فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۹۱۱

لوکس‌نشینان چقدر مالیات پرداخت کردند؟

لوکس‌نشینان چقدر مالیات پرداخت کردند؟

دولت سیزدهم با هوشمندسازی نظام مالیاتی اقدام به شناسایی فراریان مالیاتی کرد که با داشتن توان مالی و سکونت در خانه‌های میلیاردی از قانون مالیات شانه خالی می‌کردند.

به گزارش تجارت نیوز،

دریافت مالیات از خانه‌های گران‌قیمت همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ آغاز شد؛ این امر در راستای مالیات ستانی عادلانه بود.

طبق قانون بودجه در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب، مالکان خانه‌های با بیش از ۱۰ میلیارد تومان و خانه‌هایی با ارزش بیش از ۱۵ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ خانه‌هایی با ارزش ۲۰ میلیارد تومان، مشمول مالیات بر خانه‌های لوکس می‌شدند.

همچنین بر اساس بودجه ۱۴۰۳، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هر یک از آنها بیش از ۳۵ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار ارزش می‌شود.

طبق این قانون واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیست. باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ ویلاهای مجاز است.

طبق این قانون، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف‌اند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول بر اساس ارزش به قیمت روز آنها حداکثر تا پایان خردادماه هر سال بوده و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

از این رو وزارت راه و شهرسازی موظف به شناسایی خانه های گران‌قیمت و معرفی آن به سازمان امور مالیاتی کشور است تا نسبت به محاسبه و دریافت مالیات اقدام کند.

مالیات ۶ هزار میلیارد تومانی از خانه‌های گرانقیمت در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در راستای رسیدن به اهداف مالیاتی، گروه‌های مختلف به ویژه فراریان مالیاتی را مورد رصد و بازرسی قرار داد و با شناسایی مودیان اقدام به دریافت مالیات کرد؛ در همین راستا مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور گفته است که برای حدود ۱۸۸ هزار واحد مسکونی گران‌‌قیمت شناسایی شده در طی سه سال گذشته، ۶ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده و مطالبات آنها درحال انجام است.

جهانگیر رحیمی در خصوص اقدامات سازمان مالیاتی کشور در حوزه خانه‌های گران‌قیمت که از سال ۱۴۰۰ مصوب و عملیاتی شده است، عنوان کرد که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی، سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی گران‌قیمت مشمول مطالبه مالیات شده‌اند.

وی مجموع واحدهای مسکونی گران‌‌قیمت که طی سه سال اخیر شناسایی شده‌اند، را ۱۸۸ هزار و ۳۴۴ واحد عنوان کرد که از این تعداد ۶ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین و مطالبات آنها صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد که براساس آمار منتشره تا کنون از ۶ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شده از واحدهای مسکونی گران قیمت، حدود ۱۳۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

دریافت مالیات از خانه های لوکس یکی از مهمترین وارد مالیات های مستقیم است از این رو صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آن ها، تا مبلغ مشخص شده در قانون است، باید درصد مشخصی از ارزش املاک خود را به عنوان مالیات، به دولت بپردازند در همین راستا سازمان امور مالیاتی اقدام به محاسبه مالیاتی می کند که باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

طبق قانون، این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ۱۰ سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند از شمول این حکم مستثنی است ضمن اینکه خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیستند.

دولت با این اقدام درصدد دریافت مالیات عادلانه بین همه اقشار جامعه است تا افراد نسبت به درآمد و یا دارایی که دارند با پرداخت مالیات در آبادانی و عمران کشور سهیم باشند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.