خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۴۷۸۷

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی فعالان و معامله‌گران تالار بورس

پیش‌بینی رفتار بورس در هفته جاری/نشانه‌ای از رشد چشمگیر وجود ندارد

پیش‌بینی رفتار بورس در هفته جاری/نشانه‌ای از رشد چشمگیر وجود ندارد

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که هیچ عاملی در بازار سرمایه در جهت رشد چشمگیر شاخص‌کل وجود ندارد و روند شاخص کل بورس در هفته جاری خنثی خواهد بود.

تجارت‌نیوز ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سرمایه طی هفته جاری منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که هیچ عاملی در بازار سرمایه درجهت رشد چشمگیر شاخص‌کل وجود ندارد و روند شاخص کل بورس در هفته جاری خنثی خواهد بود.

10 shahrivar 97 2

به گزارش تجارت‌نیوز؛ کارشناسان و معامله‌گرانی که در نظرسنجی این هفته بازار سرمایه شرکت کردند، معتقدند که بازار و سهامداران منتظر شفاف‌سازی نرخ فروش محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا هستند، اما مصوبات پی ‌در پی و غیرکارشناسانه دولتمردان در تضاد با واقعیت و انتظارات سهامداران است. به نظر می‌رسد تا زمانی که دستورالعمل نرخ فروش محصولات گروه‌های مختلف در بورس کالا تعیین تکلیف نشود بازار همچنان سردرگم و بلاتکلیف خواهد بود، بنابراین روند بازار سرمایه در هفته جاری خنثی پیش‌بینی می‌شود و گروه‌ها و صنایع کوچک‌تر می‌توانند از این فرصت برای کسب انرژی و رشد استفاده کنند.

اما برخی دیگر از معامله‎گران بازار سرمایه اعتقاد دارند که عموم سهم‌ها در بازار سرمایه هفته جاری با شیب ملایمی رشد خواهند کرد. به‌عبارتی علاوه بر اینکه تمام گروه‌های دلاری ازجمله فلزی‌ها، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها در هفته جاری رشد خوبی می‌کنند، گروه‌های غیردلاری هم رشد خوبی در بازار سرمایه این هفته خواهند داشت. این در حالیست که هفته گذشته تحلیلگران و معامله‌گران نسبت به روند بازار سرمایه خوش‌بین بودند. اما به نظر می‌رسد در هفته جاری خوش‌بینی تحلیلگران به مانند هفته گذشته نیست.

رشد سهام سیمانی

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: اتفاقاتی که هم‌اکنون در حاشیه بازار سرمایه رخ می‌دهد، در تضاد با انتظارات سهامداران است. به عبارت ساده‌تر در حالی که بازار و سهامداران منتظر شفاف‌سازی نرخ فروش محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا هستند، هفته گذشته نرخ‌های پایه جدید محصولات پالایشی افزایش قابل توجهی یافت، اما دو روز بعد مجدد به قیمت قبل بازگشت و در این بین سهامداران نمادهای پالایشی ضرر و زیان نسبتا سنگینی متحل شدند که بدون شک این موضوع باعث بی‌اعتمادی سهامداران سایر گروه‌های بازار خواهد شد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: مادامی که شفاف‌سازی صورت نگیرد و دستورالعمل نرخ فروش محصولات گروه‌های مختلف در بورس کالا مشخص نشود بازار همچنان سردرگم و بلاتکلیف خواهد بود.

مویدی افزود: معتقدم بازار هفته‌ای بی‌تصمیم و خنثی را سپری می‌کند، بنابراین گروه‌ها و صنایع کوچک‌تر می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: برخی صنایع از جمله کاشی و سرامیک، ماشین‌آلات، کانی غیرفلزی، رایانه و سیمان به مقاومت‌های کوتاه‌مدت خود نزدیک می‌شوند که احتمال اصلاح و کسب انرژی وجود دارد. همچنین گروه‌های حمل و نقل، انبوه‌سازی، پیمانکاری صنعتی و خودرو می‌توانند هفته خوبی پیش‌رو داشته باشند.

رشد ملایم تمام سهم‌ها در بورس

همچنین ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم روند بازار سرمایه در هفته پیش‌رو به دلیل اصلاحات موقت صعودی خواهد بود، اما شیب این روند صعودی پرسرعت نبوده و عموم سهم‌ها در بازار سرمایه با شیب ملایمی رشد خواهند کرد.

