خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۰۲۱۵

پازوکی: از فرصت برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف استفاده کنیم

پازوکی: از فرصت برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف استفاده کنیم

مهدی پازوکی می‌گوید: استفاده از فرصت پیش آمده برای خروج از انزوا و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف ضروری است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه پیوستن به این کنوانسیون منافع ملی ایران را حفظ می‌کند، ادامه داد: این اقدام برای پیشگیری از انزوای ایران ضروری است چرا که می تواند زمینه افزایش روابط مالی ایران با کشورهایی که قصد تبعیت از آمریکا را ندارند، افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در توضیح این مطلب افزود: طبیعی است عدم پیوستن به این کنوانسیون ریسک کشور را افزایش داده و خود به مانعی برابر برقراری ارتباطات مالی با دنیا تبدیل می‌شود.

در شرایطی که آمریکا با فشار بر ایران قصد دارد مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند نبایدبه این شرایط تن بدهیم و کشورهای مستقلی که چندان قصدی برای همراهی با آمریکا ندارند را به سمت رقیب هل بدهیم.

او اضافه کرد: ایران خود از قربانیان تروریسم محسوب می‌شود و قرار گرفتنش در جایگاه متهم طبیعی است که منصفانه نیست، در عین حال باید توجه داشته باشیم که عدم پیوستن به کنوانسیون و عدم استفاده از این فرصت به معنای تن دادن به انزواست .

پازوکی با اشاره به اینکه اروپا و حتی ژاپن میل دارند سیاست مستقلی را نسبت به امریکا در پیش گیرند اما عدم پیوستن به چنین کنوانسیون هایی ناخواسته آنها را در زمره شرکای آمریکا قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه با خروج آمريكا از برجام نه تنها وظايف دستگاه ديپلماسي كمتر نشده بلكه این بار سنگین تر شده است، ادامه داد: دولت بايد با تمركز اصولي بر اين بخش از شكاف قدرت‌ها به سود اقتصاد ايران بهره گيرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نبايد در مقابل رفتار و عهد شكني دولتمردان ايالات متحده به رفتاري لجوجانه دست زد چرا كه خواسته اصلي ساكنان كاخ سفيد همين است تا بتوانند به ادعاهاي واهي خود رنگ واقعيت بزنند و كاري كنند كه كشورهاي بيشتري به صف آن‌ها بپيوندند.

شفافیت، نیاز امروز و فردای اقتصاد

وی نیاز اصلی اقتصاد ایران در شرایط کنونی را حمایت از تولید واقعی و بازگشت شفافیت خواند و گفت: با حاكم كردن انضباط پولي در سيستم بانكي، انضباط مالي در بخش بودجه و انضباط اداري در ساختار و بوروكراسي دولتي اين مهم عملي مي‌شود.

ما بايد در اين رابطه كاري كنيم كه دشمنان ايران در دست يافتن به اهداف خود كه فلج كردن اقتصاد است ناكام بمانند در غير اين صورت چنانچه كه مسير پیموده شده دولت دهم تكرار شود، آن‌ها از پيروزي خود سرمست مي‌شوند.

مراقب رشد فساد باشید

او در پاسخ به سئوالی که شفافیت و تحریم دو مساله متناقض هستند و چگونه می شود در عین تلاش برای دور زدن تحریم ها ، شفافیت را به اقتصاد بازگرداند؟ گفت: شکل دور زدن تحریم‌ها اگر مانند گذشته باشد، هم با شکست در این پروسه و هم با افزایش گسترده فساد روبرو می شویم .

استاد اقتصاد ایران افزود: جهان امروز جهان تعامل است و بايد با يافتن راه‌هاي اصولي و درست به سمت صادرات و توسعه كشور گام برداریم. تكرار روش‌هايي كه موجب تولد بابك زنجاني‌ها شد هيچ نفعی برای اقتصاد ايران نخواهد داشت و از قضا زيان‌هاي سنگيني به اقتصاد وارد مي‌كند حال آن‌كه همواره تعامل مثبت بوده و توانسته كشور را به پيش براند.

وی گفت: اميدوارم دولت دوازدهم از روش‌هاي شكست خورده دولت دهم به هيچ عنوان استفاده نكند و راهي را در پيش بگيرد كه نتايج مثبت آن بيش از تبعات منفي باشد و از همين طريق سعي كند اقتصاد را در مسير توسعه قرار دهد. به قول آن ضرب المثل قديمي از افعي كبوتر زاده نمي‌شود.

نقدینگی؛ شمشیر دو لبه

وی حجم بالای نقدینگی را يك شمشير دولبه توصیف کرد و گفت: چنانچه اين منابع به سوي توليد سوق يابند، اقتصاد كشور در توليد و اشتغال مسير توسعه را خواهد پيمود و توانايي بخش واقعي اقتصاد به نحو چشمگيري افزايش خواهد يافت؛ اما اگر اين منابع به سوي دولت و سوداگري سوق يابند، آن‌گاه كشور مشكلات بزرگي خواهد داشت و اثرات منفي آن تا سالها گريبان اقتصاد ايران را رها نخواهد كرد.

وی تاکید کرد: به بيان ديگر رفتن اين منابع به سمت دلالي تورمي افسار گسيخته را به اقتصاد ايران باز مي‌گرداند، چيزي مشابه آن وضعيتي كه در ابتداي دهه 90 شاهد آن بوديم و فقيرسازي جامعه دوباره آغاز مي‌شود. درنتيجه دولت بايد راه‌هاي مقابله با اين مهم را بيابد و براي آن چاره‌جويي كند.

منبع: جهان اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.