کد مطلب: ۲۴۹۶۶۶

نظرسنجی بورسی از کف بازار؛ شاخص به کدام سمت می‌رود؟

نظرسنجی بورسی از کف بازار؛ شاخص به کدام سمت می‌رود؟

نظرسنی «تجارت‌نیوز» از 40 معامله‌گر و سهامدار تالار حافظ نشان می‌دهد خوش‌بینی به بازار سرمایه بازگشته است و نیمی از حاضران در این نظرسنجی معتقد هستند در هفته جاری شاخص بازار سرمایه صعودی خواهد بود.

مهکامه علیقلی: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد و علاوه بر انتشار دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس در مورد وضعیت بازار سهام در شنبه هر هفته، فردای این روز نیز نتایج نظرسنجی از کف بازار درباره روند هفتگی شاخص را منتشر می‌کند.

نظرسنی تجارت‌نیوز از بین 40 نفر از معامله‌گران و سهامداران تالار حافظ نشان می‌دهد نیمی از آنها شاخص این هفته بازار را متعادل روبه مثبت و صعودی در نظر می‌گیرند.

20 نفر از سهامداران پای ثابت تابلوی معاملات که به طور تقریبی هر روز از نزدیک بازار سهام را رصد می‌کنند، روند شاخص در هفته جاری را صعودی یا با نوسان مثبت ارزیابی می‌کنند.

در این میان 10 نفر از سهامداران نیز پیش‌بینی کردند شاخص این هفته خنثی خواهد بود.

معامله‌گران در پاسخ به تجارت‌نیوز ، درباره گروه‌های پیشرو بازار در هفته جاری به گروه‌های خودرویی، پالایشی، انبوه‌سازی، سیمانی، کاشی و سرامیک، کانه‌های فلزی و تک‌سهم‌ها اشاره می‌کنند.

به گفته معامله‌گران، با توجه به رشد نفت طی هفته گذشته به طور کلی روند بازار مثبت پیش‌بینی می‌شود و با توجه به اخبار منتشر شده از برجام بازار سهام به احتمال زیاد کار خود را با نوسان مثبت ادامه خواهد داد.

از نظر این فعالان، اقبال بازار به گروه‌های خودرو، گروه‌های کوچک انبوه‌سازی، سیمان، کاشی و سرامیک، کانی غیرفلزی و محصولات غذایی و دارویی خواهد بود و به واسطه اینکه این گروه‌ها تاثیر چندانی در شاخص کل ندارند، روند کلی بازار و شاخص کل می‌تواند خنثی باشد و این هفته را می‌توان هفته جدال شاخص با حمایت از دست رفته 95 هزار و 500 واحدی دانست.

سهامداران منتظرند ببینند آیا اروپایی‎ها به تضامین خود عمل می‌کنند یا آیا دولت می‌تواند دلار 4200 تومانی را به همه فعالان ارزی بدهد.

این سهامداران، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، فشارهای سیاسی از سوی آمریکا برای اعمال تحریم‌ها از سوی کشورهای اروپایی و رسیدن به فصل مجامع را از جمله دلایلی عنوان می‌کنند که بازار روندی محتاط و خنثی داشته باشد، به طوری که میزان خرید و فروش‌ها نیز خیلی زیاد نخواهد بود.

از نظر این گروه نیز، گروه‎های خودرویی در کنار نمادهای پتروشیمی به دلیل افزایش قیمت نفت وضعیت بهتری خواهند داشت اما به دلیل برگزاری مجامع اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

یک سهامدار، در پیش‌بینی از وضعیت شاخص تا پایان هفته می‌گوید: اتفاقاتی شاخص را صعودی کرده است و تداوم این وضعیت صعودی به این بستگی دارد که تا چه زمان از بازار حمایت و اوضاع بازار تثبیت شود. در چنین شرایطی با اطمینان نمی‌توان در مورد سهم خاصی پیش‌بینی کرد. اما خدا را شکر که اوضاع فعلا درست شده است.

سهامداران منتظرند ببینند آیا اروپایی‎ها به تضامین خود عمل می‌کنند یا آیا دولت می‌تواند دلار 4200 تومانی را به همه فعالان ارزی بدهد. این عده معتقدند بازار سهام کشور همواره متاثر از عوامل سیاسی و اقتصادی است. به این شکل که به دلیل ضعف بنیادی در عوامل اقتصادی، رفتار سهامداران کمتر تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد اما در مقابل، عوامل و جریان‌های سیاسی، اثرگذاری بیشتری بر رفتار آنها داشته و به قول خودشان بازار را به هم می‌ریزد.

در این میان، برخی سهامداران ترجیح می‌دهند از بازار در صورتی حمایت شود که در کنار سهم‌های حقوقی، سهم‌های حقیقی نیز متاثر از آن روند رشد کند. این سهامداران که به نظر می‌رسد در جریان رویدادهای اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار بر بازار سهام هستند خواستارند تصمیم‌گیران اجازه دهند بازار روند خود را طی کند و قیمت و ارزش واقعی سهام در روند عرضه و تقاضای معمول بازار مشخص شود.

در این نظرسنجی این افراد مشارکت داشتند:

معامله‌گران: مجید مویدی- زهرا جباری- ابوالفضل ابراهیم زاده- مجید حق پرست- سینا سلیمانی - ابراهیم سپیانی - عبدالمناف جلال‌پور.

سهامداران: حسینی - سیدهادی - دیده‌بان- طباطبایی- شکیبا- لقمان- قنبری- سعادتی- افشار- حقیقی- رضایی- رحیمی- رحمانی- حلیمی- عباسی- اکبری- جعفری- پورهادی- صفری- جمیلی- زمانی- جعفرزاده- سلیمی- حکیمی- بخشی- جلالی- قدیمی- احسانی- ملکوتی- قنبرزاده- پورحتشم- محمودی- پارسایی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.