فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۴۱۲

چرا بورس بحران دارد؟

چرا بورس بحران دارد؟

بازار سهام اینروزها با دوگانه "حمایت و عدم حمایت از بازار" دست به گریبان است.

به گزارش تجارت نیوز،

در حالیکه برخی از کارشناسان بورسی هر گونه حمایت از بورس را تصنعی و مقطعی مطرح می‌کنند اما برخی دیگر می‌گویند بازار سهام در این مقطع نیازمند حمایت است.

درهمین رابطه همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، در خصوص جلسه شورای عالی بورس در روز سه‌شنبه گفت: حمایت بانک‌ها از بورس تصمیم درستی است.این بازار درگیر مشکلات سنتی است و ارزش بازار سرمایه نسبت به نقدینگی قابل معامله و موجود در آن بسیار کم است.

آنطور که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد؛ حتی نقدینگی برای خرید یک درصد از ارزش هر شرکتی که باید در بازار سرمایه عرضه شود نیز وجود ندارد.

در بازارهای بین‌المللی، سرمایه میان کشورها جابجا می‌شود و همیشه نقدینگی وجود دارد اما در ایران چنین امکاناتی وجود ندارد و همیشه در بازار، تقاضای ضعیف‌تری نسبت به سمت عرضه وجود دارد.

به این کارشناس،بازار سهام نیازمند تصمیمات جدی است. درگذشته نیز تصمیماتی مانند ایجاد صندوق تثبیت، صندوق توسعه گرفته شد.اما امسال بازارگردانی به صورت ناگهانی، اختیاری شد و این تصمیم ضربه بزرگی به طرف تقاضای بازار زد.

به این ترتیب می توان بیان کرد؛ یکی از مشکلاتی که بازار سرمایه با آن گریبان است، اختیاری شدن بازارگردانی است و همانطور که در قانون پیش‌بینی شده است، بازارگردان‌ها باید تبدیل به "کارگزار-معامله‌گر" شوند تا بتوانند بازار را کنترل کنند.

در نبود بازارگردان‌های قوی و مسائلی که برای صندوق توسعه پیش آمد، حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه گزینه مناسبی است، البته که باید از سایر ابزارها هم استفاده کرد و تا برای نقدینگی‌ای که بازار را در حالت تعادل نگه می‌دارد، یک فکر اساسی شود.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.