کد مطلب: ۸۲۱۸۶۲

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

۹۵ درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند

95 درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بخش بسیار کمی از مردم مشمول این نوع مالیات هستند و بیش از ۹۵ درصد مردم کشور، اساسا مشمول پرداخت مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی نمی‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر قوانین مالیاتی وضع شده، مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه، که به زودی به اجرا در می‌آیند، بر حل مشکلات در شرایط فعلی که کشور با تورم بالای ۵۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: عدالت اقتضا می‌کند که درآمدهای ناشی از خرید و فروش دارایی‌ها مثل سایر درآمدهایی که فعالان اقتصادی دارند مشمول مالیات شود. در حال حاضر، کشور در حال عبور از یک روند چند ده ساله بی‌عدالتی به نفع دلالان و سوداگران و به زیان طبقه مولد و فعالان اقتصادی تولیدی است و این را باید به فال نیک گرفت.

وی همچنین در اشاره به میزان تورم افسارگسیخته در کشور بیان کرد: اساسا میزان افزایش قیمت در این دسته از دارایی‌های ذکر شده، بیش از روند متوسط تورمی است که سایر بخش‌های اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در واقع، همین نوسان‌ها است که فشار بسیار مضاعفی بر طبقات ضعیف جامعه وارد کرده و فاصله آن‌ها با صاحب خانه شدن را چندین سال زیاد میکند. همچنین، از سویی قیمت ارز و سایر کالاها را دور از دسترس طبقات با قدرت خرید پایین میکند و از سوی دیگر موجب افزایش قدرت و غنی‌تر شدن طبقات غیرمولد، دلالان و سوداگران می‌شود. از این جهت است وظیفه ملی مشترک ما این است که کمک کنیم تولیدکنندگانمان از این اجحاف و بی‌عدالتی خارج شوند و کفه ترازو به نفع طبقه غیرمولد و دلالان کشور پایین نیاید.

بخش بسیار کمی از مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری هستند

خاندوزی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که با توجه به برآوردهایی که مراکز پژوهشی و کارشناسان و اندیشکده‌های کشور ارائه دادند بخش بسیار کمی از مردم مشمول قانون هستند و یعنی بیش از ۹۵ درصد مردم کشور، اساسا مشمول پرداخت مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی نخواهند شد. بنابراین، می‌توان گفت از نظر اجتماعی این موضوع، بیش از آن که نگران‌کننده باشد باعث خوشحالی و آسودگی طبقاتی خواهد شد که سال‌ها تحت تاثیر این نوسان‌های بی‌قاعده در بازار ارز و طلا می‌شدند.

سخنگوی اقتصادی دولت در بخش پایانی سخنان خود، در اشاره به نظر کارشناسان مبنی بر بی‌نتیجه بودن این قوانین مالیاتی و رونق معاملات غیر شفاف که باعث رکود تورمی و سخت‌تر شدن وضعیت بازار می‌شوند، گفت: دولت نیازمند یک بستر اجرایی برای مالیات بر سوداگری است و آن اتصال شبکه و سامانه‌های مرتبط با حوزه خرید مسکن و ارز و طلا و غیره است. چنین راهکاری، که بر انجام آن تاکید می‌شود، مقدمه‌ای خواهد شد بر اینکه شاهد کمترین میزان فرار از شبکه مالیاتی در کشور باشیم.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.