فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۳۱۵

خاندوزی: ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر در ایران خارج شده‌اند

خاندوزی: ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر در ایران خارج شده‌اند

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ماه گذشته بانک جهانی گزارش داده که رشد اقتصادی ایران در چهار سال اخیر به مرحله پایدار رسیده است و نرخ فقر از عدد ۲۹.۳ به ۲۱.۹ درصد هم کاهش داشته و ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر در ایران خارج شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید و همراهانش در سانحه بالگرد که هفته‌ی پیش به وقوع پیوست، ضمن قدردانی از حضور پرشکوه مردم در مراسم‌های بزرگداشت و تشییع پیکر شهدای خدمت بیان کرد: امیدواریم مسیری که در دوران کوتاه خدمت آقای رئیسی وجود داشت، همچنان در همان چارچوب‌ها ادامه یابد.

وی افزود: اینکه دولت یک سخنگوی عمومی و یک سخنگوی اقتصادی دارد، به این خاطر است که شخص آقای رئیس‌جمهور بر پاسخگویی دولت مصمم بوده است. موارد متعددی بوده که ایشان موضوعی را مطرح می‌کردند که در جامعه مورد سوال است و باید در اختیار افکار عمومی بگذارید.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه عنوان کرد: ماه گذشته بانک جهانی گزارش داده که رشد اقتصادی ایران در چهار سال اخیر به مرحله پایدار رسیده است و از عبارت تاب آور و مقاوم شده برای این رشد استفاده کرده است. هم‌چنین تصریح شده که نرخ فقر از عدد 29.3 به 21.9 درصد هم کاهش داشته و 6.5 میلیون نفر از خط فقر در ایران خارج شده‌اند.

وی گفت: هم‌چنین بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال آینده را بیشتر از امسال پیش‌بینی کرده است. این رشد برای سال جاری هم خوشبینانه توصیف شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: شاهد بودیم که سال‌های گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام، دستگاه اجرایی کشور ایده‌ای برای شرایط تحریم‌ها نداشت و این مسأله به نوعی بی‌عملی تبدیل شده بود و شاخص‌های اقتصادی وارد بحران شده بودند. همگی وضعیت نیمه‌ی دوم دهه 1390 را به یاد داریم. عملاً اقتصاد کشور متاثر از شیطنت سیاستمداران آمریکایی بود.

خاندوزی بیان کرد: با تغییر ریلی که با تدابیر آقای رئیسی و تلاش وزیر امور خارجه فقید صورت گرفت، محور مذاکرات با 4+1 بر مدار منافع ما ادامه یافت ولی کشور معطل آن نشد و شاهد ارتباطات چشمگیری با کشورهای همسایه و همسو بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران آقای رئیسی شاهد عضویت ایران در بریکس، شانگهای، برقراری ارتباط با عربستان، آزادی منابع بلوکه شده در کره جنوبی که در دوره برجام هم به سرانجام نرسیده بود. هم‌چنین پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی هم انجام شد و در کنار این تحولات، در فضای اقتصاد داخل هم شاهد بودیم که پیوندهای اقتصاد کشور با اقتصاد منطقه و بین‌الملل بهبود یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ما شاهد افزایش صادرات نفت ایران علیرغم باقی ماندن تحریم‌های آمریکا بودیم و هفته گذشته یک مقام آمریکایی در سنا توبیخ شد که چرا با ادامه تحریم‌ها، اما ایران می‌تواند صادرات نفت خود را به چند برابر دولت قبل از آقای رئیسی ادامه دهد. وزیر خارجه آمریکا هم گفت آنها اثربخش‌تر از قبل عمل می‌کنند.

خاندوزی عنوان کرد: بی‌انضباطی بودجه‌ای و مالی در داخل علیرغم تلاش پیشینیان به نتیجه نرسیده بود و حساب واحد خزانه را به سرانجام رساندیم و پرداخت به ذی‌نفع نهایی و عدم رسوب پول در حساب دستگاه‌ها را انجام دادیم. در سال 1401 و 1402 توانستیم کشور را بدون استقراض به پیش ببریم.

