کد مطلب: ۳۰۶۵۶۴

بورس در کورس؛ رکورد امروز شاخص از کجا آب می‌خورد؟

بورس در کورس؛ رکورد امروز شاخص از کجا آب می‌خورد؟

امروز بورس تهران شاهد رشد هفت هزار و 697 واحدی شاخص کل شد. دلیل رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز؛ اولین روز معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری با چاشنی اثرگذاری گزارش‌های ماهانه، افزایش نرخ ارز و جهش قیمت‌های جهانی همراه بود به طوری که شاخص با کسب بازدهی 3.75 درصدی و رشد 6770 واحدی به سطح 187406 رسید. پس از رشد تاریخی بورس امروز یک‌شنبه ( هشتم مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 17761 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 7697 واحد در رقم 195104 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 6087 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 77 واحد در رقم 2228 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای شپنا، شبندر، وپست، وبصادر، شپدیس، سپ، ومعادن، کسرا، شسپا، خساپا، غچین، پترول، بورس، پردیس، سفانو، پارس، رانفور، غچین، سمازن، کطبس، شسپا، کدما، خگستر، کبافق، کپشیر، پارسان، فخوز، وسکاب، ستران، وصنا، البرز، ونیکی، ساروم، سکرد، فاسمین، سفانو، خزامیا و رتاپ صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، کگل، کچاد، فولاد، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « پاکشو، خاهن، خوساز، حفارس، بترانس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « امینیکم، فولاژ، فنوال، قثابت، بترانس » بود و نمادهای « خساپا، وتجارت، وغدیر، فملی، پردیس » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

گزارش ارزنده کگل

شرکت گل‌گهر گزارش عملکرد شهریورماه خود را در سامانه کدال منتشر کرده است که به عقیده فعالان بازار سرمایه کگل گزارش خوبی از عملکرد خود در شهریورماه ارائه داده است. شرکت گل گهر در شهریورماه 7.6 هزار میلیارد ریال فروش داشته است. در این ماه تولید گندله بسیار خوب بوده به طوری که نرخ فروش گندله با کمی رشد به پنج میلیون ریال رسیده است. نماد کگل در 6ماهه نخست امسال 36.5 هزار میلیارد ریال فروش داشته است که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته 21.3 هزار میلیارد ریال بوده است. به عقیده تحلیلگران بازار سرمایه نماد کگل پیشرفت بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است به همین جهت امروز شاهد معاملات مثبت کگل در بازار سهام بودیم.

تشکیل صف خرید برای پارس

همچنین پتروشیمی پارس گزارش عملکرد شهریورماه خود را در سامانه کدال منتشر کرده است براساس این گزارش نماد پارس در شهریورماه هم مثل مردادماه قوی ظاهر شده است و این شرکت در شهریورماه 9.4 هزار میلیارد ریال فروش داشته است. نرخ پروپان در شهریورماه تقریبا دو برابر شده و به 42.5 میلیون ریال رسیده و نرخ استایرن منومر هم اندکی رشد کرده و به 63.1 میلیون ریال رسیده است. در این گزارش آمده است که فروش این شرکت در شش ماهه نخست امسال در فروش‌های بين مجتمعی و فروش‌های بورسی با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومان تسعير شده است و فروش‌های صادراتی طی 4 ماهه اول امسال با نرخ دلار چهارهزار و 200 تومان و از 15 مردادماه تا پايان شهريورماه با نرخ دلار هفت هزار و 500 تومان تسعير شده است. پتروشیمی پارس در مجموع در6 ماهه نخست امسال 43 هزار میلیارد ریال فروش داشته که در مدت زمان سال گذشته 29.5 هزار میلیارد ریال فروش داشته است به همین جهت امروز شاهد تشکیل صفوف خرید برای نماد پارس در بازار سهام بودیم.

دلیلی برای پایان رشد صعودی شاخص وجود ندارد

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از هفت هزار و 697 واحدی شاخص کل بورس در دومین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و افت قیمت دلار و سکه در بازار، احتمال رشد نقدینگی و حجم معاملات در بازار سرمایه بسیار وجود دارد، بنابراین فعلا دلیلی برای پایان رشد صعودی شاخص کل بورس وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آنچه که به وضوح و مشخص در بازار سرمایه درحال اتفاق افتادن است اینکه عمق بازار سرمایه هر روز بیشتر می‌شود. این روزها مشاهده می‌شود که دیگر همانند گذشته گروه‌ها و صنایع نوبتی مثبت نمی‌شوند، بلکه تمام گروه‌ها یک پارچه صعودی و مثبت هستند و این از اثرات ورود نقدینگی و حجم بالای معاملات است.

مویدی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش قیمت دلار در بازار همچنان شاخص روند صعودی در پیش دارد؟ افزود: نکته‌ای که باید مد نظر داشت این است که درحال حاضر قیمت نمادهای بورسی و شاخص کل بورس حدودا با دلار هشت هزار تومانی برابری می‌کند، پس با وجود ثبات دلار حوالی نرخ 15 هزار تا 17 هزار تومان در بازار آزاد همچنان ظرفیت برای رشد بازار سرمایه وجود خواهد داشت. هم اکنون بازار سرمایه در حال جبران عقب ماندگی خود نسبت به سایر بازارها است و سرمایه‌گذاری در بورس همانند سرمایه‌گذاری در بخش های دیگر نیازمند به دانش و اطلاعات کافی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.