خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۶۰۲۲

ردیابی ریشه‌های فساد در مطبوعات

ردیابی ریشه‌های فساد در مطبوعات

روزنامه همدلی از زبان یک عضو جامعه روحانیت مبارز می‌نویسد: افرادی در داخل دولت تخریب و خرابکاری می‌کنند و بیشتر حجم کالاهای قاچاق به وسیله همین افراد وارد می‌شود.

روزنامه‌های کشور اگر چه اخبار مربوط به مفاسد اقتصادی را همیشه با آب‌و‌تاب خاصی گزارش می‌کنند. اما اتفاقات رخ داده در چند وقت اخیر باعث شده تا این موضوع بیشتر از همیشه در مطبوعات منعکس شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز برخی از روزنامه‌ها به صورت اختصاصی بر روی موضوع مبارزه با فساد و شفافیت تمرکز کردند که شفافیت در نظام تخصیص ارز و فساد در واردات خودرو در راس آنها قرار داشت.

روزنامه همدلی با تیتر « افشاگری رئیس‌جمهوری؛ گامی رو به جلو لطفا مچ فساد را باز هم بگیرید » به تحلیل دستور رئیس‌جمهور در مورد تخلف در واردات خودرو پرداخته است.

همدلی با تمجید از این اقدام حسن روحانی می‌نویسد: می‌شود گفت اقدام رییس دولت در افشاگری از یک فساد بزرگ، خود یک قدم رو به جلو در اقتصاد ایران است که بی شک در روزگار ما بزرگترین فسادها را تجربه می‌کند. باید امیدوار بود که باز هم این برگه به همین شکل ورق بخورد. یعنی به نوعی که بشود هر روز از مچ گیری فساد در توسعه ایرانی شادمان شد؛ آیا می‌شود؟

این روزنامه در گزارش خود به سخنان چند تن از مسئولان کشور اشاره می‌کند که این اقدام حسن روحانی را مورد تمجید قرار داده‌اند. از جمله آنکه همدلی از زبان یک عضو جامعه روحانیت مبارز اینگونه می‌نویسد که روحانی در برخورد با متخلفان خودروهای وارداتی ریاکاری نمی‌کند.

همدلی از زبان این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه می‌دهد: افرادی در داخل دولت تخریب و خرابکاری می‌کنند و بیشتر حجم کالاهای قاچاق به وسیله همین افراد وارد می‌شود. پس اگر دولت بتواند کارمندان فاسد را اخراج و یا مجازات کند هم جلوی ورود کالای قاچاق گرفته می‌شود هم مفاسد کمتر خواهد شد.

روزناه شرق با تیتر « رونمایی از متهمان اقتصادی » به گزارش اظهارات دیروز سخنگوی قوه قضاییه پرداخته است که در آن محسنی‌اژه‌ای نام برخی از متخلفان اقتصادی از جمله سلطان سکه را برده بود.

این روزنامه به نقل از سخنگوی قوه قضاییه در مورد تخلف واردات خودرو می‌نویسد: «دولت اذعان دارد که از ناحیه برخی مسئولان دولتی و غیردولتی در زمینه واردکردن غیرقانونی خودروهای لوکس، تخلف صورت گرفته است».

شرق به نقل از محسنی‌اژه‌ای می‌نویسد که دو شرکت بیش از ۲۰‌ میلیون یورو برای واردکردن کاغذ گرفته‌اند. همچنین در زمینه تلفن‌های همراه افرادی بازداشت شده‌اند و حتی برخی شرکت‌ها پلمب شده‌اند.

اما روزنامه ایران در مورد دستور روحانی با متخلفان خودروهای وارداتی با چند نفر از فعالان سیاسی گفتگو کرده است. این روزنامه که با تیتر « شفافیت در همه نهادها نهادینه شود » به بررسی این موضوع پرداخته، با افرادی همچون صادق زیباکلام، غلامعلی جعفرزاده غلامرضا تاجگردون، علی سبحانی فر و حسن نمکدوست گفتگو کرده است.

صادق زیباکلام در گفتکو با این روزنامه می‌گوید: اگر از منظر سیاسی به این موضوع بنگریم، باید بگوییم که کار رئیس جمهوری ارزنده است و جای امیدواری می‌رود که این شفافیت به دیگر نهادهای حاکمیتی هم سرایت کند. با این همه برخی واقعیات وجود دارد که بر اساس آن باید گفت اقدام رئیس جمهوری اگر چه لازم اما کافی نیست.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفتگو با ایران می‌گوید: تا اینجای کار دولت تلاش‌های جدی در حوزه شفاف‌سازی انجام داده که حتی برخی از آنها از جهاتی نمونه قبلی در ایران نداشته‌اند. اما این اقدامات جز با هدایت فشاری که از سوی جامعه برای شفاف‌سازی و پاک کردن دستگاه اجرایی از فعالیت‌های متخلفانه و فسادزا وارد می‌شود، به سمت بخش‌های مختلف بدنه دولت امکانپذیر نخواهد بود.

علی سبحانی‌فر نیز در گفتگو با این روزنامه می‌گوید: در این میان یک نکته نباید فراموش شود و آن اینکه منظور از آغاز مبارزه با فساد، به معنای شروع بگیر و ببندها نیست. بلکه باید کاری کرد که فضای آلوده ناشی از فسادی که در کشور خود را نمایان کرده و به شکل سیستمی درآمده اصلاح شود.

اما روزنامه همشهری نیز با تیتر « تیغ زیر گلوی مفسدان » به بررسی آخرین اقدامات دولت و قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی پرداخته است. این روزنامه از زبان معاون حقوقی رئیس‌جمهور می‌نویسد: رسیدگی به پرونده واردات خودرو مقدم بر هر کاری است.

این روزنامه همچنین در گزارش خود از برخورد با تخلف در واردات خودرو اینگونه روایت می‌کند که هنوز این برخورد در بن‌بست نامه و بخشنامه است.

همشهری به نقل از سخنگوی قوه قضاییه می‌نویسد: سلطان سکه سال 91 هم یکبار دستگیر شده بود. اما بانک مرکزی اعلام کرد که این فرد با بانک مرکزی همکاری می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.