وی اظهار داشت: هم‌چنین در بودجه تلاش شد درآمدهای پایدار ادامه یابد. به اندازه کل مودیان مالیاتی دولتهای قبل، در این سه سال مودی جدید شناسایی شد و سال گذشته 809 همت درآمد مالیاتی داشتیم بدون اینکه نرخ مالیات افزایش یابد. ضمن اینکه مالیات تولیدکنندگان و صنایع را 7 درصد کاهش داده‌ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: امروز در مسیر کاهش شاخص‌های تورمی هستیم و دولت در این 33 ماه از بانک مرکزی استقراضی نداشته است. هم‌چنین رشد نقدینگی از بالای 40 درصد به 24 درصد رسیده است.

خاندوزی گفت: در کنار این امور، تلاش کردیم ریل‌گذاری خوبی در اقتصاد کشور بنا کنیم. لایحه مالیات بر مجموع درآمد در این دولت مصوب شد و امیدواریم اصلاح درآمدهای پایدار را رقم بزند. در 33 ماه اخیر تلاش شد بازی غیرشفاف که منجر به ناکارآمدی شرکت‌های دولتی شود، اصلاح شود و بیش از 2000 شرکت دولتی شفاف شدند. هم‌چنین انتشار فهرست عمومی ابر بدهکاران بانکی را انجام دادیم.

وی بیان کرد: با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، سرعت، کاهش رانت و خطا را حاصل کردیم و این عمل و زنجیرها از پیش پای فعالان اقتصادی برداشته شده و بیش از یک میلیون مجوز در این سامانه صادر شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: بعضی‌ها سفرهای استانی رییس‌جمهور را یک شور محلی توصیف می‌کردند اما این سفرها برای شناسایی مسایل مردم از نزدیک بود تا مورد حل و فصل قرار بگیرد.

خاندوزی عنوان کرد: چرخ‌های توسعه اقتصادی در این دولت به حرکت در آمد و کارخانه‌های تعطیل شده و یا با فعالیت بسیار پایین را در سال‌های گذشته شاهد بودیم و فعال شدند و سال 1401 نیز 100 درصد بودجه عمرانی تخصیص یافت و این عدد به 303 همت افزایش یافت. هم‌چنین پروژه‌های نیمه‌تمام، محرومیت زدایی در استانها، پروژه‌های آبرسانی، طرح انتقال آب از دریا به داخل کشور و موارد متعدد از این دست نشان از جهتگیری‌های دولت است.

وی خاطرنشان کرد: البته ذکر این موارد به معنای عدم وجود نقص نیست و همه دولت‌ها نقص دارند ولی دولتی که بسیار فعال بوده، ممکن است نقاط ضعف هم داشته باشد که باید اصلاح شود. کارشناسان امروز درباره اقدامات انجام شده سخن می‌گویند، نه درباره‌ی ترک فعل‌ها.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: باید شهید رییسی را احیاگر دولتمردی در جمهوری اسلامی بدانیم و اعضای دولت باید تلاش کنیم مسیر خدمت ادامه یابد.

