کد مطلب: ۸۹۰۵۱۴

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

عربستان به دنبال هوش مصنوعی؛ ایران به دنبال رفع فیلترینگ!

عربستان به دنبال هوش مصنوعی؛ ایران به دنبال رفع فیلترینگ!

در حالی‌که عربستان و امارات طرح‌های تشویقی و تسهیلات برای شرکت‌های حوزه آی‌تی در نظر گرفته‌اند، شرکت‌های ایرانی به دنبال حداقل‌های این حوزه هستند و تنها درخواستشان دسترسی به اینترنت سریع و آزاد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عربستان و امارات یک بودجه سنگین برای هوش مصنوعی اختصاص دادند و اعلام کردند که هر فرد یا هر مجموعه، فارغ از اینکه از کدام کشور باشد اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری کند از تمام مالیات‌ها و عوارض دولتی معاف می‌شود، ضمن آنکه تسهیلات ویژه‌ای از جمله استقرار دفتر شرکت در شهر تمام‌هوشمند نئوم به آن‌ها اعطا خواهد شد.

با این حال، در این سوی دریا و ۳۰۰ کیلومتر دورتر از عربستان و امارات، کشوری قرار دارد که هنوز چالش اصلی آن اینترنت سریع، امن و ارزان است و مطابق قانون از اپلیکیشن موبایل تا گروه تلگرامی که بیش از پنج هزار نفر عضو داشته باشد، علاوه بر گرفتن مجوز باید با دولت نیز همکاری کند. 

سعید رسول‌‌اف، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص چالش‌های حوزه آی‌تی و موبایل گفت: در دو سال اخیر اتفاقات عجیبی در این حوزه رخ داده که برخی از آن‌ها هنوز جواب منطقی ندارد و حتی حاضر نیستند علت آن را توضیح دهند.

ورشکستگی فعالان حوزه آیفون 

وی ادامه داد: تحریم‌ها سبب شد شوک عظیمی به این بخش وارد شود اما متخصصان ایرانی توانستند باز هم کار خود را ادامه دهند. به طور مثال شرکت اپل خدمات‌دهی به افرادی که داخل ایران هستند را محدود کرده بود، اما باز ما توانستیم بر این محدودیت‌ها غلبه کنیم و برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مشابه تولید کردیم که دارندگان گوشی‌های آیفون بتوانند از این گوشی استفاده کنند؛ اما ناگهان بدون هیچ توضیح منطقی واردات این گوشی ممنوع می‌شود و عملا افراد و مجموعه‌هایی که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده بودند و مشغول فعالیت بودند، بیکار شدند. 

نایب‌رئیس کمیسیون نوآوری اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: امروز گوشی آیفون در کشور تبدیل به یک چالش جدی شده است؛ چرا یک کاربر ایرانی نباید از گوشی‌های فلگ شیپ برندهای مختلف مانند اپل استفاده کند؟ به هر حال خیلی از مردم دوست دارند از این دیوایس استفاده و با آن کار کنند. اما هنوز هم مشخص نیست چرا واردات آیفون ممنوع شده است. 

7 میلیون کسب و کار اینستاگرامی

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در حالی‌که هر سال کشورهای مختلف کنگره‌ها و نمایشگاه‌های گوناگونی برگزار می‌کنند تا صنعت‌گران و بخش‌های مختلف اکوسیستم کشور و اقتصاد با فناوری، مخصوصا هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوند و از آن بهره بگیرند، اما یکی از برنامه‌های ما در کنگره زیست بوم موبایل، این است که از دولت و حاکمیت، ساده‌ترین زیرساخت‌های اولیه، یعنی اینترنت امن، سریع و ارزان را مطالبه کنیم. یعنی هر کاربر بتواند به راحتی به اینترنت همراه یا ثابت دسترسی داشته باشد. 

وی ادامه داد: با آمار و ارقام می‌خواهیم نشان دهیم که فیلترینگ اینستاگرام چه بر سر 40 میلیون کاربر آورده است که حداقل 30 درصد آن کسب و کارهایی بودند که غالبا خانگی و یا متعلق به زنان سرپرست خانوار بود. این یک واقعیت است و مسئولان ما باید قبول کنند که در دنیای امروز به خصوص در حوزه آی‌تی و اینترنت چیزی به‌عنوان دیوار یا فیلترینگ معنی نمی‌دهد. 

رسول‌اف افزود: چالش دیگر این حوزه، منابع انسانی است؛ با اینکه مدیران وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات می‌گویند ما در دانشگاه‌ها آموزش می‌دهیم و حتی در مدارس آموزش مقدماتی را آغاز کردیم، اما واقعیت این است که در این حوزه کمبود متخصص داریم. حتی افرادی که تسلط نسبی در این حوزه داشته باشند هم به حداقل رسیده است، در حالی‌که سه سال پیش بازار کار ما مملو از این متخصصان بود؛ اما متاسفانه شرایط اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر سبب شده است که بسیاری از این افراد از کشور مهاجرت کنند. 

چالش نیروی انسانی

رسول‌اف تصریح کرد: امروز برای جذب متخصصان ایرانی و حتی نیروهای نیمه‌ماهر بین کشورهای حوزه خلیج فارس و کمپانی‌هایی کانادایی رقابت وجود دارد؛ در حالی‌که بسیاری از این افراد تا آخرین لحظه تلاش داشتند که در کشور بمانند، اما وقتی ابزار این کار یعنی اینترنت سریع، ارزان و امن وجود ندارد دیگر فرصت یا موقعیتی برای کار کردن به وجود نمی‌آید. 

وی در پایان تصریح کرد: تشکل‌ها و انجمن‌های این حوزه جزو همین اکو سیستم هستند و در آن فعالیت می‌کنند و ما به نمایندگی از فعالان این صنعت به دنبال بیان چالش‌ها و مشکلات این حوزه به دولت و حاکمیت هستیم؛ یکی از اهداف کنگره زیست‌بوم موبایل ایران نیز همین است که مستقیم و در بالاترین کیفیت این چالش‌ها را نشان دهد و عواقب‌ عدم رفع آن‌ها را بیان کند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به صفحه بازار کالا مراجعه کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.