کد مطلب: ۸۷۹۳۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین واکنش‌ها به تصمیم‌گیری درباره FATF/ وزارت اقتصاد بازهم اطلاعیه داد

آخرین واکنش‌ها به تصمیم‌گیری درباره FATF/ وزارت اقتصاد بازهم اطلاعیه داد

واکنش‌ها به اخبار مربوط به FATF کماکان ادامه دارد و وزارت اقتصاد بار دیگر در این باره اقدام به صدور اطلاعیه کرده است. تاکید این وزارتخانه این است که تغییری در این باره ایجاد نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت اقتصاد در تازه‌ترین اقدام خود با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «هیچ تغییری در سیاست کشورمان نسبت به FATF ایجاد نشده است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین داخلی خود در مورد پولشویی عمل می‌کند.»

این سومین اطلاعیه‌ای است که توسط این وزارتخانه در واکنش به اخبار مربوط به FATF منتشر می‌شود. این ماجرا ابتدا از سخنان حسین سلاح‌ورزی- رئیس اتاق بازرگانی ایران- در سفری که او به مشهد داشت، آغاز شد.

روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی بار دیگر به اخبار منتشر شده توسط تعدادی از رسانه‌ها دربارهFATF واکنش نشان داده است. تیتر برخی از این اخبار اینگونه بود؛ «کارت سبز FATF در دستان رئیسی»، «رئیسی و همفکرانش چگونه ناگهان موافق FATF شدند؟»، «روی خوش اصولگرایان به FATF» و «چرخش بزرگ» و «آش نخورده و دهان سوخته». در ادامه، وزارت اقتصاد در توضیح موضع دولت در قبال اخبار اینچنینی نوشت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد کارگروه اقدام مالی هیچ تغییری نکرده است.»

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است که «جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مقابله با فساد فارغ از کنوانسیون‌های بین‌المللی، با توجه به قوانین و آموزه‌های مترقی ما در مورد پولشویی، در چارچوب قوانین داخلی خود که از استاندارد‌های محکم‌تری برخوردار است عمل کرده و می‌کند و هر گونه تغییر در این رویه باید در نهاد‌های مسئول مورد بررسی قرار بگیرد.»

در پایان این اطلاعیه آمده است: «از فعالان رسانه‌ای و کنشگران درخواست می‌شود که به‌دور از نگاه سیاسی، صرفا با رویکرد فنی به موضوع توجه کنند.»

ماجرای واکنش‌ها به FATF از کجا شروع شد؟

واکنش‌ها به FATF و سروصداها در این باره از نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد آغاز شد. به دنبال نطق حسین سلاح‌ورزی- رئیس اتاق بازرگانی ایران- رسانه‌های مختلف تیتر زدند که مذاکرات جدی شده است. هرچند تعدادی از رسانه‌ها به نقل از سلاح‌ورزی نوشتند که «اخبار غیررسمی درباره پذیرفته شدن اف‌ای‌تی‌اف شنیده‌ایم و امکان جدی‌تر شدن مذاکرات هم وجود دارد.»

اما خبرنگار تجارت‌نیوز که در این نشست حضور داشت، گزارش داد که ظاهرا رئیس اتاق بازرگانی ایران به طور مشخص اینگونه سخن گفته است: «بعضاً اخبار خوشی مبنی بر گشایش‌های دیپلماتیک و یا اخبار غیررسمی برای پذیرش FATF در سطح دولتمردان به گوش می‌رسد و یا اینکه گفته می‌شود امکان مذاکرات جدی‌تر و یا رفع تحریم‌ها وجود دارد، اما باز هم در برخی از حوزه‌ها سیاست‌گذاران محدودیت‌هایی را بر سر راه فعالان اقتصادی ایجاد می‌کنند.»

به هر حال همین سخنان و اخبار پس از آن کافی بود که وزارت اقتصاد در این باره دست به واکنش بزند. وزارت اقتصاد 2 اطلاعیه در کمتر از دو روز صادر و اعلام کرد که در حوزه FATF تحول جدی رخ نداده است.

به هر حال، نظر و واکنش اهل فن و صاحب نظران به این قضیه تغییر نکرده و آنها کماکان بر ضرورت پیوستن ایران به این گروه ویژه مالی تاکید می‌ورزند. آنها با یادآوری هزینه این امر که بر دوش مردم و اقتصاد ایران است، بر این نکته پافشاری می‌کنند که ایران باید به یک کشور نرمال اقتصادی تبدیل شود. با اینحال آنچه این روزها به‌ویژه از وزارت اقتصاد شنیده می‌شود؛ اصرار بر رخ ندادن اتفاق خاصی در این زمینه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.