کد مطلب: ۳۰۷۰۴۰

چه خبری باعث ریزش ناگهانی شاخص بورس شد؟

چه خبری باعث ریزش ناگهانی شاخص بورس شد؟

شاخص با کاهش 544 واحدی در رقم 194559 جای گرفته است، کدام سیاست باعث ریزش شاخص کل بورس در سومین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته دوم مهر ماه شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس فصل پاییز را با روند صعودی و پرشتابی آغاز کرد؛ به‌طوری که در اولین روز معاملاتی بازار سرمایه در هفته دوم مهرماه شاخص به دلیل گزارش‌های مثبت ماهانه عملکرد شرکت‌ها، افزایش نرخ ارز و جهش قیمت‌های جهانی با کسب بازدهی 3.75 درصدی و رشد 6770 واحدی به سطح 187406 رسید و در دومین روز معاملاتی بازار سرمایه در هفته دوم مهرماه تحت عنوان رکورد تاریخی بورس هم شاخص با افزایش 7697 واحدی در رقم 195104 جای گرفت. اما امروز دوشنبه ( نهم مهرماه 97) شاخص روند نزولی به خود گرفته است. به طوری که هنوز یک ساعت از آغاز فعالیت بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی بورس در هفته دوم مهرماه نگذشته که شاخص با کاهش 544 واحدی به کانال 194559 وارد شده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای وتجارت، شپنا، شبندر، وبصادر، فولاد، کدما، کگل، فاسمین، فملی، امید، شپدیس، بفجر، وخارزم، ما، سخوز، غچین، شبریز، دزهراوی، وبانک، خودرو، فولاژ، شوینده، ونیکی، سهگمت، ستران، مبین، وصنا، سپ، پارس، خاذین، شسپا، وپارس، وساخت، وسکاب، شاراک، کاوه، پارسان صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که تا به این لحظه نماد‎های «شبندر، شپنا، فخاس، فولاد، وامید » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « پارس، پارسان، وغدیر، جم، کچاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشته‌اند.

همچنین تا به این لحظه بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « بفجر، پارسان، فنوال، وغدیر، شبندر » بوده است و نمادهای « فاراک، وتجارت، فولاد، وبصادر، وپارس» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل ریزش شاخص کل بورس در سومین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: هیجان و شوک منفی باعث ریزش شاخص کل بورس شده و فعلا برای ریختن بازار زود است. هیئت دولت نحوه محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی را تعیین کرده است.

وی ادامه داد: با تصویب هیئت وزیران، از ابتدای مهر ماه سال جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تفسیر اشتباه موضوع نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی باعث تصمیم بی‌برنامه و غیر منطقی سهامداران پترویی شده و صف‌های فروش نمادهای پتروشیمی ترس سایر گروه‌ها را به همراه داشته است که آخر وقت امروز یا فردا فروکش می‌کند و به احتمال زیاد بازار به سمت مثبت پیش می‌رود.

مویدی افزود: خبر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر خلاف تصور سهامداران خبر خوبی است، زیرا تکلیف روشن شده و کم کم بازار این موضوع را درک و هضم می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر سهمی تا دیروز ارزنده بوده و سهامداران در صف خرید می‌خریدند همچنان هم ارزنده‌ است. منفی‌های احتمالی فرصتی است که بازار در اختیار سهامداران قرار داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.