کد مطلب: ۱۷۹۳۹۴

رشد ۱۱۳ واحدی شاخص بورس

رشد 113 واحدی شاخص بورس

شاخص بورس امروز (سه‌شنبه) 113 واحد رشد کرد و در جایگاه 95 هزار و 590 واحدی ایستاد.

شاخص بورس امروز (سه‌شنبه) 113 واحد رشد کرد و در جایگاه 95 هزار و 590 واحدی ایستاد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در معاملات امروز یک میلیارد و 196 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 602 میلیارد ریال در 74 هزار و 865 نوبت خرید و فروش شد.

امروز همه شاخص‌های اصلی بازار سرمایه روندی صعودی داشتند.

بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 36 واحد و شاخص کل (هم‌وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 71 واحد رشد کرده است.

شاخص قیمت (هم‌وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، نیز 54 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، 3313 واحد افزایش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 105 واحد و شاخص بازار دوم بورس 106 واحد بالا رفت.

صدرنشین بازار معاملات امروز، گروه فرآورده‌های نفتی بود؛ در این گروه 75 میلیون سهم به ارزش 331 میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه خودرو به ارزش 311 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 217 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم گروه کانی‌های فلزی با معاملاتی به ارزش 111 میلیارد ریال جای گرفت؛ گروه شیمیایی نیز با معاملاتی به ارزش 102 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، خودرو (ایران‌خودرو)، فملی (ملی صنایع مس) و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) در معاملات امروز بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند اما فولاد (فولاد مبارکه)، همراه (همراه اول) و شبریز (پتروشیمی تبریز) با افت خود، بالاترین تاثیر منفی را بر جای گذاشتند.

صعود آیفکس با کمک فلزی‌ها

در معاملات امروز، شاخص فرابورس (آیفکس) بیش از هشت واحد رشد کرد و به رقم یک هزار و 77 واحدی رسید.

معاملات امروز، با خرید و فروش 391 میلیون اوراق به ارزش 2 هزار و 325 میلیارد ریال خاتمه یافت و شاخص کل نیز هم‌چون روزهای گذشته به روند صعودی خود تداوم بخشید.

بررسی نمادهای اثرگذار بر شاخص نشان می‌دهد عمده بار مثبت بر این نماگر از جانب نمادهای گروه فلزات اساسی رقم خورده به‌طوری‌که میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه)، ذوب (ذوب آهن) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) سه نماد نخست با بالاترین میزان اثرگذاری مثبت بر آیفکس تا سطح حداکثر 3.8 واحد بودند.

نماد «ذوب» به عنوان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی همچنین بیشترین حجم و ارزش دادوستد سهام را نیز در میان این 2 بازار به خود اختصاص داد.

همچنین امروز در جریان معاملات بازار نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت لاوان پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شد.

اوراق تسهیلات مسکن

نگاهی به تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز نشان می‌دهد بیش از 58 هزار ورقه تسه به ارزش 44 میلیارد ریال در این تابلو دست به دست شده و نماد تسه آبان‌ماه 96 بالاترین حجم و ارزش خرید و فروش را در میان تسه‌ها به خود اختصاص داده است.

در نهایت در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز یک میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 53 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب 7» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.