کد مطلب: ۳۹۸۳۹۸

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

عواقب بورسی تصمیم ارزی دولت برای داروها / آینده سهم دارویی‌ها چه خواهد شد؟

عواقب بورسی تصمیم ارزی دولت برای داروها / آینده سهم دارویی‌ها چه خواهد شد؟

در صورت حذف ارز 4200 تومانی برای داروها، سهم دارویی‌ها در بورس چه واکنشی نشان خواهد داد؟ یک کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی این تصمیم احتمالی دولت پیش‌بینی می‌کند که برخی سهام از این تصمیم متاثر شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای فوری خطاب به معاون ارزی بانک مرکزی، نسبت به وقوع بحران دارویی در کشور به دلیل عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به منظور واردات مواد اولیه این صنعت، هشدار داد.

وی در این نامه عنوان کرد که دولت بار دیگر به کارخانجات داروسازی ارز تخصیص دهد و‌ برای تسویه حساب به آنها زمان مشخصی اعلام را کند.

خبرها حاکی از آن است که به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات و واردات، تخصیص ارز به تولیدکنندگان دارو متوقف شده بود. اما این مسئله داروسازی‌های بورسی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به همین منظور و در بررسی آثار این روند در شرکت‌های دارویی بازار سرمایه، علیرضا خدایی، کارشناس و تحلیل‌گر صنعت دارویی بازار سرمایه به تجارت نیوز می‌گوید:« درحال حاضر تخصیص ارز 4200 تومانی بسیار دشوار شده است؛ اما در همین راستا بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی مکاتباتی وجود دارد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، دارویی‌ها با مشکل مواجه نخواهند شد. چرا که عمده شرکت‌های دارویی عمده مواد اولیه خود را در انبارهایشان دارند.»

وی در ادامه تصریح کرد:« درحال حاضر روند تخصیص ارز با مشکلاتی مواجه شده و به صورت قطره چکانی این کار را انجام می‌دهند. اما این مسئله در کوتاه مدت تاثیر نخواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه احتمال حذف ارز 4200 تومانی بسیار قوی است، عنوان کرد:« دولت در فکر این هست که با حذف ارز دولتی، جلوی رانت را بگیرد تا از قاچاق جلوگیری شود. اگر این اتفاق رخ دهد، باز هم تاثیری در صورت‌های مالی آنها نخواهد داشت.»

خدایی خاطرنشان کرد:« حتی خود داروسازان هم موافق آزادسازی قیمت هستند، چرا که در این شرایط برای دریافت این ارز با مشکلات بسیاری زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

این تحلیل‌گر دارویی بازار سرمایه با اشاره به اینکه اگر ارز دولتی در بخش دارو حذف شود، تاثیر مثبتی در صورت‌های مالی شرکت‌ها خواهد گذاشت، تصریح کرد:« چرا که در این صورت نرخ‌های جدیدی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام خواهد کرد.»

وی بر این باور است که دولت برای جلوگیری از مشکل باید به جای تخصیص ارز دولتی، بیمه‌ها را تقویت کند تا بیمه‌ها سهم بیشتری را پرداخت کنند و فشاری به مردم وارد نشود.

آینده سهم‌های دارویی

خدایی در خصوص فرصت رشد سهم‌های دارویی عنوان کرد:« بسیاری از سهم‌های دارویی که با رشد پنج برابری مواجه شدند، سهام‌داران باید محتاطانه در خرید آنها اقدام کنند، اما سهم‌هایی که در طول یک سال گذشته تا امروز به این نسبت رشد نکرده‌اند، کماکان جای افزایش دارند.»

این تحلیل‌گر دارویی بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد:« صنعت دارویی از ابتدای سال تا امروز جزو بهترین گروه‌های بازار سرمایه بود و تا آخر سال نیز به همین منوال پیش خواهد رفت. حتی می‌توان گفت که سال 98 را باید سال دارویی‌ها نامید. در این بین اگر ارز 4200 تومانی هم برداشته شود، یک رشد دو چندان خواهند داشت.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.