خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۸۵۴۴

اتفاقات اقتصادی جریان‌ساز هفته اول تیر ماه

اعلام نرخ‌های رسمی گرانی و تصمیمات جدید ارزی

اعلام نرخ‌های رسمی گرانی و تصمیمات جدید ارزی

در هفته نخست تیر ماه امسال تورم ماه پیش توسط مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام شد که هر دو نهاد تورم را دو رقمی اعلام کردند. علاوه بر این، میزان افزایش قیمت مسکن در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 45 درصد اعلام شد. در همین هفته تصمیمات جدید ارزی نیز اعلام شد.

در هفته نخست تیر ماه چند شاخص اقتصادی توسط نهادهای مربوطه اعلام شد. از جمله این شاخص‌ها تورم بود که شاید بهترین نمایشگر روند گرانی در هر اقتصادی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شنبه دوم تیر ماه امسال مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد ماه سال جاری با افزایشی کم‌سابقه طی چند سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰٫۲ درصد رسید.

سه روز پس از اعلام مرکز آمار ایران، این بار بانک مرکزی نرخ تورم همین دوره خرداد تا خرداد را اعلام کرد. رقم اعلام شده تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی حتی از رقم اعلام شده مرکز آمار ایران نیز بیشتر بود.

طبق محاسبات بانک مرکزی شاخص کل بهای مصرف کننده در خرداد ماه سال جاری در مناطق شهری به ۱۲۲٫۶ واحد و تورم نقطه به نقطه این ماه به ۱۳٫۷ درصد رسید. این نرخ تورم از تیر ماه سال ۱۳۹۴ به بعد بی‌سابقه بوده است.

در عین حال با وجود روند صعودی نرخ تورم از نگاه کارشناسان وضعیت در آینده نیز تغییر چندانی نخواهد کرد و این روند شتاب نوسانات قیمتی ادامه خواهد یافت.

تیمور رحمانی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: قطعا نرخ تورم افزایش می‌یابد. اثر کامل رشد نقدینگی به طور کامل تخلیه نشده و با وجود رشد بالای آن طی چند سال اخیر انتظار می‌رود نقدینگی هنوز هم جا دارد قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

گرانی 45 درصدی قیمت مسکن

در هفته نخست تیر ماه سال 1397 علاوه بر انتشار آمارهای رسمی از تورم، کارنامه بازار مسکن در خرداد ماه نیز منتشر شد.

طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی تهران در خرداد ماه امسال ۶٫۵ میلیون تومان بوده که نسبت به خرداد ماه سال گذشته معادل ۴۵٫۸ درصد افزایش داشته است. با این حال طی این مدت میزان معاملات مسکن در تهران کاهش یافت.

در همین حال دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز هرچند روندی مانند روند توصیفی بانک مرکزی را تایید می‌کند اما در مورد اعداد، کمی ارقام متفاوت را بیان کرده است.

بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، به رغم کاهش ۲۱.۷ درصدی معاملات، قیمت مسکن در خرداد ۹۷ نسبت به ماه مشابه ۹۶ معادل ۲۹.۵ درصد و نسبت به ماه قبل از آن نیز ۷.۷ درصد افزایش یافت.

دیگر اخبار و گزارش‌های مربوط به بازار مسکن را نیز در لینک‌های زیر می‌توانید بخوانید:

ممنوعیت واردات و نوسان بورس

در هفت نخست تیر ماه دو اتفاق مهم دیگر نیز رخ داد. در حوزه تجارت خارجی دولت واردات حدود 1400 قلم کالا از جمله خودرو را ممنوع کرد و در بازار سرمایه نیز شاخص صعودی بورس به یکباره منفی شد.

در بازار سرمایه هرچند سه روز نخست هفته شاخص بورس مثبت بود اما در دو روز پایانی هفته شاخص منفی شد. روایت هفتگی تجارت‌نیوز از عملکرد بازار سرمایه را می‌توانید در لینک‌های زیر بخوانید و ببینید.

عرضه ارز صادراتی در بورس

اما در حوزه سیاست‌های ارزی کشور نیز اتفاق مهمی در هفته نخست تابستان امسال رخ داد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، ارز صادراتی از ابتدای هفته آینده در بورس تهران عرضه خواهد شد، گفت: از این پس وارد‌کنندگان پس از ثبت سفارش، می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با مراجعه به بورس تهران تامین کنند. جزئیات این خبر و دیگر اخبار ارزی هفته اخیر را می‌توانید در لینک‌های زیر ملاحظه کنید.

در پایان این گزارش می‌توانید اتفاقات اقتصادی جریان‌ساز هفته پایانی خرداد ماه را نیز در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.