کد مطلب: ۲۹۴۶۲۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با چند کارشناس و فعال بازار:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازارهای مختلف/وضعیت اقتصاد ایران چگونه خواهد شد؟

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازارهای مختلف/وضعیت اقتصاد ایران چگونه خواهد شد؟

تورم مرداد ماه امسال رکورد 23 سال اخیر را شکست. نگرانی‌های مردم نسبت به قیمت‌ها در بازارهای مختلف بیش از پیش شده است و در عین حال بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد در آینده نیز ممکن است وضعیت اقتصاد ایران چندان بهبود پیدا نکند.

اقتصاد ایران روزهای خاصی را پشت سر می‌گذارد. تورم مرداد ماه امسال رکورد 23 سال اخیر را شکست. نگرانی‌های مردم نسبت به قیمت‌ها در بازارهای مختلف بیش از پیش شده است و در عین حال بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد در آینده نیز ممکن است وضعیت اقتصاد ایران چندان بهبود پیدا نکند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاهش صادرات نفت ایران آغاز شده است. بر اساس داده‌های موسسه تامسون رویترز، حجم کل نفت خام، میعانات گازی و نفت سبک ایران که در ماه جاری میلادی بارگیری شده، در مجموع 64 میلیون بشکه -معادل 2.06 میلیون بشکه در روز- برآورده شده است. این در حالی است که ایران در ماه آپریل (پنج ماه پیش) 92.8 میلیون بشکه -معادل 3.09 بشکه در روز- نفت صادر کرده بود.

در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرده که در صورت عدم خنثی‌سازی تحریم‌ها از طرف دولت، اقتصاد ایران در سال 97 رشدی بین منفی 0.5 درصد تا منفی 2.8 درصد خواهد داشت. در صورت وجود چنین شرایطی، اقتصاد در سال 98 نیز رشدی بین منفی 3.8 تا منفی 5.5 را تجربه خواهد کرد.

پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از آینده اقتصاد ایران نشان می‌دهد که از میان کشورهای تاثیرگذار و دارای روابط عمده اقتصادی با ایران، با توجه به موضع به طور نسبی شفاف و ثابت چین و روسیه در همکاری نسبی با ایران از یک طرف و موضع همکارانه کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی با آمریکا، نقش اتحادیه اروپا (و تا حدی هندوستان) در این میان دارای اهمیت راهبردی است.

چشم‌انداز بازارها

اما در این شرایط بازارهای مختلف چه چشم‌اندازی دارند؟ در بازار سرمایه کارشناسان اعتقاد دارند سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور در مجلس تنها در بازه زمانی کوتاه‌مدت بر روند شاخص بورس تاثیر منفی می‌گذارد و مجدد بازار سرمایه به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. در کنار اثرگذاری سخنان روحانی بر بورس برخی معتقدند با توجه به اینکه شیب قیمت دلار در ماه‌های آینده صعودی است، به همین جهت روند صعودی شاخص کل بورس در سه ماهه سوم امسال ادامه پیدا خواهد کرد. باید دید در آینده خوش‌بینی به بورس چقدر دوام خواهد داشت و رکوردزنی‌های بورس چقدر ادامه می‌یابد؟

اما در بازار خودرو همزمان با شروع نوسانات جدید دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که تعطیلی‌های پی در پی در صنعت خودروسازی باعث شد که روزانه به جای تولید سه هزار دستگاه خودرو تنها 300 خودروی ناقص تولید و در انبارها دپو کنیم. دپوی روزانه ۳۰۰ خودروی ناقص در انبارهای خودروسازان باعث شده نگرانی‌ها نسبت به بازار خودرو بیش از پیش شود.

در همین حال شورای رقابت از احتمال افزایش مجدد قیمت خودروها خبر داده است و این احتمال گرانی رسمی قیمت خودرو در حالیست که از نگاه برخی کارشناسان گرانی دوباره خودرو دور از انتظار نیست.

در بازار مسکن در مرداد ماه امسال تورم نقطه به نقطه مسکن برای اولین بار طی سال‌های فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ۶۲ درصد رسید. در همین حال با مطرح شدن زمزمه‌های افزایش نرخ سود بانکی برخی عنوان کرده‌اند افزایش نرخ سپرده‌های بانکی می‌تواند به لحاظ روانی قیمت مسکن را تثبیت نگه دارد.

رئیس اتحادیه املاک تهران هم می‌گوید: یکی از مطالبات اصلی ما از مردم این است که در زمان گرانی قیمت‌ها حریص نشوند و به بازار هجوم نیاورند. متاسفانه رفتار ما در زمان گران‌تر شدن اقلام مصرفی یا کالاهای سرمایه‌ای برعکس است.

خسروی

رئیس اتحادیه املاک تهران توصیه می‌کند مردم به بازار مسکن هجوم نیاورند.

چشم‌انداز فعالان بازار طلا و ارز از وضعیت این بازار را هم در لینک‌های زیر می‌توانید مشاهده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.