فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۵۱۰۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لیست خودروهای عرضه شده در بورس کالا

لیست خودروهای عرضه شده در بورس کالا

امسال با عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد و تا به امروز بیش از 34 هزار دستگاه خودرو در بازار سرمایه عرضه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اردبیهشت ماه بود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد و تا به امروز 146 خودرو در طرح‌ها و رنگ‌های متخلف عرضه شد.

وزارت صمت سنگ‌اندازی بسیار زیادی برای ممنوعیت و توقف عرضه در بورس کالا انجام داده که تقریبا هیچ یک به نتیجه نرسیده است.به جز وزارت صمت، شورای رقابت نیز به دنبال لغو عرضه خودرو در بورس کالاست؛ تا امروز به واسطه قیمت‌گذاری دستوری زیان مردم و کارخانجات افزایش یافته و تنها دلالان از این افزایش قیمت سود کرده‌اند. قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته باعث شده بود که جیب دلالان پر و جیب مردم خالی‌ شود. اما این روند پس از افزایش عرضه‌ها در بورس کالا معکوس شده است.

در این مدت خودروهای زیادی در بورس کالا عرضه شده که این خودورها تفاوت قیمتی بین 20 تا 300 میلیون تومان با بازار آزاد داشته است. کاهش قیمت خودرو نسبت به بازار آزاد به نفع مردم است چرا که مردم خرید اقتصادی خواهند داشت. از سوی دیگر سود خودرو به جیب دلالان نمی‌رود و تنها کارخانجات و مردم در این بین سود می‌کنند.

بر اساس آمار به واسطه عرضه خودرو در بورس کالا تا امروز مابه‌التفاوت کارخانجات و بازار آزاد به 83 میلیارد تومان رسیده است. بر همین اساس عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند کارخانجات را از زیان‌دهی نجات دهد.

عرضه خودرو در بورس

تعادل با عرضه خودرو در بورس

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در بحث خودرو کش‌وقوس‌های فراوانی داشتیم و خبرهایی مبنی بر لغو عرضه دنا آمد اما با واکنش‌های صورت گرفته این عرضه دو برابر شد.

وی افزود: در روز لغو پذیریش خودرو در بورس کالا سخنگوی وزارت صمت نیز اعلام کرد که نمایندگان مجلس از وضعیت بازار خودرو راضی نیستند و باید تولید خودرو افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به فروش شاهین با قیمت پایه به نظر می‌رسد که دنا نیز با قیمت پایه و معقول‌ترین قیمت به فروش برسد. او تاکید کرد: به طور کلی بورس کالا به روان‌تر شدن معاملات خودرو کمک می‌کند چرا که خریداران واقعی در این بازار هستند و باعث می‌شود با کاهش قیمت خودرو، این محصول به دست خریداران واقعی برسد.

الیاس‌کردی با اشاره به تداوم ثبت نام برای پیش فروش خودروهای ایران‌خودرو در حالی که عرضه بورسی به علت تعطیلات متوقف شده است، اظهار کرد: امروز رکورد ثبت نام در قرعه‌کشی خودرو شکسته شد؛ درست است بورس کالا بهترین روش برای فروش خودرو نیست اما در شرایط فعلی با عرضه خودرو در بورس کالا، دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود و معاملات با قیمت معقولی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.