظریف در پارلمان بخش خصوصی پرداخته است.

در کوتاه‌مدت هارت و پورت امریکایی‌ها موثر می‌شود، ولی در درازمدت هزینه بدنامی ترامپ به نفع ما تمام خواهد شد.

اعتماد در ابتدای گزارش خود به این موضوع تاکید می‌کند: انتقادها در داخل از عملکرد تیم مذاکره‌کننده در جریان سه سال مذاکره نفسگیر با ۱+۵ نیز شدت بیشتری گرفته و این در حالی است که تنها چندهفته مانده به بازگشت تحریم‌های هسته‌ای (ثانویه) امریکا، شکاف در داخل ایران آخرین چیزی است که کشور در آستانه ورود به روزهای سخت اقتصادی به آن نیازمند است.

این روزنامه می‌نویسد: رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به محمد مهدی بهکیش، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی که در سخنانش خطاب به ظریف گفت «شما که در برجام با آمریکا مذاکره کردید که خودشان می‌گویند ایران سر ما را کلاه گذاشت، چرا از مذاکره با امریکا باز هم می‌ترسید؟»، گفت: من ارادت فراوانی به آقای دکتر بهکیش دارم ولی معتقدم گرچه در کوتاه‌مدت هارت و پورت آمریکایی‌ها موثر می‌شود، ولی در درازمدت هزینه بدنامی ترامپ به نفع ما تمام خواهد شد.

این روزنامه در بخش دیگری به نقل از محمد جواد ظریف می‌نویسد: آمریکایی‌ها مجاری تنفسی ما را شناسایی کردند، اگر به اندازه کافی شناسایی نکرده بودند با دستگیری رضا ضراب و پسر آقای صدرهاشمی اینها را شناسایی کردند و من تقریبا با وجود اینکه تخصصم نیست ولی به خاطر اجبار این مسائل را کامل دنبال می‌کنم و می‌دانم چه اتفاقی دارد می‌افتد و می‌فهمم که دشواری‌ای که شما دارید، چیست.

روزنامه ایران نیز با تیتر « هدف ایران است نه دولت روحانی » به تشریح سخنان وزیر امور خارجه پرداخته است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود به نقل از ظریف می‌نویسد که بازار نباید بیهوده نگران موضوع Fatf باشد و این موضوع طبق فرمایشات رهبری قابل حل است.

ایران همچنین در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان رئیس اتاق بازرگانی اشاره می‌کند که می‌گوید: گرچه تأثیرپذیری اقتصاد از برجام در حد انتظار نبوده، اما اقتصاد از گذشته دچار مشکلات اساسی و ساختاری بود که همچنان شاهد حضور و وجود این مشکلات ساختاری در کشور هستیم.

روزنامه جوان تیتر « رویترز روزی ۵۰ دروغ علیه اقتصاد ایران می‌سازد » را انتخاب کرده و در برخی موارد به سخنان وزیر امور خارجه انتقاد کرده است.

این روزنامه در انتقاد به صحبت‌های ظریف می‌نویسد: وزیر امورخارجه که طی چند سال گذشته کوشیده بود برقراری روابط با شرکت‌های بزرگ غربی را از دستاورد‌های برجام برشمارد، حالا با خروج این شرکت‌ها از ایران نظر خود را تغییر داده و به اعضای اتاق بازرگانی عنوان کرد که کلید حل مشکلات اقتصادی و مبادلات ما با اروپایی‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است!

استقبال بخش‌خصوصی از وزیر امور خارجه مانند همیشه گرم و صمیمی بود، اما این بار صراحت سخن گفتن از مشکلات را می‌شد با وضوح بیشتری در پارلمان بخش‌خصوصی دید.

روزنامه شرق نیز با تیتر « می‌خواهند ایران را نابود کنند » به نقل از رئیس دستگاه دیپلماسی می‌نویسد: من به دوستانی که نگران هستند می‌گویم تفاوت این وضعیت را با سال ۹۰ ببینیم که اروپایی‌ها در ارتباط با بحث فروش نفت فقط به ما شش ماه فرصت دادند.

شرق در ادامه از زبان ظریف می‌افزاید: راه پیش‌رو، راه سرراست و آسانی نیست، ولی می‌توانیم با کمک هم و با استفاده از امکانات و بهره‌برداری از راهکارهای نوآورانه، آینده بهتری را برای اقتصادمان رقم بزنیم.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز تیتر در ظاهر نامفهوم « هشدار ظریف نسبت به پیش‌بینی‌های خود محقق‌ساز » را انتخاب کرده و اینگونه تحلیل می‌کند که هرچند استقبال بخش‌خصوصی از وزیر امور خارجه مانند همیشه گرم و صمیمی بود، اما این بار صراحت سخن گفتن از مشکلات را می‌شد با وضوح بیشتری در پارلمان بخش‌خصوصی دید.

اما روزنامه دنیای اقتصاد در راستای واکاوی تیتر خود به بخشی از سخنان رئیس دستگاه دیپلماسی اشاره می‌کند.

دنیای اقتصاد به نقل از ظریف می‌نویسد: اصطلاحی که از اقتصاد به حوزه روابط بین‌الملل وارد شده، این است که پیش‌بینی یک مسئول یا فعال اقتصادی فقط پیش‌بینی نیست؛ بلکه پیش‌بینی او به واقعیت تبدیل می‌شود و در روابط بین‌المللی می‌گویند اینها پیش‌بینی‌هایی است که خود به خود محقق می‌شود. اگر شما سهامدار عمده یک بنگاه اقتصادی باشید و اعتقاد داشته باشید که سهام آن در آینده نزدیک سقوط خواهد کرد چه می‌کنید؟

دنیای اقتصاد به نقل از ظریف ادامه می‌دهد: علی القاعده اگر بخواهید به‌عنوان کنشگر عقلانی عمل کنید باید سهام خود را بفروشید. اما فروش شما باعث می‌شود عرضه بالا برود ولی تقاضا به همان میزان باقی بماند. از این‌رو پیش‌بینی شما محقق می‌شود و قیمت سهام پایین می‌آید. بعد ادعا می‌کنید پیش‌بینی شما درست و دقیق بود. این درحالی است که خود شما باعث محقق شدن این پیش‌بینی شده‌اید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.