خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۵۰۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مسعود درخشان کیست؟/ آشنایی با مغز متفکر اقتصادی سعید جلیلی

مسعود درخشان کیست؟/ آشنایی با مغز متفکر اقتصادی سعید جلیلی

مسعود درخشان این روزها به عنوان یکی‌از چهره‌های پشت پرده تفکرات اقتصادی سعید جلیلی شناخته می‌شود. اما تفکرات اقتصادی وی چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها نام مسعود درخشان، اقتصاددان و نظریه‌پرداز اقتصادی که این روزها به واسطه نزدیکی به سعید جلیلی، بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است. اما مسعود درخشان کیست و چه سوابقی در کارنامه خود دارد؟

مسعود درخشان، زاده سال 1328 در تهران، دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه تهران است. وی تحصیلات تکمیلی خود را در انگلستان و مدرسه اقتصاد لندن ادامه داد و مدرک دکتری خود را دریافت کرد. وی در سال 1357 و پس از انقلاب، به ایران بازگشت اما مدتی بعد بار دیگر برای اخذ مدرک دکتری اقتصاد مالی به لندن بازگشت و مدرک خود را از مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا در دانشگاه لندن، با موضوع«اقتصاد ریاضیاتی و نظریه کنترل: مطالعاتی در بهینه‌سازی خطی مشی» دریافت کرد.

مسعود درخشان از کدام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد؟

درخشان در طول سال‌های گذشته، مولف کتاب‌ها، مقالات اقتصادی متعددی بوده است. وی همچنین از بنیانگذاران و موسسان دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق بود و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱ نیز ریاست آن را بر عهده گرفت. وی همچنین سابقه مشاور معاونان وزیر اقتصاد در دو دوره را نیز در کارنامه خود دارد.

درخشان در انتخابات سال 1392 از حامیان سعید جلیلی و مشاور اقتصادی ستاد انتخاباتی وی بود. در انتخابات سال 1400 نیز با حمایت از محسن رضایی، او را صاحب نظری قوی و آگاه در مسائل پولی  و ابعاد تئوریک و کاربردی نامید. وی در همان زمان اعلام کرد که در انتخابات از ابراهیم رئیسی حمایت خواهد کرد و به او رای خواهد داد.

نگاهی به عقاید اقتصادی مسعود درخشان

درخشان از مدافعان اقتصاد اسلامی به شمار می‌رود و در یک مناظره نیز رودرروی موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان طرفدار بازار آزاد قرار گرفت و به بحث و گفت‌وگو با وی پرداخت. وی همچنین از ایده‌های بانکداری اسلامی نیز حمایت می‌کند و تاکید کرده که تاکنون هیج کدام از روسای بانک مرکزی، حذف عملیات ربوی از بانکداری را اولویت خود قرار نداده‌اند. به علاوه، وی مخالف بانکداری خصوصی و طرفدار ادغام این بانک‌هاست.

درخشان از آن دسته اقتصاددان‌هایی است که تحریم‌ها را برای ایران یک نعمت می‌دانند. وی حتی در سال 1392 و در واکنش به افزایش نرخ دلار، گفت: «همه ما باید یک نامه تشکر به آقای اوباما بنویسیم و بگوییم که ما از شما به‎خاطر حماقتتان ممنونیم که این اقتصاد کشور ما را یک تکانی دادید. من به عنوان یک معلم کوچک اقتصاد یک احتمال می‎دهم که اگر دلار به ۴۰۰۰ یا ۵۰۰۰ تومان برسد و جریان اقتصاد کشور به همین وضع و با همه این مشکلات ادامه پیدا کند، بزرگترین زنگ خطر برای آمریکا خواهد بود و آمریکا به سرعت همه تحریم‎ها را برخواهد داشت.»

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.