کد مطلب: ۸۸۶۱۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد عجیب مرکز پژوهش‌های مجلس/ تعیین دستمزد بر اساس سن مشکل بیکاری را حل می‌کند؟

ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد عجیب مرکز پژوهش‌های مجلس/ تعیین دستمزد بر اساس سن مشکل بیکاری را حل می‌کند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده که برای حل معضل بیکاری حقوق افراد زیر 20 سال به 70 درصد حداقل دستمزد کاهش یابد. اما آیا این امر راهکار مناسبی است؟ همچنین آیا قرار است حقوق افراد زیر 20 سال کاهش یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جنجال‌ها بر سر پیشنهاد عجیب مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه دارد. این مرکز برای حل بیکاری در برنامه توسعه یک راهکار قابل تامل ارائه داده است: «برای پایین آمدن نرخ بیکاری جوانان، حداقل دستمزد به‌طور خاص برای افراد زیر 20 سال و بدون سابقه بیمه به 70 درصد حداقل دستمزد مصوب» کاهش پیدا کند. حالا این پرسش پیش آمده که آیا این راهکار خوبی برای حل بیکاری است و آیا قرار است حقوق افراد زیر 20 سال کاهش یابد؟

در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده و با سروصدای زیادی همراه شده، آمده است که در برنامه توسعه هفتم رویکرد توسعه‌ای اشتغال، کاهش اشتغال غیررسمی، کاهش نبود توازن منطقه‌ای، ایجاد نظام جامع آمار و اطلاعات بازار کار، گسترش و ایجاد اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد زنجیره ارزش و سازگاری با تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد مغفول مانده است.

در ادامه برای رسیدن به این اهداف، مرکز یادآور شده که طی سال‌های برنامه بیش از نیمی از اشتغال ایجاد شده باید در بخش زنان و تحصیلکردگان باشد؛ بخش‌هایی که اشتغال پایین‌شان تحت تاثیر تعادل اقتصاد ایران به راحتی تغییر نمی‌کند و تغییرات اساسی‌تر در مسیر رشد اقتصادی و بازار کار را می‌طلبد.

نرخ بیکاری

پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها کارایی ندارد

آنگونه که مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرده، تعداد زیادی از کشورها برای مهار بیکاری به استراتژی تعیین حداقل دستمزد بر اساس سن روی آورده‌اند. اما عمده فعالان کارگری این پیشنهاد را برای کاهش نرخ بیکاری موثر نمی‌‌دانند.

در همین زمینه، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: اجرای طرح‌هایی مانند پرداخت 70 درصد حقوق به افراد زیر ۲۰ سال برای حل بیکاری کارایی ندارد.

هادی ابوی، در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اینکه برای حل معضل بیکاری حقوق افراد زیر 20 سال به 70 درصد حداقل دستمزد کاهش یابد،‍ افزود: این طرح به‌گونه‌ای دیگر (اشتغال دانشجویان در قالب طرح‌های کارورزی و مانند آن) سال‌ها قبل دنبال شد و به نتیجه نرسید، اما در شرایطی که نیروی کار به‌دلیل دستمزد پایین مشغول کار نمی‌شود اجرای چنین طرح‌هایی کارایی ندارد.

ابوی بیان کرد: متأسفانه به‌دلایلی مانند حقوق کم, نیروی کار تمایلی به کار کردن ندارد. بارها از سوی کارفرما درخواست نیرو داده‌اند اما نیروی کار قبول نمی‌کند.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در پایان خواستار اصلاح فرهنگ کار شده و گفت: در زمان حاضر جوانان به فکر این هستند که درآمد بیشتری داشته باشند, به همین دلیل حاضر به اینکه سر ساعت مشخص تحت قوانین و ضوابط مشخص مشغول کار شوند نیستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.