کد مطلب: ۸۶۲۷۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقش آزادسازی نرخ‌ها بر کاهش درآمد صنعت بیمه/ آشفته‌بازاری بدون نظارت!

نقش آزادسازی نرخ‌ها بر کاهش درآمد صنعت بیمه/ آشفته‌بازاری بدون نظارت!

یک کارشناس صنعت بیمه با بررسی موضوع آزادسازی نرخ بیمه‌نامه‌ها، به این سوال پاسخ می‌‌دهد که چرا درآمد شرکت‌های بیمه کاهش یافته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه به زعم کارشناسان، افزایش رقابت و کمرنگ کردن انحصار در صنعت بیمه می‌تواند موتور محرکی برای حرکت این صنعت در مسیر توسعه باشد اما حمید جهاندیده، مدیر بیمه‌های اشخاص شرکت بیمه البرز، معتقد است که فقدان نظارت کافی از سوی نهادهای نظارتی بر عملکرد شرکت‌های بیمه و به‌ویژه شرکت‌های کوچک‌تر، باعث شده که صنعت بیمه در جهت عکس توسعه گام بردارد.

آزادسازی نرخ‌گذاری و کاهش درآمد شرکت‌های بیمه

جهاندیده در گفتگو با وبسایت خبری چابک آنلاین، با اشاره به موضوع آزادسازی نرخ‌ها در صنعت بیمه، این اتفاق را یکی از دلایل مهم کاهش درآمد شرکت‌های بیمه دانست و توضیح داد: «چندین سال است که صنعت بیمه، نرخ‌گذاری بسیاری از رشته‌های بیمه‌ای را به خود شرکت‌های بیمه واگذار کرده است. با این وجود، اتفاقات ناخوشایندی که به‌واسطه رقابت بین شرکت‌های بیمه در این صنعت رخ می‌دهد، باعث شده‌اند که فروش این شرکت‌ها از نظر مبلغی با کاهش چشمگیری مواجه شود.»

آشفته‌بازار در صنعت بیمه

آنطور که این کارشناس و مدیر صنعت بیمه اذعان می‌کند، شرکت‌های بیمه به بهانه آزادسازی نرخ‌ها مجاز هستند که از هر نرخی، در پاسخ به استعلام‌ها استفاده کنند. با این حال، بسیاری از شرکت‌های بیمه که توان فنی و کیفیت خدمات مناسب ندارند یا شعب آنها از نظر تعداد و پراکندگی کافی نیست، در مواجهه با استعلام‌ها مجبور می‌شوند که برای باقی ماندن در رقابت، نرخ‌های خود را پایین بیاورند و شرکت‌های بیمه بزرگ گه نرخ بالاتری دارند را به چالش بکشند.

به گفته جهاندیده، این اتفاق در واقع یک آشفته‌بازار را در صنعت بیمه و به‌ویژه رشته بیمه درمان ایجاد می‌کند و نه تنها باعث توسعه این رشته در صنعت نمی‌شود، بلکه با دریافت حق بیمه‌های ناچیز و پرداخت خسارت‌های هنگفت، باعث حرکت در عکس مسیر توسعه می‌شود.

کپی‌برداری و تخفیف بر نرخ‌ بیمه‌نامه‌های آنلاین

مدیر بیمه‌های اشخاص شرکت بیمه البرز معتقد است که این موضوع در بحث فروش بیمه‌نامه‌های آنلاین که اخیرا مطرح شده نیز نمود دارد. وی در این باره توضیح داد: حقیقت این است که شاید خیلی از شرکت‌های بیمه‌ای توان فنی برای بیم‌سنجی و مدیریت ریسک نرخ‌های این بیمه‌نامه‌ها را نداشته باشند و وقتی نرخ‌ها توسط دیگر شرکت‌های بیمه اعلام شود، از آنها کپی کنند.

جهاندیده در پایان خاطرنشان کرد: اتفاق بدتر از کپی‌برداری این است که شرکت‌های بیمه کوچک‌تر، روی نرخ‌های شرکت‌های بیمه بزرگ و معتبر نیز درصدی تخفیف اعمال می‌کنند تا در رقابت باقی بمانند. در این شرایط، فقدان نظارت واحدهای نظارتی باعث می‌شود که بار دیگر علیه توسعه فروش بیمه اقدام شوند و عکس آن در صنعت بیمه رخ دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.