کد مطلب: ۳۲۰۳۲۳

اخباری که بورس را شادمان کرد

اخباری که بورس را شادمان کرد

امروز دو‌شنبه (14 آبان‌ماه ۹۷) شاخص با افزایش 1241 واحد در رقم 184159 جای گرفت، سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام اخبار شرکت‌های بورسی بر روند صعودی شاخص کل بورس تاثیر مثبت داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز دو‌شنبه (14 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7946 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1241 واحد در رقم 184159 جای گرفت و نماد‎های «کگل، وبملت، وبصادر، شتران، تاپیکو» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شبهرن، فارس، شبریز، شپدیس، شبندر» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند. سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام اخبار شرکت‌های بورسی بر روند صعودی امروز بازار سرمایه تاثیر مثبت داشت؟

حمایت دولت از بازار سرمایه

صحبت‌های امروز صبح رئیس جمهور در وزارت اقتصاد در خصوص اهمیت بازار سرمایه و اعلام حمایت همه جانبه از بورس باعث اعتماد سهامداران به بازار شد. رئیس جمهور در جلسه وزارت اقتصاد عنوان کرد که تحریم به بازار سرمایه کمک کرده و افزایش قیمت ارز باعث شده تا ارقام بازار سرمایه بالا برود؛ بازار سرمایه مسئولیت سنگینی دارد و به همان مقداری که دست بانک‌ها بسته شده، دست بازار سرمایه باز شده است.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه در تالار بورس زمزمه خبر ارسال مدارک افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی 330 درصدی بانک تجارت به بانک مرکزی جدی شد و به همین جهت سهامداران برای نماد وتجارت صفوف خرید تشکل دادند.

آغاز فرآیند تهاتر بزرگ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی

همچنین حجت‌الله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات ایران در گفتگو با فارس اعلام کرد که امیدواریم فرآیند تهاتر 100 هزار میلیارد تومانی بدهی پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی بر اساس تبصره 5 قانون بودجه سال 97، تا چند هفته نهایی شده و اوراق اسناد خزانه برای آن منتشر شود. سهمیه‌ای که برای بانک صادرات در نظر گرفته‌اند 8500 میلیارد تومان است و ما در این چارچوب مطالبات‌مان را از پیمانکاران، شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی وصول و بدهی بانک را با بانک مرکزی تسویه می‌کنیم.

مدیر عامل بانک صادرات ایران افزود: تاکنون مشکل خاصی بابت انجام حواله‌های ارزی وجود نداشته است و تا زمانی که امکان استفاده از سامانه پیام‌رسانی مالی وجود داشته باشد، حواله ارزی هم انجام می‌شود. بانک مرکزی در تلاش است تا سامانه پیام‌رسان جایگزین سوئیفت ایجاد کند، اما هنوز سامانه‌ای جایگزین سوئیفت برای پیام‌رسانی‌های مالی کل سیستم بانکی اجرایی نشده است. انتشار این خبر برروی نماد وبصارد تاثیر مثبتی گذاشت به‌طوری که امروز شاهد اقبال سهامداران نسبت به نماد وبصارد در تالار بورس بودیم.

همچنین دولت کره جنوبی بعد از ماه‌ها مذاکره با ایالات متحده آمریکا سرانجام موفق به اخذ معافیت برای واردات محموله‌های نفتی ایران از سوی واشنگتن شد، اما با وجود تمام معافیت‌ها اکثر نمادهای پتروشیمی و پالایشی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند. همچنین امروز قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا افزایش پیدا کرد که این موضوع بر روی قیمت سهام فولاد و کگل تاثیر مثبتی داشت.

ذخیره معدنی کچاد رو به اتمام است

شرکت معدنی چادرملو هم به نقل از ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی چادرملو از کاهش ذخایر معدنی این مجتمع خبر داد. به گفته وی، ذخیره باقی‌مانده سنگ آهن چادرملو کمتر از ۷۰ میلیون تن است که تا چهار سال آینده به پایان می‌رسد. بر همین اساس این مجموعه برای کوتاه مدت، خرید سنگ آهن از معادن کوچک و متوسط منطقه را به میزان دو تا سه میلیون تن در سال در نظر دارد. در بلند مدت نیز برنامه بهره‌برداری از آنومالی D19 و همکاری در برخی معادن ایمیدرو که از طریق مزایده در حال واگذاری هستند را در دستور کار گذاشته است.

همچنین فردا سه‌شنبه مورخ ( 15 آبان‌ماه 97) 33 میلیون سهم از سهام شرکت توليدات پتروشيمی قائد بصير (سهامی عام) براي اولين بار پس از پذيرش در بازار دوم فرابورس ايران در نماد (شبصير1) به روش ثبت سفارش، عرضه می‌شود.

هفته آینده؛ عرضه 10 درصد سهام کگهر

امروز در فرابورس مراسم معارفه سنگ آهن گهر زمین با حضور مدیرعامل این شرکت در قالب نشست خبری «یک دیدار،یک عرضه» برگزار شد.

شرکت گل‌گهر با 30 درصد سهم، سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه با 27.7 درصد سهم، سرمایه‌گذاری غدیر با 22.5 درصد و توسعه معادن فلزات با 20 درصد سهامداران اصلی به شمار می‌روند که 10 درصد از سهام کگهر به زودی در فرابورس عرضه خواهد شد.

شرکت سنگ آهن گهر زمین در شش ماهه نخست سال مالی 96-97 مبلغ 337 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که نسبت به رقم 121 ریال مدت مشابه سال گذشته افزایش 179 درصدی داشته است. همچنین «کگهر» سال مالی گذشته را با تحقق 446 ریال سود برای هر سهم به اتمام رسانده و توزیع سود نقدی در برنامه نداشته است.

به گفته فعالان بازار سرمایه اگر قیمت عرضه این نماد 600 تومان باشد بیش از 700 میلیارد تومان نقدینگی نیاز است، بنابراین عرضه سهام این شرکت کار درستی است، اما حجم معاملات فعلی کمی پذیرش این اعداد را سخت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.