فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۳۴۴۶۲

گفتگو تجارت‌نیوز با نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار:

خطر بیکاری در سال آینده / توان کارفرمایان برای افزایش حقوق چقدر است؟

خطر بیکاری در سال آینده / توان کارفرمایان برای افزایش حقوق چقدر  است؟

نماینده کارفرمایان معتقد است باید دولت تدابیری بیندیشد که شرایط زندگی بهتری برای کارگران ایجاد شود و به نحوی سوبسید‌های برای این قشر در نظر بگیرد چون واحدهای کوچک الان اصلا توان ندارند و ترس از ریزش و بیکاری وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سبد هزینه خانوار سال جاری هفته گذشته در روز دوشنبه پنجم اسفند ماه برگزار و معیشت هر خانوار کارگری در کشور حدود چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تخمین زده شد.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار هفته گذشته پس از جلسه تعیین سبد هزینه خانوار در سال 98 گفت که جلسه بعدی شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران در سال آینده، در هفته جاری تشکیل خواهد شد، اما وی به تازگی در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص برگزار نشدن این جلسه گفت: به علت اوج گرفتن شیوع بیماری ویروس کرونا به احتمال زیاد این جلسه در هفته آینده برگزار خواهد شد.

از آنجایی که حدود سه هفته تا پایان سال باقی مانده و هنوز تصمیم‌گیری در این خصوص صورت نگرفته است عنوان کرد: تعیین میزان افزایش حقوق با چند جلسه قابل انجام است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار، معتقد است افزایش حقوق در سال آینده باید فاصله ایجاد شده بین سبد هزینه معیشت خانوار در سال گذشته و امسال یعنی یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان باشد.

اما نماینده کارفرمایان در خصوص حداقل افزایش حقوق عنوان کرد: واحدهای بزرگ مشکلی برای افزایش حقوق ندارند ولی عمده اشتغال کشور در واحدهای خرد و متوسط است که در شرایط فعلی که رکودی است توان اقتصادی ندارند؛ مگر این که تصمیم بگیریم کارکردها یا اشتغال را کم کنیم.

وی ادامه داد: نظر ما این است به نحوی عمل کنیم که مشاغل حفظ شوند، برای افزایش حقوق‌ها نمی‌شود یک بام و دو هوا کار کرد که دولتی‌ها یک مقدار و غیردولتی‌ها مقدار دیگیری افزایش حقوق داشته باشند.

آهنی‌ها درباره پیشنهاد افزایش حقوق به میزان فاصله میان سبد معیشتی سال گذشته و امسال گفت: این شرایط را که کارفرمایان ایجاد نکرده‌اند، در بحران فعلی راه برون‌ رفت این است که دولت تدابیری بیندیشد که شرایط زندگی بهتری برای کارگران ایجاد شود و به نحوی سوبسید‌هایی برای این قشر در نظر بگیرند، چون واحدهای کوچک الان اصلا توان ندارند و ترس از ریزش و بیکاری داریم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر قرار است کمتر بخوریم، بخوریم ولی در شرایط سخت اقتصاد مشاغل حفظ شود در غیر این صورت هر تصمیم دیگری گرفته شود نتیجه‌بخش نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.