هلالات افزود: پیش‌بینی می‌کنم که گروه‌های حمل و نقل، سیمان، کاشی و سرامیک می‌توانند از سهم‌های پربازده هفته پیش‌رو بورس باشند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی معتقدم علاوه بر اینکه تمام گروه‌های دلاری از جمله فلزی‌ها، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها در هفته جاری رشد خوبی می‌کنند، گروه‌های غیردلاری هم رشد خوبی در بازار سرمایه این هفته خواهند داشت.

بانکی‌ها شاخص را سبز می‌کنند

علی شهریاری، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در هفته گذشته اخبار ضد و نقیض متعددی در خصوص قیمت‌گذاری محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا منتشر شد که متاسفانه بی‌‎اعتمادی سهامداران به بورس را در پی داشت، بنابراین معتقدم که بازار سرمایه در هفته پیش رو متعادل و خنثی خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: البته موضوع تسویه اعتباری سهامداران برخی کارگزاری‌ها در هفته جاری مطرح است، بنابراین احتمال می‌رود که با تسویه اعتبار مشتریان فشار خروج‌ها تا حدودی زیاد شود، اما به طور کلی بازار سرمایه در هفته جاری خنثی و متعادل خواهد بود.

شهریاری افزود: معتقدم با بازگشایی نماد بانک ملت در آخرین روز معاملات هفته گذشته نمادهای بانکی‌ رشد نسبتا خوبی در هفته جاری داشته باشند. همچنین در این هفته تا حدودی آرامش به نمادهای پالایشی‌ در بازار سرمایه باز می‌گردد و نمادهای فولادی هم نوسان قابل توجهی نخواهند داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم گروه تک سهم‌ها و بانکی‌ها پیشتاز بازار سرمایه در هفته پیش‌رو باشند.

خودرویی‌ها؛ پیشتاز بازار سرمایه

همچنین ایمان رییسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم هفته آینده شاخص کل بورس خنثی خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام بازار از افزایش نرخ دلار به نوعی منتفع شده‌اند و تنها گروه خودرویی جامانده است، بنابراین گروه پیشرو در هفته آینده خودرو و قطعات خواهد بود، اما ادامه‌دار بودن این موضوع مشروط به تامین قطعات است.

بورس در سراشیبی نزول

مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در هفته پیش رو بازار در سهام شاخص‌ساز نزولی خواهد بود. ترس از تحریم‌ها، تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان درباره نرخ‌گذاری‌ها و نیز نگرانی از کاهش قابل توجه صادرات نفت باعث خواهد شد که بازار منفی باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: انتظار رشد سهام گروه بانکی، خودرویی و نیز غذایی در هفته پیش رو وجود دارد.

ملکی افزود: موضوع تسعیر ارز در بانک‌ها، افزایش قیمت احتمالی در گروه خودرویی و نیز افزایش قابل توجه نرخ فروش محصولات غذایی عامل ادامه رشد در این صنایع خواهد بود.

بازار سردرگم سهام

همچنین فرشاد طهماسبی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بازار سرمایه در ابهام به سر می‌برد و هر روز دستورالعمل جديد در رابطه با فروش محصولات شركت‌ها با دلار چهار هزار و 200 تومان يا دلار ثانويه باعث سردرگمی بازار شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: آزادشدن قیمت محصولات در بورس كالا می‌تواند باعث رشد سودآوری شركت‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالايشی‌ها شود.

طهماسبی افزود: معتقدم باید منتظر اخبار جدید در هفته پیش رو باشیم و اگر اخبار مثبت باشد بازار روند صعودی به خود می‌گیرد اما خبر جدیدی منتشر نشود بازار خنثی خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: صنعت بانكداری نیز با ليدری بانك ملت به دلیل تسعير منابع ارزی بانك با نرخ ثانويه ارز روند صعودی به خود گرفته است.

چشم‌انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش رو
1 سالار صفایی معامله‌گر بازار سرمایه صعودی ساختمانی_لیزینگ _سیمان
2 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزات اساسی_ کانه‌های فلزی
3 مجید ملکی تحلیلگر بازار سرمایه نزولی بانکی_ خودرویی_ غذایی
4 مجید مویدی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه حنثی سیمان، انبوه‌سازی، خودرویی
5 علی شهریاری تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تک سهم‌ها_ بانکی‌ها
6

حامد مددی

تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی پتروشیمی_ فلزی_ معدنی
7 ایمان رییسی فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی خودرویی و قطعات
8 فرشاد طهماسبی فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی بانکی‌ها
9 ولید هلالات فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی حمل و نقل _ سیمان_ کاشی و سرامیک
10 محسن تقی نژاد فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی ساختمانی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.