خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۷۳۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صعود نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۹ درصد/ تزریق پول هم جلوی رشد سود بازار شبانه را نگرفت!

صعود نرخ بهره بین بانکی به 23.59 درصد/ تزریق پول هم جلوی رشد سود بازار شبانه را نگرفت!

نرخ بهره بین بانکی برای سومین هفته متوالی صعودی شد و به بیشترین میزان خود از 10 خرداد ماه به این سو رسید. نرخ ریپو اما همچنان میخکوب مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی، نرخ‌های بهره بازار پول را اعلام می‌کند، امروز نیز آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفته منتهی به نخستین روز شهریورماه را منتشر کرد.

بر اساس داده‌های اعلامی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته آخر مرداد ماه برای سومین هفته متوالی صعودی شده و به بیشترین میزان خود از 10 خرداد ماه به این سو رسیده است. این در حالیست که بانک مرکزی، این هفته نیز تزریق پول اندکی در بازار بین بانکی انجام داد.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

نرخ بهره بین بانکی در سقف سه ماهه

مطابق گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی پس از آنکه هفته گذشته را با رشد 0.03 واحد درصدی و در سطح 23.53 درصد به پایان رساند، این هفته نیز به روند صعودی خود ادامه داد و رشدی 0.06 واحد درصدی را رقم زد.

به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بازار شبانه در هفته منتهی به یکم شهریور ماه، به 23.59 درصد رسید؛ رقمی که از 10 خرداد ماه به این سو، بی‌سابقه بوده است.

تداوم سرکوب نرخ ریپو

با وجود اینکه نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 0.45 واحد درصد افزایش یافته اما حداقل نرخ توافق بازخرید در تمام طول این مدت در رقم 23 درصد ثابت مانده و ثبات این نرخ، در این هفته نیز ادامه داشت.

نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو در ادبیات اقتصادی شناخته می‌شود، نرخی است که بانک‌ها با استفاده از آن، بخشی از منابع مالی موردنیاز خود را از طریق عملیات بازار باز از بانک مرکزی تامین می‌کنند.

صعود سود بین بانکی با وجود افزایش تزریق پول بانک مرکزی

داده‌های منتشرشده نشان می‌دهد که رشد نرخ بازار شبانه پس از آن بوده که بانک مرکزی در این هفته حدود 670 میلیارد تومان در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند و از طریق بازار بین بانکی به یکی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تزریق کرده است. از طرف دیگر، میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز این هفته نیز با افزایش چهار هزار و 750 میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد و به 114 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

با وجود اینکه عملیات بانک مرکزی در بازار باز و بازار شبانه، مهم‌ترین ابزارهای کنترل نرخ بهره بین بانکی هستند، اما شواهد نشان می‌دهند که با وجود افزایش مداخله بانک مرکزی در هر دو بازار، نرخ سود بین بانکی در این هفته صعود کرده است.

البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی و بازار باز در تابستان امسال، در مقایسه با سه ماه نخست سال با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

بازار بین بانکی چیست؟

یکی از مهم‌ترین سازوکارهایی که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از آن، نیاز خود به وجوه نقد در کوتاه‌مدت را برطرف کنند، بازار بین بانکی است. در این بازار، بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد می‌شوند، می‌توانند این کسری را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند، تامین کنند.

در عوض، بانک‌های مقروض مکلف‌اند که منابع قرض گرفته‌ شده را در تاریخی مشخص که معمولا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند. این در حالی‌ست که بانک مرکزی نیز در برخی مواقع در این معاملات مداخله کرده و با هدف تعیین نرخ بهره بازار، منابع خود را در آن عرضه می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.