خاندوزی بیان کرد: طبق گزارش مرکز آمار در اردیبهشت امسال نرخ تورم سالانه به 37 درصد کاهش یافته و در مقایسه نقطه به نقطه‌ای با مدت مشابه سال گذشته 31 درصد گزارش شده است. امیدواریم این مسیر ادامه یابد. تورم خوراکی‌ها در اردیبهشت از 2.9 به 1.8 درصد کاهش یافته است. هم‌چنین شاخص نقطه به نقطه هم از 23.8 در فروردین به 22.8 کاهش داشته است. البته تورم حوزه اجاره بها افزایش 9 درصدی داشته است.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی گزارش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده را از فروردین سال گذشته از 40.8 به 23.8 درصد در ماه ابتدایی سال گزارش داده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای اخذ مالیات و اینکه گفته می‌شود سازمان مالیاتی جذب نیرو داشته تا مالیات‌ستانی افزایش یابد، گفت: رویکرد فعلی وزارت اقتصاد بر مسأله جذب نیروی متخصص در حوزه هوشمندسازی است نه جذب ممیزهای مالیاتی. مجوزهایی که سازمان اداری و استخدامی برای جذب نیرو در سازمان مالیاتی صادر کرده، برای کسانی است که در حوزه هوشمندسازی وارد شوند. سال گذشته رویکرد ما تمرکز بر فرارهای مالیاتی و اصرار بر اینکه هم شرکت‌های تولیدی با نرخ پایین‌تر مالیات دهند و کسبه و عمده فروشان از بالا بردن تبصره 100 مالیاتی، با فراخی بیشتری برای کسب درآمد مواجه باشند، هیچ نکته‌ی جدیدی در این زمینه وجود ندارد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص نگاه دولت سیزدهم برای پیگیری امور اداره کشور و اینکه اولویت دولت بر پیگیری کدام برنامه است؟ خاطرنشان کرد: آقای مخبر تاکید دارند هرچه به‌عنوان تعهدات و برنامه و وظایف دولت است، باید در دوره باقیمانده با سرعت بیشتری به سرانجام برسد. اداره امور اقتصادی کشور در حوزه کلان با نگاه لزوم شرایط با ثبات تا پایان اسفندماه است و گرچه دولت دیگری 50 روز آینده مستقر می‌شود اما بنای ما این نیست که مثلاً ازهمه مجوزهای بودجه‌ای در این مدت استفاده کنیم بلکه اینطور نگاه می‌کنیم که شرایط کشور باید با ثبات به اسفندماه برسد. مثلاً اگر ذخایر باید تأمین باشد، صرفا نگاه ما به این 50 روز نیست و باید با ثبات پیش برویم؛ دولت این نگاه را دارد.

وی گفت: تجربه خزانه خالی نباید تکرار شود تا دولت آینده بتواند با دغدغه‌های کمتری نسبت به مسائل فوری تصمیم بگیرد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره توصیه به دولت چهاردهم درخصوص ادامه مسیر کاهش تورم و رشد تولید، بیان کرد: تدابیر سطح کلان که انتظار می‌رود دولت آینده هم در اولویت قرار دهد، رشد و رونق اقتصاد و چهار تورم و احیای قدرت خرید خانوارهاست. این همان شعار سال گذشته است و عمده تدابیر ذیل این دو متغیر قابل تفسیر است و منتج به این می‌شود که کشور مسیر رشد خود را با سرعت ادامه می‌دهد و خوشحالیم که سال گذشته طبق آماری که مرکز آمار منتشر خواهد کرد، یکی از بهترین سال‌های رشد اقتصادی را داشتیم. روند و مسیر نرخ بیکاری و هم‌چنین بیکاری فارغ‌التحصیل اهمیت دارد و سال گذشته نرخ بیکاری 8.1 درصد را داشتیم. تداوم این نیز مهم خواهد بود.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص سرانجام اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و سفرهای استانی، عنوان کرد: اعضای کابینه متعهدند که تا روز آخر، مسیر رییس‌جمهور را دنبال کنند. درخصوص سفرهای استانی نیز معاون اجرایی دولت این مسئولیت را دارند که برنامه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را تدوین کنند که در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره واریز سود سهام عدالت تصریح کرد: از اسفند سال گذشته بخشی از سود این سهام ناشی از عدم ایفای تعهدات برخی شرکت‌ها باقیماند و این عدد، 20 همت است و عمدتا در سه دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی است که به وظایف خود عمل نکردند. سازمان بورس اقدام حقوقی را در دستورکار دارد و این مصداق پاسداشت سهامداران خرد است. امیدواریم با توجه به تأکید اتمام تعهدات دولت در مدت باقیمانده، این کار را در آینده نزدیک انجام دهیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال تسنیم درباره علت توقف ثبت سفارش واردات کالا شرکت‌های بازرگانی از سوی وزارت صمت، اظهار داشت: یک اقدام نادرستی از سوی دستگاه مربوطه انجام شده بود که به سرعت از سوی وزارت صمت اصلاح شد و در دستورکار نیست.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت بازار سرمایه و حمایت دولت از آن، خاطرنشان کرد: نارضایتی‌هایی که در ایام اخیر پیرامون بازار سرمایه وجود داشت، دغدغه جدی وزارت اقتصاد بود. در جلسه امروز صبح ستاد اقتصادی پیشنهادات دستگاه‌های مختلف برای کمک به چشم انداز سود آوری صنایع مطرح شد. دستور اول این جلسه نظارت بر رعابت نرخ سودهای بانکی بود و مقرر شد بانک مرکزی در دستورالعمل‌های جدید خود این مسئله را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: موضوع دوم بحث اصلاح قانون بودجه در خصوص معافیت‌های مالیاتی صنایع بود. هم‌چنین دستوری توسط آقای مخبر برای اصلاح نرخ پالایشی‌ها به وزارت نفت داده شد. امیدواریم این اقدامات منجر به پیام مثبت به بازار سرمایه شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال دیگری درخصوص درباره عدم ایفای تعهدات برخی بیمه‌ها در برابر بیمه‌شدگان، عنوان کرد: در موضوع معوقاتی که برخی شرکت‌های بیمه‌ای با آن مواجه هستند آیین‌نامه‌ای تحت عنوان حمایت از حقوق بیمه‌شده‌ها تدوین شده است. بیمه مرکزی در اجرای این آیین‌نامه نظارت خود را برای تسویه معوقات خسارات پرداختی تشدید کرده است. گزارشی از تخلف در پرداخت خسارات وجود ندارد؛ در خصوص یک بیمارستان نیز مباحث فنی در جریان است.

