کد مطلب: ۳۸۹۴۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش چراغ‌ خاموش نرخ سود بانکی

افزایش چراغ‌ خاموش نرخ سود بانکی

شنیده‌ها حاکی از افزایش چراغ خاموش نرخ سود بانکی است. برخی بانک‌ها در روزهای اخیر سودهای بیش از 20 درصدی نیز پرداخت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار در 68 روز اخیر معادل 24.7 درصد افت ارزش را تجربه کرده است. در کنار بازار ارز، بازاهای طلا و سکه نیز با افت ارزش مواجه شده‌اند.

افت قیمت شدید این بازارها علامت سوال بزرگی را در خصوص علل این کاهش ایجاد کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به علل کاهش قیمت در بازار ارز و به خصوص دلار پرداخته که از افزیش چراغ خاموش نرخ سود بانکی نیز نام برده است.

در این گزارش آمده که « برخی از اخبار حاکی از آن است که طی یک ماه گذشته، برخی از بانک‌ها نرخ سود خود را چراغ خاموش به بالای ۲۰ درصد برده‌اند. شماری از فعالان باور داشتند، شاید این موضوع در جذب نقدینگی تا حدی موثر عمل کرده باشد و با توجه به کاهش نوسانات، افراد ترجیح داده باشند ریال خود را به بانک‌ها روانه کنند.»

آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار به شهریور ماه سال 96 برمی‌گردد که بر اساس آن بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند به سپرده‌های بلندمدت یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و به سپرده‌های کوتاه‌مدت تا حداکثر ۱۰ درصد نرخ سود را محاسبه کنند.

بر اساس آخرین پیگیری‌های تجارت‌نیوز از نرخ سود بانکی در بانک‌های مختلف نشان می‌دهد کمتر بانکی نرخ‌های مصوب نرخ سود را رعایت می‌کند؛ به نحوی که در قالب عنوان مختلف شروط میزان سپرده نرخ سود بلندمدت خود را بالا برده‌اند.

این تغییرات به نحوی است که موسسه‌ای مثل کوثر حدودا دو برابر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به سپرده‌های کوتاه‌مدت سود می‌دهد، این نوع سپرده‌ها در موسسه کوثر نرخ سود 19.90 می‌گیرند.

به طور میانگین این امکان در بانک‌های کشور وجود دارد که با میزان سپرده حداقل 50 میلیون تومانی بین 18 تا 20 درصد سود به سپرده‌گذار تعلق بگیرد.

یک منبع آگاه در شبکه بانکی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: نرخ سود در بانک‌ها باید زیر 20 درصد باشد به این علت که اوراق گواهی سپرده 18 درصد وجود دارد، ولی نرخ‌های مصوبی که به طور رسمی در شبکه بانکی عمل می‌کند همان نرخ سود 15 درصد مصوب شورای پول و اعتبار است. هیچ بانکی اجازه ندارد نرخ سود بیشتر از 20 درصد پراخت کند. با این حال بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد بانک‌هایی هستند که بیش از 20 درصد هم سود پرداخت می‌کنند. بانک آینده از جمله این بانک‌هاست که به گفته اپراتور چند شعبه این بانک امکان دریافت سود بیش از 20 درصدی برای برخی از سپرده‌ها وجود دارد.

پیش از این نیز در تابستان سال گذشته تجارت‌نیوز از پرداخت سود‌های بالای 20 درصد در برخی از بانک‌ها خبر داده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.