کد مطلب: ۸۴۲۵۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم ماهانه ۲ درصد شد/ منظور باز هم در اعلام آمار پیش‌قدم شد

تورم ماهانه 2 درصد شد/ منظور باز هم در اعلام آمار پیش‌قدم شد

بر اساس داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه با کاهش 3.2 درصدی نسبت به ماه گذشته مواجه شد و تورم سالانه نیز یک درصد افت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه شب گذشته داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بار دیگر در یک توئیت آمار تورم تیر ماه را منتشر کرد، صبح امروز مرکز آمار ایران طی گزارشی، جزئیات ارقام نرخ تورم در نخستین ماه تابستان را در اختیار عموم گذاشت. بر اساس این گزارش، تورم برای دومین ماه متوالی روی ریل نزولی قرار گرفته است؛ به طوری که نرخ‌های تورم سالانه و نقطه به نقطه در تیر ماه نسبت به خرداد ماه کاهشی شده‌اند. البته نرخ تورم ماهانه تغییری نکرده است.

تیر 1

آمار تورم مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1401

تورم ماهانه و سالانه در تیر ماه

گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم در تیر ماه با افزایش دو درصدی مواجه شده است. این در حالیست که تورم ماهانه در تیر ماه سال 1401 معادل 4.4 درصد بود.

از سوی دیگر، نرخ تورم سالانه که متوسط تورم در 12 ماه اخیر را محاسبه می‌کند نیز در پایان تیر ماه به 47.5 درصد رسید که نشان‌دهنده کاهش یک درصدی این شاخص نسبت به تیر ماه سال جاری است. با این حال تورم سالانه در مقایسه با تیر ماه سال گذشته شاهد افزایشی 8.8 درصدی بوده است.

کاهش 3.2 درصدی تورم نقطه به نقطه

نرخ تورم نقطه به نقطه در نخستین ماه تابستان 1402 رقم 39.4 درصد را ثبت کرده است؛ رقمی که نسبت به خرداد ماه کاهش 3.2 درصدی را رقم زده و در مقایسه با تیر ماه 1401 نیز 9.7 درصد کاهش یافته است. گفتنی است که نرخ تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر سطح عمومی قیمت‌ها را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. به عبارت دیگر تورم نقطه به نقطه 39.4 درصدی به این معناست که خانوارهای کشور، در تیر ماه امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، 39.4 درصد بیشتر از تیر ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

چرا سازمان برنامه آمار تورم را منتشر می‌کند؟

یکی از نکات تعجب‌برانگیز درباره آمار تورم تیر ماه، نحوه انتشار آمار است؛ چرا که به نظر می‌رسد پس از بانک مرکزی و مرکز آمار، سازمان برنامه و بودجه نیز خود را متولی انتشار آمار تورم می‌داند.

در دو ماه اخیر، آمار تورم پیش‌از آنکه توسط مرکز آمار ایران منتشر شود، توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شده و منظور، نه از طریق تریبون‌های رسمی، بلکه از طریق انتشار توئیت در صفحه شخصی خود، آمار تورم را اعلام می‌کند. این در حالیست که انتشار آمار تورم هیچ‌گاه در چارچوب وظایف و اختیارات سازمان برنامه و بودجه نبوده و مشخص نیست که هدف رئیس سازمان برنامه از این اقدام چیست؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.