کد مطلب: ۲۳۳۹۷۶

گاز طبیعی را می‌توان وارد بورس کرد

گاز طبیعی را می‌توان وارد بورس کرد

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه گاز طبیعی را می‌توان وارد بورس کرد، گفت: پیشنهاداتی به شرکت ملی گاز داده‌ایم و امیدواریم فاز مطالعاتی را شروع کنیم.

سیدعلی حسینی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس انرژی، اظهار کرد: تعداد کدهای معاملاتی خارجی برای معامله در بورس انرژی رو به افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی، اظهار کرد: نگاه برخی از دستگاه‌های حاکمیتی به انتشار اوراق ارزی مقطعی است و در بخش‌هایی از زمان نسبت به انتشار این اوراق اقبال نشان داده‌اند؛ اما باید توجه کرد که حتما اجرای این سیاست پایدار باشد.

حسینی ادامه داد: انتشار اوراق بهادار ارزی این امکان را می‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی و علاقه‌مندان داخلی به مشارکت و سرمایه‌گذاری با هدف هجینگ بتوانند به جای ورود به خرید ارز فیزیکی در این اوراق وارد شوند.

مدیرعامل بورس انرژی، گفت: ۱۰ فرآورده از پالایشگاه نفت آبادان در بورس انرژی پذیرش شده و عرضه آنها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کدهای معاملاتی خارجی برای معامله در بورس انرژی رو به افزایش است، تصریح کرد: دارندگان مصارف بالای ۵ مگاوات می‌توانند به صورت مستقیم از نیروگاه‌ها خرید برق داشته باشند؛ این موضوع در اواخر سال ۹۶ عملیاتی شد.

حسینی افزود: در بخش فرآورده‌های صادراتی انرژی نسبت به سال ۹۵ کدهای معاملاتی رشد ۶۰ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: بانک‌های بزرگ راهکارهایی را در حوزه معامله نفت خام در بورس انرژی ارائه کرده‌اند، ولی دولت باید تصمیم گیری کند و اکنون ابتدای سال هستیم و مناسب است در این رابطه کار را پیش برد.

به گفته حسینی، امکان صادرات همه فرآورده‌های نفتی از سوی خریداران خارجی در بورس انرژی وجود دارد و تاکنون به دوازده کشور صادرات داشتیم. این در حالی است که نفت از طریق بورس انرژی قابلیت معامله دارد و برخی از فرآورده‌های نفتی عمدتا صادراتی هستند که از جمله آن نفت خام است، ولی ما مانع جدی برای معامله این کالاها نداریم.

وی گفت: در ماده قانونی برنامه پنجم توسعه ابزارهای مالی نیز مدنظر است و اگر این مکانیزم بود، می‌توانستیم بر مسائل ارزی اخیر هم اثرگذار باشیم. یعنی می‌توانستیم اوراق ارزی استفاده کرده و منتشر کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر انتشار اوراق ارزی در بورس، گفت: سال گذشته جلساتی را با مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت و دستگاه‌های حاکمیتی برای انتشار اوراق ارزی داشتیم و البته در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر انتشار این اوراق تاکید شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.