خاندوزی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت نرخ فقر با توجه به رشد اقتصادی پایدار در دولت سیزدهم بیان کرد: گزارش‌های مراجع داخلی حاکی از این است که در دولت سیزدهم شاخص‌های نابرابری اقتصادی و فقر شرایطی بهتری را پیدا کرده است. گزارش بانک جهانی که در اردیبهشت منتشر شد نیز موید این است که جمعیت زیر خط فقر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: گزارش بانک جهانی 3 شاخص برای خط فقر در نظر دارد. هر 3 شاخص موید این است که شاهد مسیر کاهش خط فقر در اقتصاد ایران طی دو سال گذشته هستیم. پیش‌بینی بانک جهانی برای امسال و سال آینده نیز این است که وضعیت خط فقر رو به بهبود خواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: اگر شاخص 6.85 دلار روزانه را در نظر بگیریم بر این اساس شکاف فقر از 8.6 درصد به 5.9 درصد کاهش پیدا کرده است. اگر معیار میانی را در نظر بگیریم شاخص فقر از 1.3 درصد به 0.8 درصد کاهش پیدا کرده است. با معیار پایین نیز( یعنی 2.15 دلار در روز) شاهد کاهش نرخ فقر از 0.2 درصد به 0.1 درصد هستیم.

خاندوزی اضافه کرد: این نشان دهنده آن است که 6.5 میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شده‌اند. هم‌چنین گزارش مرکز آمار موید آن است که ضریب جینی از 0.4006 در سال 99 به 0.3877 در سال 1401 کاهش پیدا کرده و شاهد بهبود توزیع درآمدی هستیم. مجموعه اقداماتی از قبیل کاهش نرخ بیکاری، افزایش پرداختی‌های یارانه‌ای، اقدامات دولت در تامین نیاز خانواده‌های موجود در دهک‌های کمتر برخوردار منجر به چنین نتایجی شده است.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌ی دولت برای بازسازی ناوگان هوایی ضمن اینکه حادثه‌ای که منجر به شهادت آیت‌الله رئیسی شد، از همین ناوگان بوده است، گفت: به‌طور مشخص درخصوص سقوط بالگرد باید گفت که همگی منتظر هستیم تا گزارش کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح تکمیل و اعلام شود. اما دولت سیزدهم به‌طور کلی در نوسازی ناوگان تلاش کرد از روش‌های ممکن توسط دستگاه‌ها برای دورزدن تحریم‌ها بهره‌گیری کند. در همین راستا با اقدامات انجام شده، 59 فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.