فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۱۹۹۶۵

چین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد

چین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: تمامی مقامات مسئول چینی که در ارتباط با حوزه تجارت با ایران هستند تاکید دارند تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند و تجارت با ایران را ادامه می‌دهند.

مجیدرضا حریری درباره نحوه همکاری بانک‎های چینی با ایران پس از اعمال تحریم‎های نمادین آمریکا از روز ۱۳ آبان گفت: ما در چین با دو نوع حساب بانکی روبرو هستیم؛ دسته اول مربوط به حساب بانکی ایرانیان ساکن این کشور می‎شود و دسته دوم نیز مربوط به مبادلات تجاری دو کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز،حریری توضیح داد: ایرانیان ساکن چین برای داشتن حساب‎های بانکی ساز‌وکار مشخصی دارند؛ این افراد در دو سال گذشته همواره با گرفتاری‎هایی درباره افتتاح حساب یا فعالیت آن داشته‎اند. بانک‎های تجاری چین مشکلاتی را برای این افراد از نظر تطبیق با مقررات گروه ویژه اقدام مالی ( FATF ) یا نداشتن گذرنامه ایرانی به وجود آورده‎اند.

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه مبادلات تجاری ایران با چین از طریق بانک کونلون انجام می‎شد، ادامه داد: در حقیقت بانک کونلون تامین مالی واردات ایران از چین را انجام می‎داد اما این بانک از روز اول نوامبر (۱۰ آبان) به طور عملی کار را معلق کرد تا ساز و کار همکاری ایران با کشورهای ۴+۱ و اتحادیه اروپا تعیین تکلیف شود.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین یکی از مشکلات کنونی تجار و بازرگانان ایرانی را تعلیق و تعطیل شدن فعالیت‎ها عنوان کرد و افزود: بسیاری از افرادی که پول‎های خود را برای خرید کالا به چین حواله کرده بودند ولی کالای آنها تا روز دهم آبان ماه آماده نشده به طور عملی دیگر نمی‎توانند معامله خود را انجام دهند.

حریری با بیان اینکه در فضای تعلیق و بی خبری به سر می‎بریم، اظهار داشت: ساز و کار قبلی تجارت ایران با چین عملکرد خود را از دست داده و برای برقراری روابط باید ساز و کار جدید ایران با ۴+۱ و اتحادیه اروپا تعریف شود.

وی تاکید کرد: در روزهای اخیر گمانه‎زنی‎های مختلفی درباره نوع عملکرد سازوکار مالی و بانکی ایران با ۴+۱ و چین اعلام می شود که هیچ کدام مبنای روشنی ندارد و باید منتظر اطلاع‎رسانی رسمی دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بمانیم.

عضو اتاق بازرگانی در عین حال تاکید کرد: تمامی مقامات مسئول چینی در حوزه ارتباط با ایران در هفته های اخیر بار دیگر تاکید کرده‎اند که تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی شناسند و تجارت با ایران را انجام می‌دهند.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره معافیت پکن از تحریم‎های نفتی علیه ایران و امکان تبادل با یوان و لیر گفت: از حدود ۳ ماه پیش تقریبا تمامی مبادلات تجاری ایران و چین با یوان و لیر بوده و بانک‎های چینی یورو قبول نمی کرده‌اند. حریری همچنین خواستار پیگیری جدی تر دولت در زمینه جزییات سازوکار همکاری مالی اتحادیه اروپا ( SPV ) و گروه ۴+۱ با ایران شد.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.