خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۲۸۴۸

آینده بورس / کارشناسان چقدر به بورس امید دارند؟

آینده بورس / کارشناسان چقدر به بورس امید دارند؟

در روزهایی که شاخص بازار سرمایه برخلاف هفته پیشین افت‌های پی‌درپی را تجربه می‌کند کارشناسان چه چشم‌اندازی نسبت به سهام دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالیکه بازدهی بازار سهام در هفته گذشته مطلوب بود، از روز گذشته منفی شد و روند نزولی را در پیش گرفت و این روند تا امروز ادامه‌دار بوده است.

روز گذشته بازار سهام بیشترین افت خود را به ثبت رساند و با افت هشت هزار واحدی سقوط کرد.

بازار امروز نیز شاهد افت پنج هزار واحدی در ۳۰ دقیقه ابتدایی جریان معاملات امروز بود و روند منفی دیروز را در پیش گرفته است.

آیا کارشناسان نسبت به بورس در سال 98 خوش‌بین هستند یا بدبین؟

پیش‌بینی کارشناسان از آینده بورس در بلندمدت

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل سابق شرکت بورس، در گفتگو با تجارت‌نیوز در پیش‌بینی بازدهی بورس در مقابل دلار و سکه عنوان کرد: بورس یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری است ضمن اینکه سکه و ارز گزینه سرمایه‌گذاری نیستند و سرمایه‌گذار تنها از تورم آنها بهره‌مند می‌شود.

وی گفت: بورس تنها سهام نیست، سرمایه‌گذاری اگر ریسک‌گریز است می‌تواند بر روی اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند.

حمیدمرتضی کوشکی، کارشناس بازار سهام، در خصوص وضعیت بورس در مقابل دلار و سکه و بازار پیشتاز امسال گفت: به نظر من، ما شرکت‌های متفاوتی را می‌توانیم در بازار داشته باشیم که از وضعیت فعلی می‌توانند بهره ببرند. شرکت‌هایی که همچنان می‌توانند سودآوری داشته باشند.

توصیه کوشکی در این‌باره این است: توصیه من این است که دوستان با تحلیل‌های دقیقی که از خود ارائه می‌دهند بر روی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: در کل استفاده از واژه بورس یعنی سرمایه‌گذاری بر روی هر سهم بورس، اما اینکه ما بگوییم که بورس ریسک بسیار بالایی دارد و ما باید سعی کنیم در نمادهایی سرمایه‌گذاری کنیم که همچنان این پتانسیل را دارند که در بازار سرمایه باشند، به این دلیل که شفافیت بالاتری نسبت به بازار سکه و بازار دلار در بازار بورس است.

سینا سلیمانی، کارشناس بازار سهام، درباره وضعیت بورس نسبت به دلار و سکه و وضعیت آنها بیان کرد: نظر شخصی من در این خصوص این است که امسال واقعا بازار سرمایه می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به بازار طلا و دلار رقم بزند و دلیل آن این است که خارج از ریسک‌های قیمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد مثل ریسک نقل و انتقالات بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر به شدت ارزان‌تر است.

وی افزود: من فکر می‌کنم نقدینگی سرگردانی که در اقتصاد ما وجود دارد این موضوع را درک کرده و بخشی از آن وارد بازار شده است اما قطعا بازار ما هم گنجایش این میزان نقدینگی را ندارد و نمی‌توان انتظار داشت که تمام نقدینگی وارد بازار شود.

سلیمانی اضافه کرد: من فکر می‌کنم بازدهی‌ای که بازار سهام از ابتدای امسال رقم زده است تا پایان سال قطعا از سایر بازارها بالاتر خواهد بود.

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت دلار و سکه در سال جاری و نیز تاثیرپذیری نمادها اظهار کرد: به نظر من سهم‌های دلاری یعنی صنایع صادراتی قاعدتا به خاطر چشم‌انداز و انتظارات افزایشی که نسبت به نرخ ارز وجود دارد کماکان می‌توانند بازدهی قابل قبولی را برای سرمایه‌داران داشته باشند.

سلیمانی افزود: با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع و با توجه به سودآوری قابل قبول این شرکت‌ها در سال گذشته، سرمایه‌گذاران می‌توانند سود بدون ریسکی را علاوه بر سودی که از بازار می‌گیرند، از طریق مجمع کسب کنند.

مهدی میرزایی، کارشناس بازار سهام، در خصوص وضعیت بورس در سال جاری در مقایسه با دلار و سکه گفت: با توجه به عقب ماندن بورس از تورم به نظر می‌رسد که بازار سهام جذاب‌تر باشد اما بازار سکه نیز می‌تواند در دو یا سه ماه آینده رالی صعودی را شروع کند، چون به نظر من قیمت انس جهانی می‌تواند در دو یا سه ماه دیگر از اصلاح زمانی چند ساله خارج شود و روند بگیرد.

میرزایی افزود: بازار سکه هم می‌تواند جذاب باشد اما اکنون زمان آن نیست. در زمانی که بازار سهام می‌تواند بالا رود به احتمال زیاد بازار سکه و دلار درجا خواهند زد.

مرتضی عباد، کارشناس بازار سهام، در پیش‌بینی وضعیت بورس و دلار در سال ۹۸ و اینکه کدام یک از نمادها بیشترین تاثیر را می‌پذیرند، گفت: این موقع از سال شرکت‌هایی که سود خوبی را توزیع می‌کنند مورد توجه هستند، علاوه بر این یک سری از شرکت‌ها و سهم‌ها از پارسال عقب مانده‌اند. به نظر من اینها می‌توانند رشد بیشتری را نسبت به بقیه داشته باشند.

وی همچنین در مقایسه وضعیت بورس، دلار و سکه در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال برعکس سال گذشته قطعا فعالیت‌های بورسی بیشتر از سکه و طلا بازدهی خواهند داشت و حداقل در شش ماه اول سال شاهد این روند خواهیم بود.

ولید هلالات، کارشناس بازار سهام، در گفتگو با تجارت‌نیوز در پیش‌بینی وضعیت بورس و دلار در سال ۹۸ و اینکه کدام یک از نمادها بیشترین تاثیر را می‌پذیرند گفت: با توجه به اینکه ما در شرایطی هستیم که بازار ما عمدتا از رشد دلار می‌تواند نوسانات مثبت بگیرد و اینکه بازار سهام ما بر اساس دلار هشت هزار تومانی معامله می‌شود تصور من این است که شرکت‌هایی که درآمدها و سود آنها به دلار وابسته است بیشترین بازدهی را خواهند داشت.

او همچنین خاطرنشان کرد: گروه پتروشیمی، فلزی، معدنی و پالایشگاه‌ها به همراه هلدینگ‌های خود قاعدتا می‌توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند.

پیش‌بینی کارشناسان از بورس در این هفته

در ادامه این نظرات، نظرسنجی ابتدای هفته از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه در خصوص بازار سهام این هفته، نشان می‎دهد که آنها نسبت به وضعیت بازار خوش‌بین بودند اما تاکنون این خوش‌بینی محقق نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.