کد مطلب: ۸۹۵۹۸۵

هوش مصنوعی نهادهای مالی بازار سرمایه را تقویت می‌کند

هوش مصنوعی نهادهای مالی بازار سرمایه را تقویت می‌کند

دبیر کل کانون کارگزاران گفت: هوش مصنوعی موجب تقویت نهادهای مالی حاضر در بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، عظیم ثابت در همایش هوش تجاری در بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: بازار سرمایه در سال‌های اخیر رشد شتابان را در پیش گرفته و احساس نیاز به فناوری‌های هوش مصنوعی روز به روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: اقدام شرکت رایان افزا موجب تقویت بهره‌مندی صنعت کارگزاری از هوش مصنوعی می‌شود، در حال حاضر یکی از مسائلی که برای مدیران اهمیت دارد تجزیه و تحلیل داده‌ها است زیرا موجب ارتقا سطح شرکت ها می‌شود.

دبیر کل کانون کارگزاران گفت: این کانون به عنوان یک نهاد خودگردان از بحث هوش مصنوعی استقبال می‌کند زیرا این امر موجب تقویت کارگزاران می‌شود، انتظار می‌رود تا بتوانیم در سال‌های پیش‌رو بتوانیم شاهد پیشرفت تکنولوژی باشیم.

ثابت در پایان گفت: طی سه دهه اخیر شاهد پیشرفت فناوری ها هستیم، تصمیماتی در خصوص توسعه oms ها (سیستم مدیریت سفارش) اتخاذ شده است، از کارگزاران نیز انتظار می‌رود که پابه پای شرکت‌های تکنولوژی حرکت کنند زیرا قطعا این امر می‌تواند موجب موفقیت مدیران شود.

مشکل اصلی توسعه زیرساخت‌های الکترونیک

حسین عبده تبریزی، این تحلیلگر بازارهای مالی در همایش هوش تجاری در بازار سرمایه که روز جاری اظهار داشت: صنعت کارگزاری ایران با توجه به محدودیت‌های بین المللی، در میان همسایگان یکی از بزرگترین‌ها به شمار می رود.

وی با بیان این که صنعت کارگزاری در حال حرکت به سمت یکپارچگی با فناوری‌ها است، گفت: تکنولوژی به قدری بر صنعت کارگزاری تاثیر گذاشته که توانسته سطح این نهادهای مالی را افزایش دهد.

عبده تبریزی افزود: در حوزه یکپارچگی فناوری در حوزه کارگزاری شاهد دسترسی گسترده به فناوری، ارتقا سطح اتوماسیون و کارایی، راه اندازی سامانه های کارگزاری آنلاین و یکپارچگی عمیق تر فناوری با بلاک چین و هوش مصنوعی هستیم.

این تحلیلگر بازارهای مالی تصریح کرد: تحولات تکنولوژی موجب حرکت به سمت سامانه‌های معاملاتی آنلاین و موبایل محور، ادعای دسترسی آزادانه تر به فرصت سرمایه‌گذاری و عدالت بیشتر (کاهش دستکاری‌ها)، افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌ها و... شده است.

وی، تحریم‌ها را مشکل اصلی توسعه زیرساخت‌های الکترونیک در بازار سرمایه دانست وگفت: صنعت کارگزاری با توجه به محدودیت های بین المللی، در میان همسایگان یکی از بزرگترین ها به شمار می رود.

عبده تبریزی با تاکید بر این که در بحث مقررات فناورانه محور اقدامات جدی انجام نشده، بیان کرد: نیازمند برنامه‌ریزی‌های متعدد در این حوزه هستیم.

حفظ و ارتقای حقوق سهامداران

وی با اشاره به حفظ و ارتقای حقوق سهامداران از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: تاکنون اقدامات متعددی از سوی این نهاد برای حفظ حقوق سهامداران انجام داده شده و اتفاقات متعددی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد به سبب تصمیمات خلق و الساعه است.

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: هزینه‌های اداره نهادهای مالی سنگین است ودر سال های پیش رو شاهد ادغام کارگزاری‌ها خواهیم بود.

تبریزی گفت: مشارکت کارگزاری ها با فین تک ها تا حدودی شروع شده و سازمان بورس نیز اقداماتی را در این امر انجام داده است.

وی بیان کرد: محدودیت‌های معاملات الگوریتمی باید رفع شود زیرا این حوزه موجب افزایش نقدینگی شده است، معاملات الگوریتمی در کشورهای در حال توسعه روند رو به رشدی را داشته است.

این تحلیلگر بازارهای مالی گفت: کارگزاری ها توانسته‌اند با ورود به حوزه آموزش موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، محیط سالم بازار، حرفه‌ای‌تر شدن معاملات، کاهش سفته بازی و... شوند.

تبریزی در ادامه گفت: چالش های صنعت کارگزاری تلاطمات بازار سرمایه به سبب مسائل اقتصادی و سیاسی، موانع تنظیم گری، رقابت بالا، چالش‌های فن‌آورانه و کمبود نیروی انسانی متخصص و... اشاره کرد.

نقش حاکمیت شرکتی

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: حاکمیت شرکتی آن طور که باید نتوانسته نقش چشمگیری داشته باشد در این امر کارگزاری‌ها می‌توانند نقش چشم گیری داشته باشند.

تبریزی گفت: کارگزاری‌ها نمی‌توانند تنها با معاملات تامین مالی کنند بلکه باید به سمت آموزش نیز پیش روند، این نهادهای مالی باید به مسائل بلاک چین توجه کنند، آن ها باید بتوانند نقش خود را در حوزه مربیگری افزایش دهند.

این تحلیلگر بازارهای مالی در پایان گفت: سرمایه‌گذاری پایدار نیازمند اقتصاد و تصمیمات سیاسی پایدار است.

رابطه بین توسعه بازار با توسعه تکنولوژی

در ادامه حجت اله فرهنگیان، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا نیز اظهار کرد: شرکت رایان هم افزا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و همیشه به عنوان یکی از بال های تکنولوژی بازار فعالیت می‌کرد.

وی افزود: بین توسعه بازار با توسعه تکنولوژی ارتباط مستقیمی وجود دارد به طوری که هرچه بازار تعمیق یابد نیازش به تکنولوژی افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت رایان هم افزا گفت: شرکت رایان هم افزا به واسطه ورود به لاین های جدید وتامین نیازهای کارگزاری ها و نهادهای مالی بنا را بر توسعه سامانه‌ها گذاشته است.

فرهنگیان با اشاره به این که سامانه هوشیار، داده‌های خام را به داده‌هایی با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌کند تا کارگزاران بتوانند به دنیای جدیدی وارد شوند، گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه های نهادهای مالی تجزیه و تحلیل داده‌ها است که این سامانه این مسئله را رفع می‌کند.

مدیرعامل شرکت رایان هم افزا از راه‌اندازی هلدینگ رایان‌هم‌افزا در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با این اقدام نقش جدی را در بخش تکنولوژی بازار سرمایه ایفا می کنیم. 

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.