کد مطلب: ۸۹۲۳۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعلل در تخصیص ارز نهاده‌ها، مرغ را گران کرد/ مرغ‌های دولتی گوشت ندارند!

 تعلل در تخصیص ارز نهاده‌ها، مرغ را گران کرد/ مرغ‌های دولتی گوشت ندارند!

گزارش‌های میدانی حاکی از افزایش چشمگیر قیمت مرغ در بازار و فروش آن تا محدوده 120 هزار تومان است. فعالان بازار علت این امر را افزایش نامتعارف نرخ سویا به دلیل تعلل در تخصیص ارز می‌دانند. بدین ترتیب اکنون هر کیلو مرغ در شهرهای مختلف کشور بین 90 هزار تا 120 هزار تومان عرضه می‌شود و در مناطقی از تهران نرخ‌های بالاتری هم دارد. در این بین برخی خرده‌فروشی‌ها به فروش مرغ دولتی با قیمت 78 هزار تومان روی آورده‌اند که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد این محصولات گوشت چندانی ندارند و شاکله آن را استخوان مرغ تشکیل می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت مرغ در سطح خرده‌فروشی‌ها به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسیده و این محصول در برخی فروشگاه‌های آنلاین حتی تا ۱28 هزار تومان هم فروخته می‌شود.

اخیرا هم معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفته که قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح خرده‌فروشی‌های تهران ۹۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت متوسط در کشور ۸۸ تا ۹۲ هزار تومان است و اتاق اصناف درباره کمبود عرضه و گران فروشی مرغ در کشتارگاه به وزیر جهاد کشاورزی نامه نوشته است.

همچنین مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار هم اعلام کرده که هر کیلو مرغ در مراکز میوه و تره‌بار ۷۶ هزار تومان در میادین به مردم تحویل داده می‌شود و هر فرد می‌تواند فقط اقدام به خرید سه عدد مرغ کند.

این در حالی است که قیمت مصوب مرغ در بازار ۷۸ هزار تومان است. اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان به دلیل وضعیت نابسامان تامین خوراک طیور، خواهان افزایش نرخ مصوب هستند.

در این بین مشاهدات میدانی از یکی از خیابان‌های شرق تهران که خرده‌فروشی‌های آن مدعی فروش مرغ 78 هزار تومانی شده‌اند نشان می‌دهد این مرغ‌ها گوشت چندانی ندارند و مشتریان صرفاً برای خرید استخوان مرغ هزینه می‌پردازند. 

البته این اولین بار نیست که قیمت‌گذاری دستوری و فاصله آن با واقعیت‌های موجود در هزینه تولید، اعتراض مرغ‌داران را در پی داشته است.

گفته می‌شود علت این وضعیت افزایش قیمت سویا به دلیل تاخیر در تخصیص ارز است. بهانه کمبود ارز در شرایطی از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح می‌شود که فساد مربوط به واردات چای در روزهای اخیر خبرساز بوده و در این پرونده شرکت دبش بیش از سه میلیارد دلار ارز دریافت و بخشی از آن را در بازار آزاد فروخته است.

قیمت سویا به ۴۰ هزار تومان رسید

در رابطه با مشکلات بازار مرغ، پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ اظهار کرد: دلیل این وضعیت را باید از مسئولان بپرسید. آن‌ها باید پاسخ دهند که چرا قیمت سویا به ۴۰ هزار تومان رسیده است؟

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از مرغ‌داران با نصف ظرفیت جوجه‌ریزی می‌کنند و توان تولید ندارند. بنابراین مرغ در بازار کم است و این شرایط باعث افزایش قیمت شده است.

فروغی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و مرغ کشته ۷۳ هزار تومان اعلام شده، تصریح کرد: اما این قیمت با در نظر گرفتن نرخ ۱۹ هزار تومان برای سویا تعیین شده است. همچنین در آن زمان که نرخ مصوب مرغ ۵۲ هزار تومان اعلام شد، قیمت جوجه ۱۵ هزار تومان بود، اما الآن در بازار به ۳۳ هزار تومان رسیده است.

بنابراین به گفته وی در حال حاضر قیمت مرغ بالای ۶۰ هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود. بارها هم درخواست افزایش قیمت را مطرح کرده‌ایم، اما گوش شنوا وجود ندارد.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه گفته می‌‌شود علت افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های طیور، کمبود و تاخیر در تخصیص ارز است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید مشکلات ارزی از حیطه مسئولیت‌های آن‌ها خارج است و برنامه‌ای هم برای حل مشکلات ندارند. اما سوال ما این است که چطور سویا با قیمت آزاد در بازار پیدا می‌شود، اما به قیمت مصوب نمی‌توانند به مرغ‌داران عرضه کنند؟ اما تاکنون جوابی نگرفتیم. در مجموع اگر قیمت مرغ اصلاح نشود، وضعیت بدتر هم خواهد شد.

حذف پروتئین از سفره مردم

این شرایط در حالی است که در سال‌های گذشته بارها به این موضوع اشاره شده که افزایش قیمت گوشت قرمز باعث شده، مردم مرغ را جایگزین گوشت کنند. موضوعی که سال گذشته نیز پیش از اجرای طرح موسوم به جراحی اقتصادی از سوی دولت رئیسی به او گوشزد شد.

چراکه بیم آن می‌رفت، افزایش قیمت مرغ باعث شود مصرف این محصول پروتئینی مهم نیز کاهش یابد. اما در نهایت این تصمیم اجرایی شد و با افزایش چشمگیر قیمت مرغ و عبور آن از 110 هزار تومان در مقاطعی، سرانه مصرف مرغ با افت شش کیلوگرمی به ۲۶ کیلوگرم کاهش یافت.

ماهی هم که عموما به دلیل قیمت‌های بالا هیچ وقت جایگزین گوشت و مرغ نبوده، اما کنسرو تن ماهی که محصول مهمی در سبد خانوار اقشار ضعیف بود نیز حالا با افزایش قیمت چشمگیر، حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و بعید است که با این قیمت‌ها بتواند جایگزین گوشت و مرغ در سفره اقشار ضعیف‌تر شود. بنابراین به نظر می‌رسد جای خالی محصولات پروتئینی در سفره مردم هر روز محسوس‌تر می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.