فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۰۷۸۴۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

پیش‌فروش خودرو چه تاثیری بر ارزش سهام آنها گذاشته است؟

پیش‌فروش خودرو چه تاثیری بر ارزش سهام آنها گذاشته است؟

سهام خودرویی‌ها با وجود پیش فروش خودرو و افزایش نقدینگی شرکت‌ها چندان مورد توجه سهامداران قرار نگرفته، سوال این است که با توجه به سقوط قیمت دلار در بازار آزاد، پیش فروش خودرو چه تاثیری بر ارزش سهام نمادهای خودرویی گذاشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این‌ روزها نرخ دلار با شیب تندی روند نزولی به خود گرفته که کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بر روی قیمت خودروهای داخلی در بازار که با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شده بودند نیز تاثیر گذاشته است. سهام شرکت‌هایی که مواد اولیه، تکنولوژی و تجهیزات تولیدی آنها از خارج کشور تامین می‌شود مانند برخی خودرویی‌ها در بازار سرمایه از افزایش قیمت ارز تاثیر منفی می‌پذیرند، زیرا قیمت و هزینه تمام شده محصولات در این صنعت افزایش پیدا کرده و به دلیل کاهش قدرت خرید خودروسازان روند سودسازی این شرکت‌ها با کاهش روبه رو می‌شود، به همین جهت ارزانی دلار در بازار آزاد علاوه بر کاهش قیمت خودروها از افت بیش از حد ارزش سهام نمادهای خودرویی در بورس هم جلوگیری می‌کند.

طی دو ماه اخیر گروه خودرویی پس از ماه‌ها تنزل ارزش سهام به واسطه عواملی چون افزایش نرخ ارز، رشد بهای تمام شده، احتمال افزایش نرخ محصولات و تامین مواد اولیه با ارز ارزان قیمت همزمان با رشد شاخص کل بورس با اقبال سهامداران مواجه شد. همچنین دور جدید ثبت نام محصولات شرکت سایپا در روز سه‌شنبه دهم مهرماه انجام شد، اما به نظر می‌رسد نمادهای گروه خودرویی با وجود پیش فروش خودرو و افزایش نقدینگی شرکت‌ها چندان مورد اقبال سهامداران قرار نگرفتند، سوالی که مطرح می‌‎شود این است که با توجه به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی، پیش فروش خودروها چه تاثیری بر ارزش سهام نمادهای خودرویی گذاشته است؟

کاهش بخشی از هزینه‌های مالی شرکت‌ها

محمد خبری زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در روزهای اخیر همزمان با رشد شاخص کل بورس، سهام صنایع خودرویی هم رشد مناسبی تجربه کردند، اما شرایط فعلی برای صنعت خودروسازی مناسب به نظر نمی‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از یک سمت رشد قیمت دلار باعث افزایش شدید بهای تمام شده در این صنعت شده است و از طرف مقابل عدم مجوز افزایش نرخ باعث شده که خودروسازان نتوانند افزایش هزینه‌های خود را پوشش دهند. همچنین احتمال می‌رود که در ماه‌های آینده رکودی در اقتصاد ایران حکمفرما شود که بدون شک رکود اقتصادی بر این صنعت اثر منفی خواهد داشت.

خبری زاد تاکید کرد: پیش فروش فعلی در شرایطی که جو روانی و تقاضا برای محصولات شرکت‌ها وجود دارد، مطمئنا با استقبال مواجه خواهد شد، اما چون از نظر نرخ فروش شاهد افزایش نبوده‌ایم، این پیش فروش‌ها تنها به عنوان روش تامین مالی برای خودروسازان محسوب شده و شاید بتواند بخشی از هزینه‌های مالی شرکت‌ها را کاهش دهد، پس نمی‌توان سود نقدی از محل پیش فروش‌ها برای شرکت‌های خودروسازی پیش‌بینی کرد.

همچنین مجید ملکی،کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص تاثیر پیش فروش خودرو بر ارزش سهام نمادهای خودرویی، گفت: به‌ طور حتم پیش فروش خودرو تا حد زیادی ریسک مقدار فروش شرکت‌های خودروساز را از بین برده است. گرچه در گذشته این موضوع چندان اهمیت نداشت و با توجه به اختلاف زیاد قیمت خودروی داخلی و خارجی همواره تقاضای خوبی برای خودروهای تولید داخل وجود داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما موضوع مهم‌تر، افزایش نرخ خودروها است که بدون شک پس از انجام این پیش فروش‌ها و نیز آرام‌تر شدن جو بازار، درباره آن از سوی شورای رقابت تصمیم‌گیری خواهد شد. باید دید که با توجه به افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه، آیا افزایش قیمت در نظر گرفته می‌شود و شرکت‌ها را به سودآوری می‌رساند.

باید منتظر قیمت‌گذاری خودرو بود

همچنین مجید مویدی،کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص تاثیر پیش فروش خودرو بر ارزش سهام نمادهای خودرویی، گفت: تا زمانی که قیمت خودرو شفاف و مشخص نشود پیش فروش خودروهای داخلی بر روی قیمت سهام گروه خودرویی‌ها بی‌تاثیر خواهد بود، زیرا خودروسازان خودرو را به قیمت روز به فروش می‌رسانند و قیمت روز برای هیچ خریداری مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته گذشته ثابت کرده است که مشتری برای خودرو در هر شرایطی وجود دارد و شورای رقابت از بحث قیمت‌گذاری خودرو خارج شده و باید منتظر قیمت‌گذاری خودرو بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.