فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۳۵۶

ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی ۶۵.۵ هزار میلیارد ریالی شد

ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی ۶۵.۵ هزار میلیارد ریالی شد

مجموع ارزش معاملات روزانه ثبت شده در این بازار طی هفته اخیر منتهی به روز سوم مرداد ماه به ۶۵ هزار و ۵۵۷ میلیارد ریال رسید؛ ۷۴ درصد کل ارزش معاملات این بازار مربوط به فروش فرآورده‌های هیدروکربوری در رینگ بین‌الملل بود.

به گزارش تجارت نیوز،

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه سوم مرداد ماه از فروش ۱۹۱ هزار و ۵۷۶رتن محصول در این بازار با مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۴۸ هزار و ۶۴۷  میلیارد ریال حکایت دارد.

شرکت پالایش نفت امام خمینی با فروش ۱۰۰ هزار تن گاز مایع از این رینگ در صدر برترین فروشندگان این بازار قرار گرفت. در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه سوم مرداد ماه، شرکت پالایش نفت امام خمینی ۱۰۰ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه ۴۴۵ دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۳۰۰ هزار تن به ثبت رسید و برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت قیمتی با یکدیگر بپردازند و به این ترتیب متوسط نرخ فروش این محصول با ثبت متوسط رشد ۱۴ درصدی به ۵۰۷ دلار به ازای هر تن رسید. با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۷ هزار و ۲۹۱ تومان، این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۲۳ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال را رقم زد.

مجتع گاز پارس جنوبی نیز در روز سوم مرداد ماه ۲۰ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۱۶۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی برابر ۴۵ هزار تن به ثبت رسید، برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه متقاضیان را به رقابت قیمتی واداشت و به این ترتیتب متوسط نرخ فروش این محصول به منفی ۱۳۵ پریمیوم دلار به ازای هر تن رسیدو با احتساب نرخ دلار سنا، این معامله مجموع ارزش ریالی معادل ۴ هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال را رقم زد. 

ارزش رینگ داخلی ۹.۷ هزار میلیارد ریالی شد

۳۹ هزار و ۹۶۷ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی طی هفته اخیر منتهی به سوم مرداد ماه از رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۹ هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت پالایش نفت اصفهان با فروش ۶ هزار و ۵۰۰ تن آیزوفید با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. این در حالی بود که شرکت پالایش نفت امام خمینی با ثبت فروش ۵ هزار تن سی‌اوسی با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۷۶ میلیارد ریال دومین فروشنده برتر رینگ داخلی در هفته گذشته بود.

فروش ۵.۹ هزار میلیارد کیلووات ساعت برق

طی هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه سوم مرداد ماه بالغ بر ۵ میلیارد و ۸۹۲ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلو مشتقه بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۶ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال را در بورس انرژی ایران رقم زد. تابلو مشتقه برق از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در بورس انرژی ایران راه‌اندازی شد؛ از این زمان بخش عمده‌ای از معاملات برق میان نیروگاه و شرکت‌های توزیع از این بستر معاملاتی انجام می‌شود. مطابق قانون برنامه هفتم توسعه تا پایان این برنامه باید ۶۰ درصد فروش برق کشور از طریق بورس انرژی انجام شود؛ در حال حاضر و در پی راه‌اندازی تابلو مشتقه برق در بورس انرژی ایران، این هدف محقق شده است.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.