کد مطلب: ۳۰۶۳۵۰

شنیده‌های بورسی در روز رشد تاریخی بورس

شنیده‌های بورسی در روز رشد تاریخی بورس

امروز شاخص با افزایش 6770 واحد در رقم 187406 جای گرفت، کدام سیاست رشد تاریخی بورس را در تاریخ 7/7/ 97 رقم زد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز شنبه ( هفتم مهرماه 1397) رکورد رشد روزانه بورس شکسته شد؛ به طوری که ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 14359 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 6770 واحد در رقم 187406 جای گرفت. درمعاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فارس، تاپیکو، شپنا، شتران، کگل» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فملی، همراه، پاکشو، تیپیکو، پارسیان» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد شش هزار و 770 واحدی شاخص کل بورس در اولین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: اولین روز معاملات در هفته جاری با چاشنی اثرگذاری گزارش‌های ماهانه، افزایش نرخ ارز و جهش قیمت‌های جهانی همراه شد و عاملی برای کسب بازدهی 3.75 درصدی شاخص و رشد 6770 واحد نماگر بورس اوراق بهادار به سطح 187406 واحد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ارزش معاملات کل بورس و فرابورس به مرز 2200 میلیارد تومان رسید و سه صنعت فلزات اساسی، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی موثر ترین صنایع در رشد ارزش معاملات و شاخص کل امروز بازار سرمایه بودند که این موضوع در پیش بینی هفتگی بورس تاکید شده بود.

نصیرزاده درخصوص مهمترین رخدادهای بازار امروز افزود: در صنایع معدنی و پترو پالایشی شاهد جهش قیمت‌های جهانی بودیم. همانطور که در هفته گذشته مطرح کردم، وضع تعرفه واردات 10 درصدی تا اول سال 2019 میلادی توسط آمریکا بر روی کالاهای چینی موجی از خوش‌بینی را در بازارهای سرمایه‌ای به همراه داشت. پیش‌بینی از وضع تعرفه 20 یا 25 درصدی بود که حداقل طی این بازه زمانی تعرفه اعلام شده کمتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شده است که همین امر عاملی برای جهش قیمت‌های جهانی از جمله کامودیتی‌ها شد و فلزاتی نظیر مس و روی به ترتیب به بیش از 6200 دلار و 2600 دلار صعود کردند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین در بازار نفت قیمت هر بشکه نفت برنت به مرز 83 دلار نزدیک شد. انتظار از تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران، کاهش عرضه و همچنین افزایش سطح تقاضای نفت و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های پایانی سال میلادی عامل التهاب در این بازار و جهش قیمتی شد به طوری که این روزها از نفت 100 دلاری نیز صحبت می‌شود، این موضوع سبب شده است که گروه فرآورده‌های نفتی با افزایش انتظارات سهامداران همراه شده و رشد ارزش سهام این گروه همچنان در این روز ادامه داشته باشد.

نصیرزاده افزود: در گروه پتروشیمی نیز قیمت هر تن اوره به 315 دلار و هر تن متانول به 411 دلار ارتقا یافت که خبر مثبت و موثری برای نمادهای این گروه است.

وی ادامه داد: اما گزارش‌های ماهانه نیز در حال انتشار است و تقرییا عمده شرکت‌های بزرگ و موثر گزارش‌های خود را منتشر کردند که می‌توان گفت شرکت‌های پتروشیمی در کنار گروه فولاد و معدنی طبق انتظار بهترین گزارش‌های عملکرد را منتشر کردند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما یکی از موارد آزاردهنده این روزها در شلوغی سامانه کدال به واسطه انتشار گزارش‌های ماهانه، اطلاعیه‌های شفاف سازی ناشی از توقف نمادها به واسطه رشد 20 درصدی است که عمدتا این شفاف سازی‌ها حاوی محتوای مشابه است؛ به نحوی که عمدتا شرکت‌ها شرایط بازار را عامل بازدهی 20 درصدی سهام می‌دانند از این رو شنیده شد قانون توقف نمادها پس از بازدهی 20 درصدی به زودی برداشته می‌شود.

راهکار کاهش ریسک فروش صادرکننده‌ها

نصیرزاده افزود: همچنین در گروه‌های صادراتی خبری مهم منتشر شد که بر این اساس گویا اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران طرحی را بر مبنای مبادلات براساس یورو ارائه کرده است که اجرایی شدن این طرح می‌تواند ریسک فروش صادرکننده‌ها را کاهش دهد.

وی ادامه داد: همچنین چینی‌ها نیز تاکید بر ادامه روند تجارت عادی با ایران را دارند که می‌تواند بر روند صادرات موثر باشد، البته شنیده می‌شود این روزها محموله‌های ایرانی با تخفیف‌های 10 درصدی به فروشنده‌ها تحویل داده می‌شود، اما اهرم دلار به نحوی است که می‌تواند درآمدهای خوبی را روانه شرکت‌های صادرکننده کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما در خبرهای امروز، عنوان شد که بانک تجارت از فروش بلوک 2.5 درصدی سهام فولاد مبارکه در 11 دی‌ماه انصراف داد که این خبر به بهبود معاملات نماد فولاد مبارکه منجر شد.

نصیرزاده افزود: همچنین در نماد و بانک شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی شنیده‌ها از تعدیل مثبت سود به بیش از 100 تومان ناشی از افزایش سود سرمایه‌گذاری‌ها از محل رشد سود فروش و سود سهام زیرمجموعه‌ها است که عامل توجه به این نماد شده بود.

اختلاف جدی گزارش فملی با انتظار بازار

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در نماد فملی شرکت ملی صنایع مس ایران گزارش ماهانه منتشر شد که با انتظار بازار اختلاف جدی داشت. بر این اساس فملی در شهریورماه 460 میلیارد تومان درآمد فروش اعلام کرد که تنها این شرکت در بورس کالا به فروش 750 میلیارد تومانی دست یافته بود، گفتنی است این روزها علی رغم تمام قرارداد صادراتی این شرکت، نماد فملی به دلیل تردید بازار از فروش شرکت تحت تاثیر تحریم‌ها با کشش کمتری از سوی معامله‌گران همراه شده است. در این بین شنیده شد شرکت در حال انعقاد قرار داد با طرف‌های ترکیه و چینی است و در ماه‌های آتی روند فروش بهبود خواهد یافت.

نصیرزاده افزود: آنچه از نحوه معاملات مشخص است آن است که هر گروه برای خود متقاضی و دلیلی برای رشد دارد. برای نمونه شرکت‌هایی که عملیات ضعیف‌تری دارند نظیر گروه خودرویی، ساختمانی، کاشی سرامیک، غذایی، سیمانی تحت تاثیر رشد ارزش جایگزینی شرکت، افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی مورد توجه واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: گروه‌هایی نظیر بانک و بیمه تحت تاثیر در اختیار داشتن دارایی‌های ارزی، فروش دارایی مورد توجه قرار دارند. همچنین گروه سرمایه‌گذاری به واسطه رشد دسته جمعی بازار و افزایش ارزش خالص دارایی‌ها و گروه‌های ارزی و صادراتی نیز تحت تاثیر رشد نرخ ارز و رشد سودآوری مورد توجه سهامداران هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ورود جریان نقدینگی و افزایش انتظارات از رشد سودآوری ناشی از تغیرات شاخص قیمت‌ها همچنان بازار پرکششی را پیش روی سرمایه‌گذاران و سهامداران قرار داده است که در این بین مجدد تاکید می‌شود سهامداران جدید و کم تجربه از ابزارهای معاملاتی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کنترل ریسک خود بهره ببرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.