کد مطلب: ۸۹۳۷۷۷

جوابیه بانک مرکزی به گزارش تجارت‌نیوز درباره وام ازدواج؛

تسهیلات پرداختی ازدواج ۲۹ درصد رشد کرد / عملکرد ۱۱۵ درصدی سهمیه تکلیفی وام ازدواج در سال جاری

تسهیلات پرداختی ازدواج 29 درصد رشد کرد / عملکرد 115 درصدی سهمیه تکلیفی وام ازدواج در سال جاری

بانک مرکزی در پاسخ به گزارش تجارت‌نیوز درباره وام ازدواج و میزان تسهیلات پرداختی به آن که پنجم دی‌ماه با عنوان « کاهش ۱۴ درصدی تعداد وام‌های ازدواج در ۹ ماهه ۱۴۰۲/ صف تسهیلات ازدواج ۲۰ هزار نفر طولانی‌تر شد» منتشر شده بود، جوابیه‌ای ارسال کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، متن جوابیه بانک مرکزی به این شرح است: «احتراماً، به اطلاع می‌رساند، سایت تجارت نیوز با انتشار  گزارشی درتاریخ ۰۵ ‌/۱۰‌/۱۴۰۲ با عنوان "کاهش ۱۴ درصدی تعداد وام‌های ازدواج در ۹ ماهه ۱۴۰۲‌/ صف تسهیلات ازدواج ۲۰ هزار نفر طولانی‌تر شد"شبهاتی در خصوص عملکرد بانک مرکزی در زمینه اعطای تسهیلات ازدواج مطرح کرده است؛ در پاسخ به این گزارش توضیحاتی به شرح زیر ارائه می شود که در راستای تنویر افکار عمومی و طبق قانون مطبوعات می بایست در آن سایت در هم ان صفحه و اندازه قلم منتشر شود.

اظهار نظر

در راستای اجرای قوانین بودجه سنواتی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ابلاغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در ابتدای سال صورت گرفته و از ابتدای سالجاری تاکنون بخش اعتباری بانک مرکزی به صورت ساعت به ساعت بر سامانه تسهیلات مزبور رصد و نظارت داشته است به نحوی که در تمامی استان ها و شهرستان های کشور همواره 7 بانک فعال جهت ثبت نام متقاضیان در سامانه وجود داشته باشد.

با عنایت به تاکیدات ریاست محترم جمهور بر اولویت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و لزوم تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان در صف بانکها، "بسته نظارتی‌‌- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج" در تاریخ 20‌‌/03‌‌/1402 تدوین و به بانک‌های عامل ابلاغ شده و هر دوهفته بر اجرای آن نظارت و درصورت مشاهده عقب ماندگی در اعطای تسهیلات مزبور از سوی بانک های عامل، به بانکهای عامل با عملکرد ضعیف تر تذکر داده شده است؛ به گونه ای که از تاریخ ابلاغ بسته مزبور پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از 197 هزار میلیارد ریال به 1.291 هزار میلیارد ریال (رشد روزانه پرداختی 190درصدی) افزایش و تعداد متقاضیان در صف تسهیلات مزبور از 410.000 نفر به 268.557 نفر کاهش یافته است، این درحالیست که روند ورود و خروج متقاضیان تسهیلات مزبور پیوسته و سیال بوده و به رغم تسریع و تسهیل در اعطای تسهیلات به متقاضیان در صف تسهیلات مزبور، متقاضیان جدید به این جرگه می پیوندند. لذا با در نظرگرفتن جریان پیوسته ورودی و خروجی متقاضیان امکان کاهش چشمگیر و صفر شدن صف این تسهیلات میسر و منطقی نیست.

خاطر نشان می‌سازد، از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر 1.291 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده که حاکی از رشد 29 درصدی این تسهیلات نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته است و در مقایسه با سهمیه تکلیفی بابت این تسهیلات که تا تاریخ 07‌/10‌/1402 مبلغ 112 همت درنظر گرفته شه است، عملکرد بیش از 115 درصدی را از سوی شبکه بانکی شاهد می باشیم. شایان ذکر است، به رغم رشد قابل ملاحظه (فراتر از رشد تورم) در مبالغ اعطایی بابت تسهیلات مزبور، در سنوات اخیر (یک دهه گذشته) سقف فردی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج رشد 36 برابری داشته، در حالیکه سپرده‌های قرض‌الحسنه (با لحاظ سپرده‌های قرض الحسنه جاری که ماهیت سیال داشته و در چارچوب منابع قابل اتکا شبکه بانکی جهت اعطای تسهیلات با دوره بازپرداخت 10 ساله نمی باشند) رشد 18 برابری را تجربه نموده‌اند، عدم رشد سقف های تسهیلات قرض الحسنه متناسب با رشد منابع قرض الحسنه منجر به کمبود منابع قرض الحسنه شبکه بانکی شده و بدیهی است این مهم در کاهش تعداد دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه من‌جمله ازدواج متبلور شده است.

