خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۲۹۳۴

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

جریان‌های پول‌ساز فضای بورس را بحرانی کردند / شاخص بورس برمی‌گردد

جریان‌های پول‌ساز فضای بورس را بحرانی کردند / شاخص بورس برمی‌گردد

اگر به این اعتقاد داشته باشیم که پول می‌تواند جریان‌ساز باشد و با خودش خبر بیاورد می‌توان گفت که همین پول‌های جریان‌ساز، فضای تردید را در بازار سهام پررنگ کرده‌اند.

بازار سهام که در هفته گذشته با بازدهی مطلوب هشت درصد همراه شده بود، در هفته جاری روند نزولی به خود گرفته و با صف فروش‌های سنگین موجب سقوط شاخص کل بورس شده است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص علت ریزش اخیر بورس می‌گوید: علت ریزش بازار را در دو بخش می‌توان بررسی کرد. یکی از آن، بخش بنیادی در شرکت‌های موثر در بازار، گروه‌های مرسوم و صنایع مادر مثل پتروپالایشی‌ها، فلزات، سنگ‌آهنی‌ها و معدنی‌ها بوده که در حال حاضر در متغیرهای اصلی آنها دچار اختلال نشده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: نرخ فروش این شرکت‌ها حدود 30 درصد بالاتر رفته، قیمت ارز که تاثیر مستقیم بر آن‌ها دارد هم افزایش یافته، حتی در بخش فروش در بورس کالا نیز ما با مازاد تقاضا مواجه هستیم.

ترس از رخدادهای احتمالی سیاسی که با آن‌ها مواجه هستیم بازار را تحریک کرده که آن بخش از سرمایه‌گذارانی که پول‌های هوشمند وارد بازار کرده‌اند از این فرصت استفاده کنند که بازار روند اصلاحی به خود بگیرد.

این کارشناس می‌افزاید: تردیدی که در حال حاضر وجود دارد مربوط به تحریم‌های پتروشیمی است. اخباری در بازار مطرح شده که دور بعدی تحریم‌ها در این حوزه است، اما در مجموع ما همواره با تردیدهای زیادی مواجه بوده‌ایم و تردید عاملی نیست که بخواهد بازار را بهم بریزد.

نصیرزاده عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد ترس از رخدادهای احتمالی سیاسی که با آنها مواجه هستیم بازار را تحریک کرده که آن بخش از سرمایه‌گذارانی که پول‌های هوشمند وارد بازار کرده‌اند از این فرصت استفاده کنند که بازار روند اصلاحی به خود بگیرد. به این معنی که در حال حاضر ما شاهد تقابلی بین معامله‌گران و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری که طی ماه‌های اخیر سودهای قابل توجهی گرفته‌اند هستیم و حتی مستعد این هستند که بازار با یک اصلاح مواجه شود و مجددا از فرصت‌های سرمایه گذاری استفاده کنند.

وی در ادامه می‌گوید: بخش دیگری که در خصوص علت ریزش شاخص مطرح است، تعداد سهامداران دارانی هستند که از نظر کمی تعداد بالایی دارند اما از نظر کیفی حجم زیادی پول در اختیار ندارند. این گروه طی هفته‌های اخیر وارد بازار شده‌اند و متضرر اصلی زیان‌های بازار هستند.

اگر به این اعتقاد داشته باشیم که پول می‌تواند جریان‌ساز باشد و می‌تواند با خودش خبر بیاورد می‌توان گفت که همین پول‌های جریان ساز، فضای تردید را در بازار سهام پررنگ کرده‌اند.

این کارشناس تاکید می‌کند: در حال حاضر جوی ایجاد شده که پس از گذشت چند روز اگر روند معاملات را نگاه کنیم میبینیم که این اتفاق افتاده، به این معنی که تعدادی از مجموعه‌ها و نهادهای مالی پرقدرت از 10 روز گذشته شروع به فروش‌های خیلی سنگین در بازار مثبت کرده‌اند. در دیدارهایی که این نهادها با مسئولان بورسی داشته‌اند، این مورد مطرح شده که شرایط بازار طوری رقم بخورد که جو هیجانی بازار کمتر شود، زیرا این بازار به پول‌های جدیدی احتیاج دارد که وارد آن شود، با این روندی که بازار در حال رشد بود پول‌های جدید جذابیتی در این بازار پیدا نمی‌کنند که بخواهند وارد شوند.

نصیرزاده می‌گوید: اگر به این اعتقاد داشته باشیم که پول می‌تواند جریان‌ساز باشد و می‌تواند با خودش خبر بیاورد می‌توان گفت که همین پول‌های جریان ساز، فضای تردید را در بازار سهام پررنگ کرده‌اند.

اگر نهاد و مجموعه‌هایی پرقدرتی که حجم قابل توجهی پول وارد بازار کرده‌اند و می‌خواهند در بازار باقی بمانند باید از امروز یا فردا اقدام به خرید کنند و صف فروش بازار را جمع کنند. اگر این اتفاق حداکثر تا نیمه اول فردا بیفتد، می‌توان به بازار امیدوار بود، در غیر این صورت ترس برای همه به وجود می‌آید.

آیا شاخص بورس از روند نزولی برمی‌گردد؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص برگشت شاخص بورس از روند نزولی می‌گوید: بهترین حالت این است که از امروز باید رگه‌هایی از جمع شدن را در بازار ببینیم و شاهد کاهش حجم فروش‌ها باشیم و این می‌تواند به بازار امیدواری دهد و نهایتا این اتفاق باید فردا بیفتد. اگر نهاد و مجموعه‌هایی پرقدرتی که حجم قابل توجهی پول وارد بازار کرده‌اند و می‌خواهند در بازار باقی بمانند باید از امروز یا فردا اقدام به خرید کنند و صف فروش بازار را جمع کنند. اگر این اتفاق حداکثر تا نیمه اول فردا بیفتد، می‌توان به بازار امیدوار بود، در غیر این صورت ترس برای همه به وجود می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: ما تجربه ریزش بازار در شهریور مهر ماه سال گذشته را داریم اما در حال حاضر فضای بازار، شبیه به فضای مهر سال گذشته نیست. در حال حاضر بازار گزارش‌های 12 ماهه، مجامع شرکت‌ها و گزارش سه ماهه را دارد که از لحاظ منطقی نباید اینگونه عمل کند اما بورس رشد خوبی را طی دو ماهه اخیر داشت و به نظر می‌رسد جریان‌های پولی فضای تردید را در این بازار ایجاد کردند، چون بازار از لحاظ بنیادی تغییر خاصی نکرده که متغیرها زیر سوال بروند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.