کد مطلب: ۴۰۷۵۵۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه:

تحلیل رشد مسکنی‌ها در بورس / رونق این گروه در بازار سهام چقدر پایدار است؟

تحلیل رشد مسکنی‌ها در بورس / رونق این گروه در بازار سهام چقدر پایدار است؟

در گزارش مهر ماه بخش مسکن که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه قبل با رشدی یک درصدی همراه بوده است. از نگاه برخی این رشد با وجود نامحسوس بودن، نشانه‌هایی جدی برای تغییر رفتار در این بازار را نمایان می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در گزارش مهر ماه بخش مسکن که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، قیمت خرید مسکن در تهراننسبت به ماه قبل با رشدی یک درصدی همراه بوده است. از نگاه برخی، این رشد با وجود نامحسوس بودن، نشانه‌هایی جدی برای تغییر رفتار در این بازار را نمایان می‌کند. در همین راستا، گروه ساخت و مسکن در بورس نیز در دو روز معاملاتی این هفته ، رشدی چهار درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر در برخی اوراق تسه نیز، شاهد رشد قیمت بودیم.

برآیند رشد این بخش‌ها را در کنار هم شاید بتوان به عنوان نشانه‌ای از توجه مجدد بخش تقاضا به حوزه مسکن و ساخت دانست؛ در همین راستا و برای بررسی این مساله، سلمان خادم‌المله، کارشناس حوزه مسکن و بازار سرمایه و استاد دانشگاه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بازار مسکن به واسطه افزایش قیمت‌های شدید، از تعادل عرضه و تقاضا خارج شده است. بنابراین عمده تقاضایی که در حال حاضر برای مسکن وجود دارد، تقاضای مصرفی بوده و نمی‌توان رشد تقاضا برای این بخش را ناشی از فعالیت سفته‌بازی یا سرمایه‌گذاری دانست.»

خادم‌المله با بیان اینکه با نگاه بر متوسط درآمد خانوار، می‌توان به عدم تحول جدی در تقاضای مسکن اشاره کرد، گفت: «در چند ماه اخیر تا اندازه‌ای در برخی نقاط، قیمت مسکن تعدیل شده است، همین عامل سبب شده که حجم معاملات بالا برود. اما این افزایش حجم به معنی تغییر جدی در تقاضای مسکن نیست.»

وی گفت: «آنچه که در بازار سرمایه و رشد گروه‌های ساختمانی شاهد هستیم، تا حدی به دلیل شرایط خاص بازار سهام بوده و نمی‌توان آن را به طور کامل به بازار مسکن بسط داد، در نتیجه بعید می‌دانم که تحول جدی را در بازار شاهد باشیم.»

این استاد دانشگاه در ادامه افزود:«البته به طور کامل نمی‌توان رشد گروه ساختمانی و نیز رشد انواع تسه را با تحولات جاری بخش مسکن بی ارتباط دانست.»

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بررسی گروه ساختمان و مسکن در بورس، عنوان کرد: «شرکت‌های مسکنی حاضر در بورس هیچگاه متناسب با تحولات و نوسانات بازار مسکن، وضعیت خود را تعدیل یا افزایش نمی‌دهند. چرا که در شرکت‌های ساختمانی بابت حسابداری خاصی که دارند و نیز به دلیل پروژه محور بودن، همپا با بازار مسکن رشد یا افت پیدا نمی‌کنند.»

خادم‌المله در پایان خاطرنشان کرد: «البته به طور کامل نمی‌توان تحرکات اخیر بازار مسکن را در رشد گروه مسکنی در بورس بی‌تاثیر دانست، اما در کل بعید می‌دانم که شاهد تحولی جدی در بخش مسکن و شرکت‌های مسکنی و ساختمانی باشیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    معلوم نشد آخرش گرون میشه یا نه‌
    مثل‌جریان آب و هوا تحلیل میکنید