کد مطلب: ۳۰۵۲۸۹

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

شاخص از کانال ۱۸۰ هزار واحدی هم عبور کرد؛ علت چیست؟

شاخص از کانال 180 هزار واحدی هم عبور کرد؛ علت چیست؟

شاخص کل بورس در دو ساعت اول جریان معاملات امروز با رشد بیش از پنج هزار و 640 واحدی به کانال 180 هزار واحد وارد شد، دلیل رشد بی‌سابقه و رویایی شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز؛ پس از رکودرشکنی‎های پی در پی شاخص، امروز هم بورس رشد بی‌رحمانه‌ ای داشت. هنوز دو ساعت از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز چهارشنبه ( چهارم مهرماه ۹۷) نگذشته است که بورس تهران شاهد رشد بیش از 5640 واحدی شاخص کل و ورود به کانال 180 هزار واحدی شده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای وپست، شبندر، شنفت، وبملت، کسرا، تیپیکو، تاپیکو، فولاژ، شبهرن، شوینده ، شیراز، امید، وخارزم، حتاید، وخاور، کرازی، ومعادن، سخاش، فنوال، کاما، ملت، ما، فلوله، پترول، وکار، شتران، کهمدا، وامید، کطبس، های‌وب، کمنگنز، خاهن، کگل، شگل، سکرد، شسینا صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، کگل، فملی، فولاد، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « خساپا، آپ، خپارس، همراه، خودرو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند.

همچنین تا به این لحظه بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « حفاریح، ونفت، مبین، پارند، شیراز» بوده است و نمادهای « وسکابح، وبملت، امید، وغدیر، وخارزم » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داده‎اند.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شرکت فولاد مبارکه اصفهان گزارش بسیار خوبی از عملکرد شهریورماه خود منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که شرکت فولاد با اینکه بورس کالای محصولاتش درشهریورماه تعطیل شده بود حدود 16562 میلیارد ریال فروش زده است. همچنین شرکت فولاد در 6 ماهه نخست امسال 98101 میلیارد ریال فروش زده است. همچنین در نرخ‌ها نیز در محصولات گرم 30497 ریال و در محصولات سرد 31696 ریال بوده است. شرکت فولاد رشد 10 درصدی در نرخ فروش داشته است که بیشتر تلفیقی از فروش داخل و صادرات بوده است به طوری که شرکت فولاد در مردادماه امسال 15910 میلیارد ریال فروش زده بود و نرخ مردادماه فولاد همانند نرخ ماه‌های قبی بوده است. در تیرماه شرکت گزارش بسیار خوبی ارائه داده است و 18529 میلیارد ریال فروش زده بود و فروش خوبی داشت. شرکت در فروردین 12820 میلیارد ریال و در اردیبهشت ماه 19493 میلیارد ریال فروش داشته است. همچنین در خردادماه میزان فروش 14785 میلیارد ریال بوده است و در جمع فروش 6 ماهه شرکت فولاد 98101 میلیارد ریال بوده است. قیمت محصولات تیرماه و مردادماه در محصولات گرم 27040 ریال و سرد 30127 ریال بوده است. در سال 96 فروش شرکت فولاد در مقطع6 ماهه 66928 میلیارد ریال بوده است. سهم موجودی‌های خاصی ندارد و در شهریورماه با رشد نرخ شمش فولاد به بالای 4000 هزار ریال وضعیت فروش بهتر می‌شود.

به گفته معاملگران بازار سرمایه، در جریان معاملات امروز بازار چند عامل باعث رشد بیش از پنج هزار واحدی شاخص کل شده است. افزایش نرخ دلار به رقم 17 هزار تومان باعث گرایش سهامداران به سهم‌های دلاری شده است. همچنین نمادهای فلزاتی و سنگ آهن به دلیل افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بیشتر مورد اقبال سهامداران قرارگرفته‌اند.

مجید مویدی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از پنج هزارو 600 واحدی شاخص کل بورس در دو ساعت اول معاملات امروز بازار سرمایه، گفت: افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت‌های جهانی محصولات فلزات پایه، اخبار مثبت ۴+۱ و رونق معاملات در بورس کالا به ویژه در گروه فلزات اساسی و ورود نقدینگی جدید به بازار و انتشار گزارش‌های بسیار خوب ماهانه شرکت‌های بورسی عامل رشد بیش از پنح هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شده است.

همچنین محمد خبری زاد، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از پنج هزارو 600 واحدی شاخص کل بورس در دو ساعت اول معاملات امروز بازار سرمایه، گفت: مهمترین دلایل گزارش‌های فروش عالی شهریور‌ماه شرکت‌ها و دیگری تثبیت نرخ دلار در بالای 15000 تومان است. در حال حاضر با این نرخ، ارزش بورس همچنان با ارزش بازار در سال 92 فاصله زیادی دارد. به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی، همچنان باید منتظر رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سود‌های تحلیلی شرکت‌ها با دلار بالای 15 هزار تومان و حتی با افت فروش 30 درصدی (به دلیل تحریم و همچنین رکود داخلی) همچنان نوید ادامه روند صعودی حرکت بازار سرمایه را می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.