خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۱۳۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مالیات بر سپرده‌های بانکی چقدر جدی است؟

مالیات بر سپرده‌های بانکی چقدر جدی است؟

دبیر تشخیص مصلحت نظام از رصد حساب‌های بانکی و افزایش درآمدهای مالیاتی کشور از طریق گرفتن مالیات از سپرده‌های بانکی خبر داده و این درحالیست که سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات بر سپرده‌های بانکی را رد کرده است.در عین حال تاکنون محسن رضایی سخنان قبلی خود را تکذیب نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان امور مالیاتی طی چند روز اخیر خبرساز شده است، در هفته گذشته این سازمان در بخشنامه‌ای اعلام کرد که خریداران سکه‌های پیش فروشی که در سال 97 سکه‌های خود را دریافت کرده‌اند، باید مالیات عایدی بر سرمایه‌شان را پرداخت کنند.

پس از انتشار این بخشنامه، شایعاتی در خصوص وضع مالیات از سپرده‌های ریالی و ارزی نیز به گوش رسید.

اما قاسم پناهی، دستیار ویژه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدای هفته جاری ضمن غیرقانونی دانستن دریافت مالیات از سپرده‌های ارزی و ریالی، در پاسخ به این سوال که آیا دولت بنا دارد از سپرده‌های ارزی نیز مالیات دریافت کند؟ گفت: سپرده‌های ریالی و ارزی طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند.(تسنیم)

با این حال، محسن رضایی، دبیر تشخیص مصحلت نظام در مصاحبه تلویزیونی چند روز پیش با برنامه نگاه 1 اظهار کرد که 12 هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر سپرده‌هایی که مبالغشان بیشتر از 20 میلیارد تومان بوده،به درآمدهای مالیاتی افزوده شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود تحت عنوان «سرکشی مالیاتی به سپرده‌های کلان؟» به این موضوع پرداخته که پیش‌تر مسوولان مالیاتی بحث ورود به تراکنش‌های مشکوک را مطرح کرده بودند، اما خبر محسن رضایی و سرکشی به حساب‌های بانکی با یک حد اعتباری مشخص موضوع جدیدی در مالیات‌ستانی به حساب می‌آید.

این روزنامه به سخنان تقوی‌نژاد، رئیس سابق سازمان مالیاتی اشاره کرده که معتقد بود باید سپرده‌های کلان بانکی نیز بررسی و از آنها مالیات اخذ شود، اما به نظر می‌رسد این کار تا پایان دوره ریاست او انجام نشده است؛ ولی این صحبت‌های محسن رضایی شائبه رصد اطلاعات حساب سپرده‌گذاران بانکی را تقویت کرده است.

بر اساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز، از سازمان امور مالیاتی در خصوص صحت اظهارات محسن رضایی، روابط عمومی این سازمان به تجارت‌نیوز اعلام کرده است: سازمان امور مالیاتی تا به امروز در رابطه با سپرده‌ها مالیاتی نگرفته است، آقای پناهی نیز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه در پاسخ به سوال خبرنگاران به این موضوع اشاره کرده است که موضوع مالیات بر سپرده‌ها صحت ندارد. به احتمال زیاد موضوع مورد بحث دبیر تشخیص مصحلت نظام، موضوع تراکنش‌های بانکی است. طبق قانونی که به تصویب رسید و سازمان اجازه دارد تراکنش‌های سنگین و مشکوک را بررسی کند، یک سری از فرارهای مالیاتی شناسایی شده و از طریق بررسی تراکنش‌ها درصد زیادی از فرارهای مالیاتی کشف و وصول شده است.

طبق این اعلام، سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بانکی دسترسی ندارد و نمی‌تواند بر این سپرده‌ها مالیات وضع کند.

در حالی که سازمان امور مالیاتی گرفتن مالیات از سپرده‌ها را رد کرده اما هیچ گونه خبری منبی بر تکذیب آن از سوی دبیر تشخیص مصحلت نظام یا دفتر وی فعلا که منتشر نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.