فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۳۸۹۹۴

در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح شد:

اتفاقات تلخ سال ۹۹ در بورس کالا تکرار می‌شود؟

اتفاقات تلخ سال 99 در بورس کالا تکرار می‌شود؟

چند ماهی می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا شروع شده اما این عرضه حواشی داشت و برخی از کارشناسان می‌گویند که مشکلات بورس 99 امسال در بورس کالا تکرار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند ماهی می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا شروع شده اما این عرضه حواشی زیادی داشت و برخی از کارشناسان می‌گویند که مشکلات بورس در سال 99، امسال در بورس کالا تکرار می‌شود.

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اگر این روزها نگاهی به بازار خودرو کنیم با این موضوع مواجه می‌شویم که قیمت درب کارخانه و قیمت بازار مصرفی یک اختلاف قابل توجه دارد و سود دلال‌ها به واسطه بورس کالا در حال کاهش است.

وی توضیح داد: برای اولین بار فروش خودرو در بورس کالا در سال 1396 مطرح شد. اما تحریم صنایع باعث شد که صنایعی متعددی خصوصا خودروسازها با کمبود قطعات مواجه شوند و در نتیجه میزان تولید و عرضه خودرو به کمترین حد خود برسد. از سوی دیگر به واسطه تراز تجاری کشور واردات خودرو ممنوع شد و نتیجه آن تبدیل خودرو به یک محصول لوکس بود.

افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در واقع تیراژ پایینی که خودروسازان تولید می‌‎کنند، نمی‌تواند نیاز مصرف‌کنندگان و بازار داخلی را تامین کند. این موضوع یک بستر واسطه‌گری را برای دلالی و یقه‌سفیدها فراهم می‌کند که در نهایت افزایش قیمت عجیب و غریب خودورها را در پی دارد.

مریدسادات اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا تنها راهکاری است که خریدار و فروشنده را به صورت شفاف کنار هم قرار می‌دهد. به نوعی عرضه خودرو در بورس با کشف قیمت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری از سوی وزارات صمت و حمایت‌های انجام شده باعث شد که زیان‌ خودروسازها هر سال بیش از گذشته شود. اما اکنون با عرضه خودرو در بورس کالا نقدینگی حاصل از فروش این خودورها به جیب کارخانه و سهامداران می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مهمترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا قطع کردن دست دلالان است. این روزها چندین خودرو با در چند نوبت در بورس کالا عرضه می‌شود که برخی از آنها قیمت‌های عجیبی می‌خورند و که این موضوع باید مدیریت شود.

مریدسادات در مثالی گفت: به عنوان نمونه چه کسانی قیمت دیگنیتی را تا مرز دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان بالا بردند و آیا واقعا این خودرو به این قیمت ارزش دارد؟ چه کسانی این خودرو را خریداری کردند و به چه منظوری؟ من فکر می‌کنم که دلال ها و واسطه‌ها به نوعی با یک حلقه اضافه دوباره بین تولید کننده و مصرف کننده قرار گرفتند؛ قیمت‌هایی که بر روی تابلوی معاملات ثبت می‌کنند قیمت‌هایی است که در واقع کد دهند به بازار آزاد و شاید حتی می‌شود به خودروسازها هم سوءظن داشت؛ بسیاری از نمایندگی‌ها خودروهایی دارند که با خرید چند عدد از بورس کالا می‌توانند قیمت آنها را چند برابر کنند؛ این نکته‌ای است که این روزها سوءظن نسبت به بورس کالا را بالا برده است.

مکانیزیم بورس کالا واقعی نیست!

وی ادامه داد: مشکلی که این روزها بورس با آن مواجه است، این است که مکانیزم بورس کالا واقعی نیست. خریدار واقعی خرید خود را از بورس کالا انجام نمی‌دهد و یا تعداد کمی هستند که خرید انجام می‌دهند. فکر می‌کنم باز هم دلالان با حباب‌سازی قیمت‌ها یک منفعت عجیب و غریب را به جیب خود وارد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اتفاقاتی که در بورس اوراق بهادار در سال 99 شاهد بودیم، اکنون در بورس کالا در حال رخ دادن است. امیدورم سازوکاری طراحی شود که بتوانند بورس کالا را به بهترین نحو مدیریت کنند تا خریدار بتواند خرید منصفانه‌ای انجام دهد.

مریدسادات در نهایت گفت: از بهترین راه‌ها برای رودررو قرار گرفتن خریدار و فروشنده، معامله محصول در بورس کالاست آن‌ هم نه تنها در صنعت خودرو بلکه در تمامی صنایع. ولی امیدوارم با طراحی سازوکار و رصد دقیق نحوه خرید و فروش و نحوه ثبت سفارش خریداران و فروشندگان، از بالا رفتن کاذب قیمت در بازار آزاد جلوگیری شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.