فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۱۵۱۰۹

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۱ آبان ماه سال ۱۳۹۷

قیمت‌ پیشنهادی بنزین و احتمال افزایش حقوق کارمندان

قیمت‌ پیشنهادی بنزین و احتمال افزایش حقوق کارمندان

روزنامه ایران افزایش قیمت بنزین را در حال حاضر به علت تبعات سیاسی و اجتماعی آن منتفی می‌داند. ابتکار به 12 هزار میلیارد تومان درآمد مازاد دولت بابت افزایش نرخ ارز اشاره می‌کند. خراسان به احتمال رفتن جهانگیری از دولت پرداخته است. در نهایت جوان به شکست تحریم نفتی ایران پرداخته است.

اصلاح قیمت بنزین از جمله خبرهایی است که زمزمه آن شنیده می‌شود. سال گذشته دولت در لایحه بودجه این اصلاح را پیش‌بینی کرده بود که با مخالفت مجلس روبرو شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حجم قابل توجه قاچاق سوخت یکی از مهم‌ترین دلایلی است که طرفداران اصلاح قیمت بنزین به آن استناد می‌کنند. روزنامه ایران در گزارشی به 11 میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز اشاره کرده و امکان اصلاح قیمت بنزین را بررسی کرده است.

این روزنامه در مورد تولید و مصرف بنزین در کشور روایت می‌کند: روزانه 220 میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران توزیع می‌شود، اعم از بنزین و نفت گاز تا نفت سفید. سهم بنزین از این سبد رقمی در حدود 86 میلیون لیتر در روز است که البته در برخی از روزها به 91 میلیون لیتر نیز می‌رسد. میانگین مصرف نفت گاز (گازوئیل) نیز در حدود روزی 90 میلیون لیتر و تولید آن هم 108 میلیون لیتر در روز است.

ایران در مورد امکان اصلاح قیمت بنزین می‌نویسد: کارشناسان اقتصاد سیاسی بر این باورند که در شرایط کنونی، واقعی‌سازی قیمت بنزین ممکن نیست و با توجه به افزایش تورم و شروع دور جدید محدودیت‌های بین‌المللی ممکن است منجر به بروز برخی نارضایتی‌های اجتماعی شود و تورم را به صورت روانی بالا ببرد.

این روزنامه روایت می‌کند که براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت هر لیتر بنزین تا پایان سال 95 باید به حدود 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس می‌رسید.

ایران ادامه می‌دهد: بنا بر این قانون، قیمت هر لیتر بنزین هم‌اکنون باید حدود 9 هزار تومان با احتساب دلار آزاد و 7 هزار تومان بر اساس دلار بازار ثانویه باشد. این ارقام نشان می‌دهد که دولت به ازای هر لیتر بنزین حدود بین 6 تا 8 هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند.

شایان ذکر است که فوب به معنی قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی است که پیش‌تر برخی از کارشناسان این مبنای قیمت‌گذاری را مورد انتقاد قرار داده بودند چرا که نفت در کشور ما وارداتی نیست.

روزنامه ابتکار نیز از چالش‌‌های تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندانش گزارش می‌دهد. این روزنامه به نقل از جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور می‌نویسد: بررسی پیشنهاد ترمیم حقوق کارکنان دولت با موافقت رئیس‌جمهوری در دستور کار دولت قرار دارد و امیدوارند در اسرع وقت، تصمیمات در این مورد نهایی شود و تکلیفی را که در تبصره سه ماده 29 قانون برنامه برای رعایت عدالت در پرداخت‌های دستگاه‌های مختلف در مشاغل مشابه به‌عهده دارد، محقق شود.

ابتکار به نقل از یکی از نمایندگان مجلس روایت می‌کند که دولت از بابت افزایش نرخ ارز 12 هزار میلیارد تومان درآمد مازاد داشته است و با استفاده از آن باید به فکر حمایت از کارگران و کارمندان باشد.

اما روزنامه خراسان نیز به یکی از خبرهای داغ این روزها یعنی رفتن یا ماندن اسحاق جهانگیری در دولت پرداخته است. این روزنامه به نقل از الیاس حضرتی می‌نویسد که جهانگیری به احتمال زیاد از دولت می رود.

خراسان به نقل از تسنیم روایت می‌کند که نخستین جرقه‌های جدی شدن کدورت احزاب اعتدال و توسعه و اعتدالیون حامی دولت با جهانگیری در مناظره اول زده شد. مناظره‌ای که به قول رسانه‌های اصلاح‌طلب اسحاق آن قدر درخشان در آن ظاهر شد که بسیاری از توجهات به جای حسن روحانی به سمت او برگشت و این دلخوری اعتدالیون نزدیک به روحانی را موجب شد.

ابتکار به اظهارنظرهای دیگر افراد شاخص در مورد رفتن یا ماندن جهانگیری اشاره می‌کند. از جمله آنکه محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اعتقاد دارد که جهانگیری در دولت،قدرت کافی دارد.

روزنامه جوان نیز در گزارشی به ناموفق بودن آمریکا در تحریم نفتی ایران پرداخته و از صداری شکست تحریم نفت ایران روایت می‌کند.

جوان به نقل از وزیرنفت عربستان می‌نویسد که نفت صد دلاری محتمل است، جبران کسری نفت ایران آسان نیست. این روزنامه به سخنان ظریف نیز اشاره می‌کند که وی گفته بود: هم نفتمان را می‌فروشیم، هم اقتصادمان را حفظ می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.