کد مطلب: ۳۱۱۲۲۰

شاخص بورس یک ساعته ۴ هزار واحد ریخت/آیا سهامداران خرد توان چنین شوک‌هایی را دارند؟

شاخص بورس یک ساعته 4 هزار واحد ریخت/آیا سهامداران خرد توان چنین شوک‌هایی را دارند؟

شاخص کل بورس در یک ساعت آغازین جریان معاملاتی امروز بیش از چهار هزار و 270 واحد ریزش کرد و به کانال 176 هزار واحدی وارد شد، دلیل نابه‌هنگام ریزش امروز بازار سرمایه چیست؟ آیا سهامداران خرد توان چنین عرضه‌هایی دارند؟

به گزارش تجارت نیوز، هنوز یک ساعت از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز ‌شنبه ( 21 مهرماه ۹۷) نگذشته که بورس تهران شاهد ریزش بیش از چهار هزار و 270 واحدی شاخص کل و ورود به کانال 176 هزار واحدی شده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه پاکشو، سپ، های وب، رتکو، تاپیکو، شپنا، وتوس، آپ، شوینده، وسپه، غدام صفوف خرید بازار هستند.

بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های «سپ، های وب، دعبید، پاکشو، وتوس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فولاد، پارس، کگل، شبندر، شپنا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند.

همچنین تا به این لحظه بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « وتجارت، شبندر، تاپیکو، شتران، فولاد » بوده است و نمادهای « های وب، وتوس، شپنا، ولساپا، وساپا » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داده‎اند.

تشکیل صف خرید سنگین برای های وب!

به گفته فعالان در بازار سرمایه، کاهش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی باعث ریزش امروز شاخص کل بورس و تشکیل صف های فروش برای نمادهای فلزی و پتروشیمی شده است، به طوری که براساس آمار تا به این لحظه قیمت اوره 329 دلار، متانول 424 دلار، نفت 80.5 دلار، سرب 2048 دلار، آلومینیوم 2029 دلار، روی 2633 دلار و مس 6286 دلار است، اما تشکیل صف خرید بیش از 130 میلیون سهم برای نماد های‌وب بسیار عجیب است.

برای نماد وتجارت صف فروش سنگین ایجاد شده است، هرچند که وتجارت شفاف‌سازی کاملی کرده است در این شفاف سازی متذکر شده است که این بانک کاهش 2 درصد در سود پرداختی به هزینه‌ها را تاکنون داشته است و بانک تجارت برنامه افزایش سرمایه را براساس مجوز بودجه در دستور کار قرار داده است.

ریزش غیر طبیعی و غیر منصفانه

مجید مویدی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ریزش بیش از سه هزار و 940 واحدی شاخص کل تا به این لحظه، گفت: هیجان بازار را فرا گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه شاهد صف فروش یک دست بازار هستیم و کم‌کم به این نتیجه رسیده‌ایم که نه سهامدار تازه وارد، نه قیمت دلار، نه نرخ خوراک پتروشیمی و نه نزدیک شدن به تحریم‌ها باعث چنین ریزشی نیستند، بلکه برخی بزرگان عامل اصلی این هیجانات و نوسانات غیرطبیعی هستند.

مویدی افزود: به عنوان مثال در جریان معاملاتی در هفته گذشته مشاهده می‌شد که بازار با میل و رغبت نوسانات مثبت و صف خرید را تجربه می‌کرد، اما به یکباره با عرضه‌های رگباری و آبشاری نمادها تا کف قیمتی و صف فروش پایین آمدند و بازاری سرخ شکل می‌گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: درخصوص رفتار سهامداران تنها چند سوال ساده مطرح می‌شود اینکه آیا سهامداران خرد توان چنین عرضه‌هایی دارند؟ آیا در صورتی که شخصی چنین اردرهای فروش و عرضه‌هایی را در نمادی داشته باشد ناظر بازار بلافاصله با وی تماس نمی‌گیرد تا دلیلش را جویا شود؟ آیا صندوق‌ها و حقوقی‌های بازار نمی‌توانند به نحوی صحیح از بازار حمایت کنند؟

مویدی افزود: چند نماد حکم دماسنج بازار را دارند و اگر فقط همین تعداد انگشت شمار حمایت شوند کل بازار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، اما متاسفانه اراده ای برای این کار دیده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پرواضح است که اصلاح جزیی از بازار است، اما اسم این وضعیت بازار را نمی‌توان اصلاح گذاشت، بلکه یک ریزش غیر طبیعی و غیر منصفانه است که مسلما آسیب آن دامن گیر سهامداران خرد خواهد شد و چنین خاطره‌های بدی فرار سرمایه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

مویدی افزود: متاسفانه هیجان و ترس بر بازار حاکم شده و تا زمانی که تعادل به بازار برنگردد شاهد معاملاتی شبیه هفته گذشته خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتظار است که آهسته آهسته آرامش به بازار بازگردد و شاهد متعادل شدن بازار باشیم و به نظر می‌رسد هفته جاری هفته‌ای با نوسانات کمتر و خنثی داشته باشیم. رفتار توده‌ای بر بازار غالب شده است و گروه‌ها رفتاری مشابه را در پیش گرفته‌اند و به نظر می‌رسد اکثر گروه‌ها به یک سمت حرکت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.