کد مطلب: ۹۰۰۵۰۶

رییس مرکز مبارزه با پولشویی:

وجود هزار پرونده معاملات مشکوک به پولشویی/وصول ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیش‌بینی می‌شود

وجود هزار پرونده معاملات مشکوک به پولشویی/وصول ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی پیش‌بینی می‌شود

رییس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی گفت: پیش‌بینی ما وصول بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است و نزدیک به ۱۰۰۰ پرونده معاملات مشکوک احراز شده که ظن به پولشویی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هادی خانی درباره برنامه مبارزه با پولشویی اظهار داشت: ما برای تمام دستگاه‌های اجرایی کشور مبارزه با پولشویی و جرایم با منشاء پولشویی را تدوین کردیم و سال آینده تمرکز بر اجرای آنها خواهد بود که در تمام دستگاه‌های کشور عملیاتی و اجرایی شود. البته با کمک سازمان ملل یک لابراتوار آموزشی منطقه‌ای در تهران راه‌اندازی کردیم که علاوه بر آموزش در داخل مرزها؛ کشورهای همسایه را هم دعوت به همکاری کنیم. 

وی با بیان اینکه مبارزه با پولشویی که یکی از مهم‌ترین مصادیق مبارزه با فساد در کشور است، افزود: از طریق برخورد، شناسایی، ضبط و توقیف اموال ناشی از فساد که پول کثیف بوده، تمرکز ما بر این است که اجرای قانون را با سامانه‌های هوشمند تسهیل کنیم و سال آینده استارت پروژه تعریف سطح فعالیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی را خواهیم زد و بر اساس این پروژه اگر هر شخص حقیقی و حقوقی خارج از چارچوب فعالیت خود اقدامی انجام دهد؛ می‌تواند مصادق معاملات مشمول پولشویی شود، البته بنای ما بر خوداظهاری است تا بانک اطلاعاتی در این حوزه تکمیل شود.

 رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی گفت: در یک سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار فرار مالیاتی را که فعالیت‌های خود را کتمان کرده بودند؛ شناسایی کردیم و اطلاعات مربوطه را به سازمان مالیاتی اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما وصول بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰۰۰ پرونده معاملات مشکوک احراز شده که ظن به پولشویی دارند و به مراجع قضایی اعلام شده و در حال پیگیری است، فعالیت اقتصادی بالغ بر ۱۲۰۰ شخص مظنون را تحت مراقبت قرار دادیم که مانع از بروز و ظهور فعالیت‌های جدید مجرمانه شویم. در واقع، به تعاملات پرخطر ورود کردیم و اولین تعامل کاری را به بانک‌ها ابلاغ کردیم که فعالیت کارت به کارت اشخاص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی تحت محدودیت قرار خواهند گرفت که بتوانیم فرارهای مالیاتی را کنترل کنیم.

خانی تاکید کرد: تمامی ظرفیت‌های قانونی مبارزه با پولشویی را با یک رویکرد کاربردی در مسیر دفاع از اقتصاد شناسنامه‌دار و مبارزه با جرایم منشا پولشویی عمدتا با مصادیق فساد منطبق هستند و تحقق عدالت مالی و مالیاتی را با قوت بیش از قبل دنبال می‌کنیم.

وی بیان داشت: ورود ما به موضوع پولشویی یک ورود شبکه‌ای است، هر فسادی که شکل می‌گیرد قطعا یک شبکه پشت آن است و چون شبکه‌ای برخورد می‌کنیم و مصادیق را به مراجع قضایی اعلام می‌کنیم. انعکاس اخبار نیز مربوط به مراجع قضایی است که بعد از اتمام مراحل خودشان متناسب با اهمیت اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند.

 رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی یادآور شد: به طور قطع با ظرفیت‌هایی که در اختیار ما قرار دارد اگر رد برخی شبکه‌ها را در خارج از مرزها داشته باشیم برای پیگیری از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. روسای FIUها و یا مراکز اطلاعات مالی تمامی کشورها این همکاری را با مرکز اطلاعات مالی ما دارند تا بتوانیم شناسایی شبکه‌ها را دقیق‌تر انجام دهیم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.