کد مطلب: ۸۲۱۳۹۱

یوسف کاووسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

اخبار سیاسی یا مسائل اقتصادی؛ نرخ ارز چگونه کاهش یافت؟

اخبار سیاسی یا مسائل اقتصادی؛ نرخ ارز چگونه کاهش یافت؟

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اثر اخبار سیاسی بر بازار ارز و طلا، به تشریح علل افت نرخ‌ها در این بازارها پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روزی است که بازارهای ارز و طلا روی ریل نزولی افتاده‌ و نرخ‌ها در این بازارها مسیر کاهشی را در پیش گرفته‌اند. به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد به 46 هزار تومان هم رسید و هر گرم طلای 18 عیار نیز از دو میلیون و 250 هزار تومان هم پایین‌تر رفت.

با وجود اینکه عوامل متعددی می‌توانند در کاهش قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز تاثیرگذار باشند، اما به نظر می‌رسد که اخبار سیاسی و زمزمه‌هایی که از چراغ سبز مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسند، مهم‌ترین عامل تغییر جهت قیمت‌ها بوده است. یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی این موضوع پرداخته است.

بازار ارز در احاطه اخبار سیاسی

کاووسی در ابتدای این گفتگو توضیح داد: بازارهای ارز و سکه در ایران همواره متاثر از مذاکرات و فضای سیاسی بوده‌اند. اینکه فکر کنیم مسائل اقتصادی در کاهش نرخ ارز دخیل بوده، از واقعیت به دور است. هرچند ارتباطاتی که طی ماه‌های اخیر با صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برقرار شده، در کنار برگشت برخی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر، کمک موثری به کاهش نرخ ارز داشت.

نرخ ارز چگونه کاهش یافت؟

نرخ ارز چگونه کاهش یافت؟

رابطه مثبت دو طرفه بین ایران و آژانس انرژی اتمی

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: با این وجود، موضوع حائز اهمیت آن بود که پیام‌هایی که از سوی پادشاه عمان به ایران منتقل شد، به نتیجه رسید و نتیجه آن در گزارش پایانی شورای حکام مشهود بود و قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد. این اولین موفقیت بزرگ ایران بود.

وی افزود: پیش از آن نیز ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافقاتی انجام داد تا دوربین‌هایی کار گذاشته شود و این نشان از آن داشت که یک رابطه مثبت دو طرفه بین ایران و آژانس برقرار شده است.

سیگنال‌های سیاسی به بازار ارز

کاووسی در ادامه به تجارت‌نیوز گفت: همچنین مباحثی که درباره توافق هسته‌ای مطرح شد، سمت و سوی بازار ارز را تغییر داد.

کاووسی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ارتباطاتی که در نیویورک بین سفیر ایران و رابرت مالی برقرار شده به اضافه ارتباطات پنهانی که در جریان هستند نیز در کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر اثرگذار بوده و ممکن است که این روند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.