خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۰۹۶۳

مشاور پیشین بانک جهانی پاسخ می‌دهد:

آیا نرخ سود بانکی امسال افزایش می‌یابد؟

آیا نرخ سود بانکی امسال افزایش می‌یابد؟

مشاور پیشین بانک جهانی در خصوص نرخ سود بانکی در سال 97 عنوان کرد: به احتمال زیاد نرخ برگشت صندوق‌های سرمایه افزایش پیدا کند و انتظار نمی‌رود که سود بانک‌ها افزایشی داشته باشد.

فریبا تاجدینی: بانک‌ها و موسسات اعتباری با دادن نرخ سودهای بالا و گزینه‌های متنوع سرمایه‌گذاری رقابت سختی را در جهت جذب سپرده‌های مردم و نهادهای تولیدی در بین خود ایجاد کرده‌اند. نرخ سود بانکی از جمله متغیرهایی است که اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمدتقی وزیری، مشاور پیشین بانک جهانی در گفت‌گویی با تجارت‌نیوز ، نرخ سود بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار می‌دهد و در خصوص احتمال افزایش نرخ سود بانکی می‌گوید: در حال حاضر بیشتر توجه‌ها به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و سعی می‌شود با افزایش نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مردم را به شرکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه در بانک‌ها چه در بیمه‌ها و چه در بازار بورس علاقه‌مند کنند و سرمایه‌ها را در اختیار تولید قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: به احتمال زیاد نرخ برگشت صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند و انتظار نمی‌رود که سود بانک‌ها افزایشی داشته باشد، چون بالاتر رفتن نرخ سود بانکی به زیان کشور تمام خواهد شد و رشد اقتصادی را کاهش خواهد داد.

وزیری با اشاره به موضوع تامین مالی شرکت‌ها از طریق بانک عنوان می‌کند: تامین سرمایه بنگاه‌های تولیدی از طریق بانک‌ها باید سهم کوچکی در بین دیگر نهادها داشته باشد. بنگاه‌ها باید فقط برای تامین سرمایه در گردش خود از بانک‌ها وام بگیرند نه اینکه بخواهند وام‌های بلند مدت خود را پرداخت کنند.

وی می‌افزاید: اینکه نهادهای تولیدی جهت تامین سرمایه برای اصلاح ساختار از بانک وام می‌گیرند کار درستی نیست و در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد. برای تامین سرمایه باید از بورس یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد که بهترین روش در تمام دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، در ایران نیز همین روند باید پیش گرفته شود.

مشاور پیشین بانک جهانی در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز در خصوص عدم موفقیت نهادهای تامین سرمایه به جز بانک در سال‌های اخیر تصریح می‌کند: به جز بانک دیگر نهادهای تامین مالی بنگاه‌ها به سه دلیل ناموفق بوده‌اند، اول اینکه نیروی متبحر و متخصص برای مدیران این صندوق‌ها وجود ندارد. دوم اینکه گزینه‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار محدود است و نرخ برگشت سرمایه آن پایین است. دلیل آخر را می‌توان عدم وجود قوانین برای ایجاد اعتمادسازی توسط سازمان بورس و اوراق بهادارعنوان کرد.

وزیری ادامه می‌دهد: در یک نشست تخصصی در یازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه که اخیرا برگزار شد، راهکارهایی بیان شد. ازجمله این راهکارها این است که بورس درصدد تربیت مدیران متخصص سرمایه بین‌الملل در ایران باشد. همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین قوانین مناسب در جهت اعتماد سازی سرمایه‌گذاران را در دستور کار خود قرار دهد. متنوع کردن گزینه‌های سهام در صندوق‌های سرمایه از دیگر راهکارها است که می‌تواند ریسک را پایین و نرخ برگشت سرمایه مناسبی را ایجاد کند.

وی در پایان می‌گوید: امید است در سال 1397 با تعیین یک نرخ سود بهینه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آینده‌ای نزدیک مجرای تامین سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و شاهد رشد این صندوق‌ها باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.