ضمناً یادآور می شود:

1-در گزارش یاد شده به طور مغرضانه‌ای آمارهای منتشره در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی نادیده انگاشته شده است. درصورتیکه حسب بند (ب) احکام تنظیمی تبصره (16) قانون بودجه سال 1402 کل کشور، بانک مرکزی در پایان هرفصل موظف به انتشار آمار تسهیلات مذکور در پایگاه اطلاع رسانی خود می باشد لذا نگارندگان محترم این مطالب، صرفاً با مراجعه به بخش آمارهای بانکی این پایگاه، می توانستند عملکرد شبکه بانکی بابت اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را از 1‌/1‌/1402 الی 30‌/9‌/1402 به تفکیک بانک عامل، تعداد تسهیلات پرداختی، مبلغ تسهیلات پرداختی، تعداد متقاضیان در صف هر بانک و مجموع متقاضیان در صف سامانه را ملاحظه نمایند.

2- در خصوص صفر شدن صف تسهیلات ازدواج، نیز ضمن امعان نظر به این مهم که منابع قرض الحسنه شبکه بانکی محدود بوده و طی دو سال اخیر نیز سرفصل های تسهیلات قرض الحسنه جدیدی از جمله تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری، اشتغال، خودروی جانبازان، مشاغل خانگی و .... حسب قوانین مجلس شورای اسلامی به شبکه بانکی تکلیف شده است، نگاهی اجمالی به آمار های ذیل خالی از لطف نمی باشد:

با توجه به جذب تدریجی منابع قرض‌الحسنه توسط شبکه بانکی و لزوم اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به صورت تدریجی و هماهنگ با جذب منابع مزبور، پرداخت تسهیلات به متقاضیان در صف تسهیلات موصوف توسط شبکه بانکی طی سالجاری، متناسب با تجهیز منابع بانک‌های عامل از محل سپرده های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در دستور کار شبکه بانکی قرار گرفته است. لیکن چنانچه مراد از صفر شدن صف تسهیلات موصوف، تأمین مالی یکجای تسهیلات ازدواج برای متقاضیان درصف تا 07‌‌/10‌‌/1402 به مبلغی بالغ بر 7‌/53 هزار میلیارد تومان (با میانگین پرداخت 200میلیون تومان تسهیلات به ازای هر نفر) نیاز است. درحالیکه کل منابعی که بر اساس تکالیف قانون بودجه برای تسهیلات ازدواج  در نظر گرفته شده است(که حسب توان تسهیلات دهی قرض الحسنه جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در نظر گرفته شده است) 144 همت بوده که تاکنون 129.1 همت آن پرداخت شده است. ضمن آنکه با احتساب زوج های جدید که در سامانه ثبت نام خواهند نمود، صف متقاضیان تسهیلات مزبور مجدداً شکل خواهد گرفت.

3- با امعان نظر به جمیع ملاحظات فوق الذکر، از زمان راه اندازی سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تا کنون همواره صف متقاضیان تسهیلات ازدواج وجود داشته و بطور میانگین در سنوات اخیر در پایان هر سال با صف بیش از 150،000 نفری همراه بوده است، که با رشد بی رویه و نامتناسب سقف فردی این تسهیلات با رشد سپرده ها و منابع قرض الحسنه در چند سال گذشته، این صف افزایش یافته و در صورت تداوم این روند در سالهای آتی نیز با رشد قابل ملاحظه در صف متقاضیان مواجه خواهیم بود. براین اساس، کاهش تعداد دریافت کنندگان تسهیلات ازدواج به رغم افزایش مبلغ تسهیلات پرداختی با وجود افزایش سقف این تسهیلات فراتر از رشد منابع قرض الحسنه، از بدیهی‌ترین وقایع در خصوص این تسهیلات بوده و اطلاق عنوان "فریبنده بودن آمارهای منتشره" ناظر بر عدم اشراف و اطلاع نگارندگان مطالب اینچنینی می باشد. خاطر نشان می‌سازد با توجه به در پیش بودن بررسی لایحه بودجه در مجلس محترم، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که هرگونه افزایش غیر منطقی سقف تسهیلات یادشده موجب افزایش نگران کننده صف این تسهیلات در سال آینده و موجبات نارضایتی متقاضیان خواهد بود و پی بردن به این موضوع در اواسط سال آینده و نگارش مطالب این چنینی امر خارق العاده ای نخواهد بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.