کد مطلب: ۳۰۶۸۲۸

شنیده‌های بورسی در روز ثبت رکورد تاریخی شاخص

شنیده‌های بورسی در روز ثبت رکورد تاریخی شاخص

امروز شاخص با افزایش 7697 واحد در رقم 195104 جای گرفت، کدام سیاست رشد تاریخی بورس را در هشتم مهر ماه امسال رقم زد؟

به گزارش تجارت نیوز، پس از رشد تاریخی بورس امروز یکشنبه ( هشتم مهر ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 17761 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 7697 واحد در رقم 195104 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 6087 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 77 واحد در رقم 2228 جای گرفت. در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فارس، کگل، کچاد، فولاد، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «پاکشو، خاهن، خوساز، حفارس، بترانس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد هفت هزار و 697 واحدی شاخص کل بورس در دومین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: کسب بازده 4.1 درصدی و رشد 7697 واحدی شاخص کل و صعود بورس اوراق بهادار به قله 195104 واحد رکوردی دیگر برای بازار سهام به ثبت رساند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گویا بازار در دوی سرعت است و هر چه به جلوتر حرکت می‌کند شتاب بیشتری به خود می‌گیرد. در این بین چند سناریو مطرح است. از یک سو بحث کاهش نسبی قیمت ارز در بازار فیزیکی و اثرگذاری آن بر بورس مطرح شده که باید اعلام شود ارزش فعلی بازار سهام تا امروز بر مبنای ارز ثانویه یا همان دلار 8000 تومان ارزش‌گذاری شده است. از این رو اگر قرار بر ارزش‌گذاری با نرخ‌های بالاتر باشد همچنان قله‌های بیشتری آماده فتح کردن پیش روی فعالان بازار سهام قرار خواهد گرفت.

نصیرزاده تاکید کرد: سناریو بعدی با انتشار گزارش شش ماهه شرکت‌ها و نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها از نیمه دوم آبان‌ ماه است، به نحوی که این تحلیل مطرح است که عمده جهش سود شرکت‌ها در نیمه دوم امسال به واسطه اثر پذیری نرخ ارز مشهود خواهد شد. از این رو گزاش‌های شش ماهه نسبت به رشد بازار می‌تواند موقتا کمی از التهاب خرید سهام بکاهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در پیش بودن دور دوم تحریم‌ها می‌تواند رفتار بازار را از آبان ماه محافظه کار کند. از این رو این دو نکته می‌تواند فرصتی برای یک تنفس موقت باشد، اما سپس با انتشار گزارش‌های آتی از جمله نه ماهه منتهی به آذر ماه موج بعدی از رشد در بازار شکل گیرد که در این بین مجدد فرصت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری می‌توان یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برگزاری جلسه علنی مجلس با موضوع ‌لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم CFT، اظهارات ظریف در مورد خروج احتمالی ایران از توافق هسته‌ای در صورت ناکارآمد بودن مکانیسم ویژه کشورهای اروپایی برای حفظ «برجام»، تصویب سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول و ارز، آغاز فروش ارز خدماتی با ساز و کار جدید در یازده بانک عامل و بررسی قانون توقف 20 درصدی نمادها از جمله سرخط خبرهای مهم منتشر شده امروز بود.

وی ادامه داد: اما معاملات امروز سهام با ارزش معاملات 2400 میلیارد تومانی به کار خود ادامه داد و همچنان گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، شیمیایی، خودرویی، سرمایه‌گذاری در کنار بانکی‌ها بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

تشکیل صف خرید میلیاردی برای وتجارت

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه تشکیل صفوف خرید میلیونی در گروه بانکی‌ها جلب توجه کرد، به نحوی که در نماد بانک تجارت که افزایش سرمایه بیش از 300 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی را در پیش دارد صفوف خرید بیش از یک میلیارد سهم نیز تشکیل شد. در این گروه بانک صادرات دیگر نمادی که تجدید ارزیابی دارایی را در پیش دارد و صفوف خرید بیش از 200 میلیون سهم را به خود دید، در دیگر نمادهای این گروه نیز رونق معاملاتی مناسبی شکل گرفته است.

نصیرزاده تاکید کرد: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در گروه فلزات اساسی، صنایع ملی مس ایران در بورس کالا اقدام به عرصه مفتول مس کرد که قیمت متقاضی افزایش 127 درصدی نسبت به قیمت داشت. در این نماد پس از گزارش شهریور‌ ماه آمار منتشر شده فروش نکات زیادی مطرح شد، اما باید اعلام شود که درج مبالغ فروش این شرکت پس از خروج کالا از انبارهای شرکت انجام می‌شود از این رو می‌توان انتظار داشت که در مهر ماه شاهد جهشی در درآمد‌های شرکت باشیم.

تشکیل صفوف خرید برای فولاد ارفع

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه فلزات اساسی کنسل شدن معامله بلوکی فولاد مبارکه عامل توجه بازار و تشکیل صفوف خرید شد، همچنین نماد فولاد ارفع از جمله شرکت‌های پر پتانسیل گروه در بین معامله‌گران مطرح است که در اواخر سال آینده با افزایش ظرفیت 100 درصدی مواجه خواهد شد و بازار در حال پیشخور نمودن اثرات آتی سودآوری این شرکت است.

نصیرزاده تاکید کرد: همچنین افزایش قیمت جهانی روی و خبرهایی از تسعیر نرخ ارز این گروه با دلار بیش از 10 هزار تومان انتظارات بازار را از رشد سودآوری این دسته از نمادها را مجدد افزایش داده است که عامل توجه بازار به این دسته از نمادها نیز شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه پتروشیمی نیز انتشار گزارش مثبت پتروشیمی پردیس و در پیش بودن مجمع سالانه و جهش سود در سال مالی آتی ناشی از افزوده شدن ظرفیت تولید این نماد را مورد توجه قرار داده است.

نصیرزاده تاکید کرد: در نماد پتروشیمی پارس از زیر مجموعه‌های هلدینگ فارس گزارش شهریور منتشر شد که افزایش 100 درصدی نرخ‌های فروش محصولاتی نظیر بوتان و پروپان طی دو ماه اخیر جلب نظر می‌کرد، بازار در این نماد انتظار دارد در صورت عدم اختلال جدی در روند فروش‌های صادراتی شاهد افزایش حداقل 100 درصدی سود نسبت به سال گذشته باشد. همچنین در این گروه پتروشیمی آبادان افزایش سرمایه 551 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی را تاکید کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از دیگر نکات بازار افزایش ارزش خالص دارایی یا همان NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که عامل توجه بازار و معامله گران به این دسته از نمادها شده است. این گروه که از دو محل سود سهام و فروش سرمایه‌گذاری کسب درآمد می‌کنند امسال می‌توانند با جهش‌های خوبی از سود و ارزش دارایی مواجه شوند از این رو توجه معامله‌گران ریسک گریز به این دسته از نمادها را شاهد هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.