کد مطلب: ۳۱۱۷۴۷

کارشناسان بورسی به تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

آیا سهام خودرویی‌ها قابل اتکا هستند؟

آیا سهام خودرویی‌ها قابل اتکا هستند؟

تا امروز سهام صنایع خودرویی‌ با وجود اقداماتی چون پیش‌فروش چندان مورد توجه سهامداران قرار نگرفته ، سوال این است که چقدر سهام خودرویی‌ها در بازار سرمایه قابل اتکا خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هم‌زمان با رشد شاخص کل بورس از اواخر شهریور ماه، تمام نمادهای موجود در بازار از جمله نمادهای گروه خودرویی پس از ماه‌ها تنزل ارزش سهام به واسطه عواملی چون افزایش نرخ تورم و به دنبال آن افزایش نرخ خودروهای داخلی و تامین مواد اولیه با ارز ارزان قیمت با اقبال سهامداران مواجه شد.

از نگاه کارشناسان درست است که با افزایش قیمت دلار ارزش جایگزینی شرکت‌های خودروسازی افزایش پیدا می‌کند، اما معمولا سهام شرکت‌هایی که مواد اولیه، تکنولوژی و تجهیزات تولیدی آنها از خارج کشور تامین می‌شود مانند خودرویی‌ها از افزایش قیمت ارز تاثیر منفی می‌پذیرند، زیرا هزینه تمام شده محصولات در این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و روند سودسازی شرکت‌های خودروسازی با کاهش روبه رو می‌شود، به همین جهت سهام صنایع خودرویی با وجود اقداماتی چون پیش فروش خودرو آن طور که باید و شاید مورد توجه سهامداران قرار نگرفت، سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه تاکنون سهام صنایع خودرویی رشد قابل توجهی همانند سایر سهام‌های بنیادی در بازار سرمایه نداشته ‌است، آیا سهام صنایع خودرویی‌ قابل اتکا خواهند بود؟

به‌ گفته معامله‌گران بازار سرمایه، رشد قیمت دلار از یک سو باعث افزایش چشمگیر بهای تمام شده در صنعت خودروسازی شده است و از طرف دیگر عدم ارائه مجوز برای افزایش نرخ محصولات باعث شده که خودروسازان نتوانند افزایش هزینه‌های خود را پوشش دهند. به همین جهت پیش فروش‌ خودروها به دلیل عدم افزایش نرخ فروش محصولات تنها به عنوان روش تامین مالی برای خودروسازان محسوب شده و فقط بخشی از هزینه‌های مالی شرکت‌ها را پوشش خواهد داد. به عبارت ساده‌تر پیش فروش‌ اخیر خودروها تنها ریسک مقدار فروش شرکت‌های خودروسازی را از بین برد، پس نمی‌توان سودی از محل پیش فروش‌ها برای شرکت‌های خودروسازی پیش‌بینی کرد.

به گفته کارشناسان، تا زمانی که قیمت خودرو شفاف و مشخص نشود پیش فروش خودروهای داخلی بر روی قیمت سهام گروه خودرویی‌ها بی‌تاثیر خواهد بود، زیرا خودروسازان خودرو را به قیمت روز به فروش می‌رسانند و قیمت روز برای هیچ خریداری مشخص نیست.

متضرر بزرگ نوسان دلار

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص وضعیت سهام صنایع خودرویی در بازار سرمایه، گفت: صنعت خودرو جز صنایعی است که مصارف ارزی این صنعت چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم از منابع ارزی آن بیشتر است و به همین دلیل این صنعت بیشترین ضرر را از افزایش نرخ دلار در بین صنایع خواهد برد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی رکود احتمالی در کشور که به دلیل افزایش نرخ تورم رخ خواهد داد؛ باعث افت تقاضا در این صنعت خواهد شد. به دلایل فوق به نظر می‌رسد این صنعت با چالش‌های جدی در آینده نزدیک رو برو خواهد شد.

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: خودروسازان با توجه به پیش فروش‌های زیادی که در هفته‌های گذشته انجام داده‌اند مشکل خاصی در مقدار فروش ندارند، به همین جهت همکاری شورای رقابت و وزارت صنعت در رشد قیمت‌ها متناسب با افزایش بهای تمام شده، می‌تواند سبب بهبود وضعیت عملکردی این شرکت‌ها شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ضمن آنکه با توجه به افزایش قیمت دلار، ارزش جایگزینی این شرکت‌ها بیش از پیش از قیمت بازار آنها پیشی گرفته است، بنابراین معتقدم درمورد ارزش سهام صنایع خودرویی‌ نگرانی خاصی وجود ندارد.

حضور در گروه جذاب‌ها

محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: همچنان در گروه خودرویی مطابق گذشته اتفاق بنیادی خاصی رخ نداده است، اما با توجه به اصلاح قابل توجه این گروه در روزهای گذشته به نظر می‌رسد از نظر تحلیل تکنیکالی هم اکنون این گروه در قیمت‌های جذابی قرار دارد.

همچنین مجید مویدی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: شاخص گروه خودرو در یک کانال تقریبا پنج ساله صعودی قرار دارد و هر بار در موقعیت کف حمایتی قرار گرفته است و با شکست روند نزولی و افزایش چشمگیر حجم رشد بالای ۲۰۰ درصد را تجربه کرده است. در رشد اخیر از حوالی ۱۴هزار واحد رشد خود را شروع کرده و روند نزولی را شکسته است و به نظر می‌رسد در بلندمدت و با صبر و حوصله هدفی حوالی 50 هزار واحد را دنبال می‌کند.

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه هم نموداری از تحلیل تکنیکال خود در خصوص روند شاخص خودرو در بازار سرمایه به «تجارت‌نیوز» ارائه داد.

155

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.